یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، فضای مذاکرات ایران و 1+5 را «جدی و سازنده» ارزیابی کرد اما گفت: پیشرفت در نگارش متن توافق جامع «محدود» است.
کد خبر: ۶۸۶۰۶۵
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای: پیشرفت محدود است

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بیان نشود، صبح جمعه در گفتگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که مذاکرات درباره نگارش متن توافق جامع یا همان برنامه اقدام مشترک جامع چگونه پیش می رود؟ گفت: پیشرفت «محدود» است.

وی در پاسخ به این سوال که پیشرفت در اختلاف نظرها که قرار است در پرانتزها گذاشته شود، چگونه بوده و این اختلاف نظرها موضع کدام کشور یا کشورهای عضو گروه 1+5 است؟ گفت: پیشنهادهای طرف غربی در 1+5 ، مواضع حداکثری تندترین اعضای گروه است که حتی از حمایت همه اعضای این گروه برخوردار نیست.

وی افزود: در مقابل، پیشنهادهای ایران نه براساس مواضع حداکثری بلکه راه حل های منطقی و منطبق با توافق ژنو است و فرصت منحصر به فردی برای حل موضوع است.

پیش از این یک دیپلمات ایرانی نیز گفت: تهران پیشنهادهای منطقی ارایه کرده و دکتر ظریف در مقاله اخیر خود در واشنگتن پست به این پیشنهادها اشاره کرده است.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این سوال که مدت زمان دور بعدی مذاکرات که از دوم جولای (11 تیرماه) برگزار می شود، چقدر بوده و چند دور مذاکره میان ایران و 1+5 در تیرماه وجود خواهد داشت، گفت: در ماه جولای یک دور مذاکره مستمر داریم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: یعنی از دوم جولای (11 تیر ماه) تا هر وقت که نیاز باشد و احساس شود، مذاکرات مفید است، آن را ادامه خواهیم داد.

این دیپلمات ایرانی گفت: امروز (جمعه) آخرین دور مذاکرات وین 5 است.

چهارمین روز مذاکرات فشرده و جدی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بر سر نگارش متن توافق جامع در ساعت یک و نیم بامداد روز جمعه به وقت محلی در هتل «پله کوبورگ» شهر وین پایتخت اتریش پایان یافت و آخرین نشست معاونان ظریف و اشتون حدود 3 ساعت به طول کشید.

صبح امروز (جمعه) ابتدا اعضای گروه 1+5 نشستی داخلی خواهند داشت که خانم «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش جلسه پنجشنبه شب معاونان ظریف و اشتون را به آنها ارائه خواهد کرد.

پس از نشست داخلی اعضای 1+5، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان دکتر ظریف و هلگا اشمید معاون خانم اشتون از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی با یکدیگر جلسه خواهند داشت و مذاکرات بر سر نگارش متن توافق نهایی یا همان برنامه اقدام مشترک جامع را ادامه می دهند.

یک منبع آگاه پیش از پایان چهارمین روز مذاکرات ایران و 1+5 در وین اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از دوم جولای (11 تیرماه ) آغاز می شود.

یک عضو دیگر تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بیان نشود، پنج شنبه شب به وقت محلی گفت: فشرده بودن مذاکرات حاکی از جدی بودن آن و علاقه دو طرف به پیشرفت است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه ها به بن رسیدن مذاکرات را مطرح کرده اند، گفت: اختلاف نظرها وجود دارد اما در حال مذاکره بر روی نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع هستیم و اصلا بن بست مطرح نیست.مذاکرات به دلیل سختی و فشردگی، کند اما رو به جلو پیش می رود.

ایران و گروه 1+5 نگارش متن توافق مشترک نهایی با عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» را از روز چهارشنبه (28 خرداد ماه) به رغم اختلاف نظرها بر سر موضوعاتی همچون مدت زمان توافق جامع ، میزان و سطح و اندازه غنی سازی یعنی تعریف یک برنامه غنی سازی بر اساس توافق ژنو و جدول زمان بندی لغو تحریم ها آغاز کرده اند.

به گفته عراقچی، سخت ترین مرحله مذاکرات جدول زمان بندی برداشته شدن تحریم ها است چرا که باید گام های ایران و طرف مقابل باید متوازن باشند. ظریف نیز این روند را پرمشقت و زمانبر بیان کرده است.

به گفته ظریف، طرفین طبق رسم بین المللی شروع به تدوین متن می کنند و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است اما موارد مورد اختلاف را در «پرانتز» می گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص تری صحبت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها