هنوز با کمال تعجب در گوشه و کنار شهر کرمانشاه مزارع سبزی کاری هستند که به صورت غیر قانونی و البته آشکارا با فاضلاب های شهری آبیاری می شوند و باید گفت کشاورزان این مزارع بی پروا برای شهروندان بیماری و رنج می کارند و برداشت می کنند.
کد خبر: ۶۸۵۶۸۴
کشاورزانی که بیماری درو می کنند

از قدیم الایام سبزیجات جزو لاینفک سفره هر ایرانی بوده است و امروز نیز همین رویه ادامه دارد اما طعم و مزه و حتی بوی سبزی های گذشته با امروز بسیار متفاوت است و باید گفت این روزها بوی ریحان و نعناع کمتر در سفره های ایرانی خودنمایی می کند.

در حاشیه شهر کرمانشاه و هر جایی که زمینی خالی در کنار رود و شطی وجود دارد، یا به باغ تبدیل شده است یا به زمین سبزی کاری. آب های روانی که محلی برای ورود فاضلاب های شهری هستند پای ریشه درختان و سبزی ها هدایت می شوند.

کشاورزان این زمین ها از چه کسی و یا چه اداره و سازمانی برای کاشت و برداشت خود مجوز دارند، مسئله ای است که تا امروز مغفول مانده است.

مسئله بغرنج و عذاب آور این است که غیر بهداشتی بودن این منبع تامین آب برای اراضی سبزی کاری حتی با چشم نیز قابل تأیید است، حتی بوی ناشی از فاضلاب به شما اجازه نزدیک شدن به این زمین ها را نمی دهد.

در ماده 688 قانون مجازات اسلامی برای مبارزه با فعالیت این دست از افراد که اقدام به آبیاری سبزی های خود با فاضلاب می کنند، قوانین سختگیرانه ای همانند تخریب زمین های زیر کشت سبزی و صیفی تعریف شده است.

دلیل این حساسیت قانونی این است که به علت خام خورده شدن سبزی ها، آلودگی های موجود در ساختار سبزی ها مستقیما و بدون هیچ سدی وارد بدن افراد می شوند و به علت ماندگاری بلندمدت، در آینده شخص را با بسیاری از امراض به ویژه بیماری و عفونت های داخلی مواجه می کند.

ولی با این وجود هنوز بسیاری از افراد و خانوارها در حاشیه شهر کرمانشاه بدون هیچ گونه دغدغه ای اقدام به سبزی کاری و مشروب کردن آنها با فاضلاب های سطحی که منشا صنعتی، خانگی، پزشکی و... دارند، می کنند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به تازگی آماری از وضعیت سبزی کاری در کشور ارائه داد که تا حدی تکان دهنده است.

کاظم ندافی گفت: تا قبل از سال 90 بیش از 9 هزار هکتار از مزارع سبزی کاری در کشور مستقیما با آب فاضلاب های صنعتی، خانگی و... آبیاری می شدند.

وی افزود: تلاش وزارت بهداشت و دیگر نهادهای ذیربط برای کاستن این مقدار زمین آلوده کاملا موفقیت آمیز نبوده است و هنوز بیش از 2هزار و 500 هکتار از زمین های سبزی کاری شده در کشور از طریق آب فاضلاب های مختلف آبیاری می شوند.

علیرغم اینکه رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از کاهش 70 درصدی آبیاری مزارع سبزی کاری با فاضلاب در کشور خبر می دهد، لیکن آمارها در استان کرمانشاه چیز دیگری می گوید.

بیماریهای گوارشی و روده ای نتیجه استفاده از سبزی های آلوده

علیرضا جهانبخش گفت: اگر نگاهی به آمار بیماران گوارشی و روده ای در استان کرمانشاه کنیم، متوجه اصل موضوع خواهیم شد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: اولین و مهمترین عامل در بروز ناراحتی های گوارشی استفاده از سبزیجات آلوده است که متاسفانه بدون هیچ گونه نظارتی وارد بازار می شوند و مردم هم بدون هیچ دغدغه ای اقدام به مصرف آنها می نمایند.

جهانبخش، زیان های مصرف سبزی های آلوده را تنها به بیماری های گوارشی خلاصه نمی کند.

وی گفت: میکروب ها و انگل های موجود در سبزی های آلوده بعد از ورود به خون وارد سیستم عصبی بدن می شوند و ناهنجاری های بلندمدت و مرگ آوری را برای شخص رقم می زنند.

این پزشک افزود: چرخه ورود میکروبها از انسان به طبیعت و از طبیعت به سبزی و دوباره به بدن انسان، پروسه ای است که ضمن تقویت آلودگی ها، باعث ایجاد بیماری های مهلک تر دیگری می شود.

کرم های روده ای ارمغان سبزی های آلوده

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: یکی دیگر از خطرات استفاده از سبزیجات آلوده و آبیاری شده با فاضلاب، ورود برخی از انگل ها و کرم ها به روده افراد است که این مسئله خود زمینه ایجاد بیماری های دیگری است.

علیرغم هشدار بسیاری از پزشکان درباره خطرات مصرف سبزیجات آلوده و آبیاری شده با فاضلاب، بازهم می بینیم که بسیاری از زمین های حاشیه شهر کرمانشاه به مزارع سبزی کاری تبدیل شده اند که مستقیما از فاضلاب برای انجام آبیاری استفاده می کنند.

حال کدام نهاد و یا سازمان متولی اصلی برخورد با این صنف می باشد، خود مسئله دیگری است که باید واکاوی شود.

دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل بهداشت، شهرداری و.... را باید متولیان برخورد با این دست از سبزی کاران متخلف دانست.

در دو طرف بزرگراه امام (ره) شهر کرمانشاه زمین هایی می بینیم که به امر سبزی کاری اختصاص یافته اند و مستقیم با آب فاضلاب های بسیار خطرناک مشروب می شوند و تاکنون نیز هیچ کسی برخورد مسئولان امر را با این افراد ندیده است.

اگر از فروشندگان سبزی در میدان آزادی کرمانشاه درباره منبع و زمین برداشت این سبزی ها بپرسیم، به سمت زمین های حاشیه رودخانه قره سو کرمانشاه و یا قزانچی هدایت می شویم که این یعنی سبزی با طعم فاضلاب.

سرپرست فرمانداری شهرستان کرمانشاه گفت: بیش از 632 هکتار زمین کشاورزی در حاشیه رودخانه قره سو وجود دارد که سابقا بیشتر این زمین ها به صورت سبزی کاری بوده اند که منبع آب آنها نیز از طریق فاضلاب تامین می شده است.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه: زمین آلوده پاکسازی شده اند

فضل الله رنجبر گفت: در سال گذشته با همکاری نهادهای دولتی و نظارتی زمینهایی که با آب فاضلاب مشروب می شدند، تخریب شده اند.

با وجود اینکه سرپرست فرمانداری کرمانشاه از تخریب این زمین ها خبر می دهد، بازهم شاهد فعالیت این صنف هستیم.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان نیز گفت: به صورت دوره ای از زمینه های حاشیه شهر بررسی و بازدید به عمل می آید تا از فعالیت متخلفان در این حوزه جلوگیری به عمل آید.

کرمی وجود هرگونه آبیاری زمین های سبزی کاری در کرمانشاه با فاضلاب را رد می کند و افزود: از شهروندان درخواست داریم در صورتی که مواردی از این دست مشاهده کردند، مراتب را سریعا به مراجع ذیصلاح اطلاع دهند.

با وجود اینکه این مسئول بهداشت و نیز سرپرست فرمانداری شهرستان کرمانشاه از معدوم شدن زمین های سبزی کاری آلوده خبر می دهند، زهرا عطارفر، کارشناس آب و فاضلاب گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه چیز دیگری می گوید.

این کارشناس گفت: هرگز نمی توان گفت که زمین های زیر کشت سبزی که با فاضلاب آبیاری می شوند در کرمانشاه وجود ندارد.

وی افزود: علیرغم اینکه با این دست از افراد متخلف و مخل سلامت جامعه در استان کرمانشاه برخوردهای قانونی شده است، ولی بازهم متاسفانه در گوشه و کنار شهر کرمانشاه و دیگر شهرستانهای استان این افراد همچنان مشغول عمل خود هستند.

همچنان مسئولان در حوزه کاری خود از نبود اینگونه تخلفات در گوشه و کنار شهر کرمانشاه می گویند، ولی گزارش ها وتصاویر گرفته شده بیانگر چیز دیگری است.

در پایان بهتر است بدانیم که سبزی های آلوده می توانند بیماری های مهلکی همانند هپاتیت ویروسی A، تیفوئید یا حصبه، اسهال عفونی و بیماری های ویروسی در دستگاه گوارش انسان به وجود بیاورند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها