وین5 را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دوره‌ها در ادوار مذاکرات هسته‌ای تهران و کشورهای 1+5 دانست.
کد خبر: ۶۸۵۹۴۵
وین 5، آغازی برای یک پایان

دلیل این اهمیت شاید بیش از آن‌که به دلیل نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل شش ماهه برای امضای توافق هسته‌ای باشد، ناشی از فاصله گرفتن طرف‌های مذاکره‌کننده از اقدامات شعاری و مصمم بودن به یافتن راه‌حل برای مساله‌ای است که ده سال است تندروها از آن به‌سود خویش بهره برده‌اند.

هرچند تهران از ابتدای طرح اتهامات درباره برنامه‌های هسته‌ای خود برای ارائه پاسخ به ابهامات اعلام آمادگی کرده و در سال 2005 تلاشی جدی برای پایان دادن به غرض‌ورزی‌ها انجام داد، اما در آن مقطع زمانی، لابی‌های تندرو مانع بسته‌شدن این پرونده شدند تا به خیال خود از نقش محوری ایران در منطقه بکاهند.

با وجود این اکنون غرب دریافته است که نه فقط این راهبرد بی‌فرجام مانده، بلکه به منافع غرب نیز لطمه وارد کرده و به همین دلیل اندک‌اندک تلاش دیپلمات‌های غربی برای پایان دادن به تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان افزایش یافته است.

در داخل کشورمان نیز حالا پس از گذشت قریب به 9ماه از آغاز برداشته شدن گام‌های بلند برای حل و فصل پرونده هسته‌ای، جریان‌های سیاسی دریافته‌اند که برخلاف برخی استراتژی‌های پوپولیستی در حوزه سیاست داخلی، عرصه سیاست خارجی جای نطق‌های آتشین، تهییج احساسات و تسویه‌حساب جناحی نیست و به حاشیه بردن تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند منافع کشور را تامین کند.

در همین راستاست که همزمان با مذاکرات وین5، در دو‌سوی میز مذاکره کمترین سطح از تبلیغات منفی و شعاری علیه مذاکرات و اهداف طرف مقابل به گوش رسیده و همین امر افکارعمومی را نیز کمتر درگیر اضطراب و هیجانات بی‌دلیل می‌کند.

گرچه روشن است هنوز هم جریانات تندرو که ادامه تنش در روابط تهران با 1+5 را به نفع خود می‌بینند، برای ناکام گذاشتن مذاکرات تلاش کرده و برخی رسانه‌های غربی به‌طور مداوم مدعی احتمال تمدید مدت مذاکرات می‌شوند، اما مدیریت دیپلماتیک اظهارنظرها از یک‌سو و حفظ استقلال مذاکرات از اختلافات درونی کشورها از سوی دیگر باعث شده تا خوشبینی‌ها به امضای توافق نهایی تا یک ماه آینده افزایش یابد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این بارها گفته بود که دیپلمات‌ها باید پشت میز مذاکره با یکدیگر گفت‌وگو کنند، نه در رسانه‌ها.

این آموزه مهمی است که حالا دو طرف پایبندی خود را به آن نشان داده و وین5 را تبدیل به فرصتی برای تلاشی جدی جهت کاهش اختلافات فنی و سیاسی کرده‌اند.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها