رئیس مجلس با اشاره به وضعیت آموزش در دانشگاه‌ها، ‌گفت: در کشور ما نخبگان زیادی وجود دارد که به دلیل کمبود شغل و امکانات تحقیقاتی مجبور به مهاجرت می‌شوند و لازم است این افراد شناسایی و از آنان حمایت شود.
کد خبر: ۶۸۴۲۹۱
نخبگان به دلیل کمبود امکانات مجبور به مهاجرت می‌شوند

علی لاریجانی امروز (یکشنبه 25 خرداد) در دیدار با اعضای فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس، گفت: برای خیلی از رشته‌های دانشگاهی بازار کاری وجود ندارد و از طرفی پذیرش دانشجو در آن رشته‌ها بسیار زیاد است، به همین دلیل قبل از پذیرش، باید نیازسنجی صورت پذیرد تا باعث سرخوردگی و ناامیدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نشود.

وی گفت: عملکرد در حوزه نخبگان بسیار وسیع است و با توجه به زمان اندک باقیمانده بهتر است این فراکسیون بر روی حداکثر سه موضوع اساسی و پایه‌ای تمرکز کند و آن موضوعات را به طور عمیق واکاوی کرده و به سرانجام برسانید.

رئیس مجلس با اشاره به فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی،‌ گفت: متاسفانه مسئولین دانشگاه‌های مطرح ایران از به روز نبودن امکانات گلایه‌مند هستند و امید به حمایت مالی جهت بروز نمودن وسایل تحقیقاتی خود را دارند.

وی ادامه داد: مراکز پژوهشی دانش بنیان متعددی به وجود آمده است اما بین آنها پیوند لازم برقرار نشده و حرکت خیلی از این موسسات هدفمند نیست.

لاله افتخاری رئیس فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس نیز در ابتدای جلسه گفت: در مجلس هشتم هم این فراکسیون به کارش ادامه داد و اقدامات مثبتی از جمله رصد مشکلات نخبگان و مخترعان،‌ تسهیل رابطه علم و دانشگاه و صنعت و تجارت، تهیه طرح‌های مناسب جهت رفع مشکلات و تسهیل تجاری‌سازی علم مانند قانون حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی علم، طرح اصلاح خدمت سربازی نخبگان،‌ طرح استاندارد، طرح ثبت اختراعات و علایم تجاری که نیاز به تمدید مجدد بازنگری دارد را دردستور کار خود قرار داد.

وی در ادامه به ضرورت ایجاد معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد این معاونت مصوبه دولت است، ولی چون خط‌مشی مشخصی ندارد تاکنون تشکیل نشده است که امیدواریم در دولت یازدهم و با حمایت وزیر علوم این معاونت تشکیل شود.

همچنین اعضای فراکسیون به برخی دیگر از مشکلات نخبگان کشور مانند بحث بیمه و مالیات نخبگان و دانش پژوهان، توجه به نخبگان خارج از کشور،‌ فاصله زیاد میان ایجاد علوم جدید و اجرایی شدن آن در کشور، بلاتکلیف ماندن ایجاد 33 مرکز پارک علمی- فناوری که تعداد اندکی از آن بطور ناقص ایجاد شده است و بی‌هدف هزینه شدن اعتبارات پژوهشی در راستای فعالیت‌های علمی بی حاصل اشاره کردند.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها