شرایط جنگل‌های کشور مناسب نیست؛ قاچاق چوب و بی‌توجهی مسئولان، راه را برای تخریب جنگل‌های شمال هموار کرده، افزون بر این شرایط جنگل‌های زاگرس نیز بحرانی است تا آنجا که رئیس سازمان جنگل‌ها بصراحت عنوان می‌کند وسعت جنگل‌های شمال در 60 سال گذشته 7.1 درصدکاهش پیدا کرده و یکصد هزار اصله از درختان آفت‌زده بلوط زاگرس اکنون قطع و به زغال تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۸۴۵۵۷
جنگل‌های شمال 7 درصد آب رفت

این در حالی است که شرایط اقلیمی کشور حکم می‌کند مسئولان برای نگهداری از جنگل‌ها تدابیر ویژه‌ای درنظر بگیرند، زیرا 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور وجود دارد و باید سعی کرد وسعت آن بیش از این نشود.

فردا در تقویم روز جهانی بیابان‌زدایی نامیده شده است، به همین مناسبت روز گذشته نشستی خبری در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد و خداکرم جلالی، رئیس این سازمان با اشاره به کاهش 7.1 درصدی وسعت جنگل‌های شمال کشور گفت: سال 1334 سطح جنگل‌های شمال حدود دو میلیون و 88 هزار هکتار بود، اما براساس بررسی‌هایی که در سال 86 انجام شد وسعت این جنگل‌ها حدود یک میلیون و 939 هزار هکتار برآورد می‌شود.

این در حالی است که باید تائید کرد تاکنون از جنگل‌های شمال که یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های کشور محسوب می‌شود، فقط چهار بار و در سال‌های 34، 46، 73 و 86 عکسبرداری هوایی شده و نکته اینجاست که از سال 86 تاکنون مطالعات دقیقی برای مشخص شدن وسعت جنگل‌های شمال صورت‌نگرفته است.

زاگرس اعتبار می‌خواهد

جلالی با بیان این‌که وسعت خشکیدگی جنگل‌های زاگرس اکنون به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسیده، اظهار کرد: برای این‌که بتوان آفات جنگل‌های زاگرس را در پنج سال مهار کرد، هزار میلیارد تومان اعتبار لازم‌است.

وی با اشاره به این که از سال 88 تا سال گذشته سطح آلودگی در زاگرس هر سال دو برابر شده، تصریح کرد: تاکنون یکصد هزار اصله درخت آلوده به آفات قطع و به زغال تبدیل شده است.

افزون بر این، جلالی درباره راهکارهای این سازمان درباره مقابله با ریزگردها، عنوان کرد: ‌مهار ریزگرد‌هایی که منبع خارجی دارند برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است و ما آماده‌ایم تا تجربیات موفق خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

این در حالی است که بخشی از ریزگردها منبع داخلی داشته و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری باید برای مهار آن تلاش کند.وی یادآور شد: از 32میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور حدود شش میلیون و 500 هزار هکتار کانون بحرانی است و از این مقدار نیز می‌توان گفت دو میلیون و 400 هزار هکتار کانون بحرانی درجه یک است. به گفته جلالی، سازمان جنگل‌ها با توجه به اعتباری که دارد سالانه 40 هزار هکتار از اراضی بیابانی کشور را کنترل می‌کند، اما باید تاکید کرد این عملکرد مناسب با سرعت زایش بیابان در کشور نیست به همین دلیل مسئولان کشور باید توجه بیشتری به این ماجرا داشته باشند.

هزینه بالای جنگلکاری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره اعتبار این سازمان برای بیابان‌زدایی خاطرنشان کرد: به امور بیابان سازمان سالانه 43 میلیارد تومان اعتبار تعلق می‌گیرد.این در حالی است که باید تاکید کرد حدود صد‌میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض خطر بیابانی شدن است.

جلالی با بیان این‌که سه میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی و جنگلی کشور در طول عمر این سازمان درختکاری شده، ابراز کرد: از این مقدار دو میلیون در عرصه‌های بیابانی و یک میلیون هکتار نیز در جنگل‌ها بوده است.

جلالی درباره هزینه درختکاری در هر هکتار عنوان کرد: در مناطقی غیر از شمال کشور که آب زیادی وجود ندارد هزینه هر هکتار جنگلکاری حدود دو میلیون تومان می‌شود.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها