با این‌که شورای رقابت با مدیریت جدید و مورد حمایت دولت، هم تکلیف قیمت خودرو را روشن کرد و هم ضوابطی برای شیوه فروش و پیش‌فروش خودروسازان تعیین کرد، باز هم اعتراضات خودروسازان همیشه ناراضی ادامه دارد. با این حال به نظر می‌رسد جنس این اعتراضات نسبت به گذشته فرق کرده و از اولویت داشتن «قیمت» به شروط جانبی شورای رقابت کشیده شده است.
کد خبر: ۶۸۵۵۱۲
شروط شورای رقابت، پاشنه آشیل خودروسازان

نگاهی به شروط شورای رقابت نشان می‌دهد که این شورا به طور غیرمستقیم اما زیرکانه‌ای دست بر نقاط حساس خودروسازان، یعنی «حاشیه بازار» آنها گذاشته است.

به نظر می‌رسد این شورا شروط خود برای افزایش قیمت خودرو را با این فرض طراحی کرده که خودروسازان به عمد یا غیرعمد از حاشیه بازار خودرو سود می‌برند، یعنی و در بیانی ساده، ترفندهایی را به کار می‌برند که محصولاتشان را با یک یا چند دست واسطه در بازار آزاد و به قیمت روز بازار که بالاتر از قیمت‌های مصوب است، بفروشند.

از این رو شورای رقابت در شروط خود مقرر کرده است که مثلا خودروسازان باید تولید ماهانه هر خودروی تولیدی را به شورای رقابت اعلام کنند و هرگونه فروش یا پیش‌فروش خودرو با نظارت این شورا انجام شود یا در شرطی دیگر، طرح‌های فروش آنها با نظارت شورای رقابت آغاز شده و محتوای قراردادها نیز اصلاح شود.

بنابراین مشاهده می‌شود که شروط یاد شده، فراتر از یک شرط ساده، که تدبیری برای شفاف‌سازی عملکرد خودروسازان در بازار خودرو است، می‌باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که اگر این شروط اجرایی شود، تا حدی بازار روبه آرامش گذاشته و بخشی از سوداگری‌های سازمان‌یافته حذف خواهد شد.

این چنین است که می‌بینیم خودروسازان با وجود اعتراضات شفاهی و تندی که به شورای رقابت کرده‌اند، علاوه بر این که اعتراض خود را کتبی و قلمی نمی‌کنند، حرفی از شروط شورای رقابت به میان نمی‌آورند، اما شاید بدرستی بدانند که این بار چالش بر سر قیمت و درصد افزایش نیست، بلکه شفاف‌سازی عملکردی و مالی صنعت خودروست که نگرانی‌هایی را در میان دلالان ایجاد کرده است. هر چند این نکته را نباید از نظر دور داشت که شورای رقابت برای تحمیل خواسته‌های خود به خودروسازان، ابزار اجرایی و عملیاتی در اختیار ندارد.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مرتضی
United States
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
۰
۰
یعنی چی اعتراض دارند؟همین كه تو این بخش سنگ رو سنگ بند نیست.سایت پیش فروش ماشین باز میشه تو 30 دقیقه بسته میشه.یكی بیاد سر و سامان بده این وضع رو ای بابا..
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها