تاکید دبیر کل سازمان ملل بر لزوم کمک همسایگان به نوری مالکی

بان کی مون: آمریکا درباره عراق با ایران مذاکره کند

درخواست باراک اوباما از ایران برای مقابله با داعش در عراق منجر به دلخوری و نارضایتی متحدان منطقه ای آمریکا به ویژه رژیم صهیونیستی و عکس العمل های سیاسی منفی در واشنگتن شده است.
کد خبر: ۶۸۵۶۴۵
نگرانی صهیونیستها ازهمکاری تهران-واشنگتن

لومبرگ به نقل از دیوید کورت رایت مدیر ارشد موسسه کروک نوشت: تلاش استراتژیک آمریکا برای حفظ دولت عراق و مقابله با داعش با منافع ایران همخوانی دارد و عدم استفاده از این تفاهم ها توسط آمریکا احمقانه است.

رابرت سات لوف معاون مدیر موسسه خاور نزدیک در واشنگتن اظهار کرد: گفتگو با ایران بر روی روابط آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی تاثیر می گذارد.

وی افزود: اتحاد آمریکا با ایران در عراق همه چیز را در منطقه تغییر می دهد. در واقع، چنین اقدامی از نگاه رژیم صهیونیستی و متحدان سنی آمریکا به معنای آن است که کاخ سفید در حال انتخاب متحدان جدیدی برای خود است.

تحلیل «گاردین» از عکس فوتبالی روحانی

روزنامه «گاردین» چاپ لندن، به عکس منتشرشده در توئیتر حسن روحانی که وی را در حال تماشای بازی فوتبال ایران و نیجریه نشان می‌دهد پرداخته و آن را مورد تحلیل قرار داده است.

در این گزارش آمده است: ساعت 11:30 شب است و حسن روحانی در حال استراحت و تماشای بازی فوتبال ایران و نیجریه است.

او لباس تیم ملی ایران را بر تن دارد و در حال تماشای بازی فوتبال تیم کشورش از طریق تلویزیون است.

روحانی یک توییتی در مورد بازی ایران و نیجریه منتشر کرد و نوشت: به بازیکنانمان افتخار می‌کنم که توانستند اولین امتیاز را در جام‌ جهانی کسب کنند. امیدوارم این اولین امتیاز از چند امتیازی باشد که آنها در این مسابقات به دست خواهند آورد.

این عکس‌ها همگی جزئی از دیپلماسی فوتبالی ایران است. در وین که مذاکرات هسته‌ای در آن در حال برگزاری است، گفت‌وگوها دوشنبه‌شب متوقف شد تا وزیر خارجه ایران بتواند بازی فوتبال ایران و نیجریه را تماشا کند.

داعش تهدیدی علیه ایران نیست

امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل با بیان اینکه تروریست های داعش برای ایران تهدید محسوب نمی شوند، گفت: اگر ایران در این زمینه دغدغه دارد بیشتر متوجه این مساله است که انسان های مسلمان در عراق در حال قتل عام شدن هستند و از سوی دیگر دموکراسی و رای مردم در عراق در حال زیر پا گذاشته شدن است، این در حالی است که آمریکایی‌ها در حفظ آن تاثیر داشتند.

وی در گفت و گو با نامه نیوز افزود: اگر قرار است حمایتی از سوی ایران انجام شود باید به درخواست دولت عراق صورت بگیرد؛ البته دولت و مردم عراق قدرت کافی برای مقابله با تروریست ها را دارند و اگر آمریکا و کشورهای حامی تروریست از صحنه کنار روند و اگر این اخطار از سوی آمریکا به آنها داده شود خواهیم دید که داعش و حامیانشان مثل کف روی آب از بین می روند.

محبیان درباره حضور احتمالی ایران در عملیات نظامی آمریکا برای بیرون راندن تروریست ها در عراق، افزود: ایران وظیفه ای در قبال رفع اشتباهات آمریکا ندارد؛ تروریست‌هایی که در عراق هستند پیشتر در سوریه بودند و از سوی آمریکا برای مقابله با اسد مورد حمایت قرار بودند، این گروه های تروریستی اگر در سوریه به پیروزی‌هایی می رسیدند جنایات بسیار گسترده ای را می آفریدند.

وی افزود: اکنون همین گروه های تروریستی در عراق از فرصت استفاده کرده و دست به جنایت می زنند، چطور آمریکا آنها را در سوریه انقلابیون می دانست ولی در عراق آنها را تروریست می خواند، هیچ چیزی تغییر نکرده آنچه که وجود دارد خامی در رفتار و تحلیل آمریکا است که به نحوی عمل کرده است که ما شاهد چنین بحرانی در عراق هستیم.

نقش دراویش نقشبندی در اشغال موصل

نقش دراویش نقشبندی و فرمانده بعثی در اشغال موصلدر حالی که تحولات هفته‌های اخیر عراق تا اندازه بسیاری تحت تأثیر نام داعش است، گروهی از دراویش که کمتر مورد توجه بوده‌اند، در ادامه روندی چندساله به مرکز شورش علیه دولت مرکزی عراق تبدیل شده‌اند. یکی از رهبران رژیم بعث که همچنان پس از یازده سال از سقوط رژیم بعث متواری است، نقشی پررنگ در این ماجرا دارد.

به گزارش «تابناک»،در حالی که طریقت‌های صوفی معمولا بخش آرام‌تر جهان اسلام با رسومی از جمله سماع شناخته می‌شوند، هیجانات صوفی‌های نقشبندی در عراق گاهی به بی‌توجهی در برابر درد ناشی از فرو رفتن سوزن و چاقو در بدن نیز کشیده می‌شود. دراویش نقشبندی‌های چند قرن سابقه و ریشه در منطقه آناتولی در ترکیه کنونی دارند. این دراویش از پیروان شاه ولی‌الله دهلوی شناخته می‌شوند.

در حالی که نیروهای وابسته به الدوری در کنار نیروهای داعش در تسلط بر موصل نقش داشته‌اند، تحلیل نوع رابطه آنها موضوعی مهم به نظر می‌رسد. روزنامه الاخبار در این باره نوشته ‌که الدوری از مدتها پیش در تدارک یک کودتا در عراق بوده و شبکه‌ای از افسران بعثی ایجاد کرده ‌تا حکومت شیعی مستقر در بغداد را براندازد.

در روزهای اخیر یک بار در شهر موصل شایعاتی مطرح شده ‌که در آن ادعا می‌شد، الدوری قصد سخنرانی در یکی از میادین شهر را دارد، ولی به جای وی فرد مسنی در این میدان حاضر شده ‌و یک بار نیز شایعات حاکی از مصاحبه تلویزیونی وی بوده است، ولی به جای آن مصاحبه سال پیش وی با العربیه منتشر شده است. به هر حال واقعیت این است که یا جماعت نقشبندیه و یا داعش مشغول استفاده آگاهانه از الدوری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها