ظهر و بعدازظهر جمعه حدود پنج هکتار از جنگل های غرب یاسوج در آتش سهل انگاری ها سوخت تا داغی دیگر بر تن جنگل های دنا زده شود.
کد خبر: ۶۸۳۸۳۳
داغی دیگر بر تن جنگل​های دنا +عکس

سریال آتش سوزی جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از اواسط بهار در مناطق گرمسیری استان کلید می خورد و در اوایل پاییز در مناطق سردسیری پایان می یابد.

حاصل این تراژدی تکراری و تلخ، مرگ تدریجی محیط زیست و منابع طبیعی این استان است که 20درصد جنگل های زاگرس و هشت درصد جنگل های کشور را در خود جای داده است آن هم در سالهایی که سوسک بلوط خوار و ریزگرد عربی جانی برای بلوط ها نگذاشته اند.

پس از وقوع چندین فقره آتش سوزی در مناطق حفاظت شده دیل، خامی و مناطق شادگان، دهدشت و... در شهرستان های گرمسیری استان، روز گذشته نوبت به جنگل های یاسوج رسید تا برای اولین بار در سال جاری میزبان این میهمان ناخوانده شود.

دود ناشی از سوختن جنگل های حفاظت شده غرب یاسوج را می شد از هر نقطه ای از شهر دید که آسمان آبی منطقه «مختار» را خاکستری می کرد.

شعله های زرد آتش دست در دست باد، به جان بلوط های جنگل های حفاظت شده کوه مختار افتاده بود و صدای سوختن شاخه ها و برگهای نورسته و تنه ها شنیده می شد.

آتش سوزی شب گذشته جنگل های حفاظت شده «مختار» یاسوج هم در بالای کوه و شیب بالای 57درصد اتفاق افتاد. آنجا که راهی نبود تا ماشینی نیروهای اطفای حریق را به محل آتش سوزی ببرد و نیروهای حفاظت که تمام توانشان را صرف بالا رفتن از سینه کش کوه کردند تا با کمترین امکانات آتش را خاموش کنند.

سال​هاست که فریاد می زنند «اغلب آتش سوزی​های جنگل و مرتع در این استان در ارتفاعات به وقوع می پیوندد که به دلیل صعب العبور بودن، بخش زیادی از جنگل و مرتع طعمه حریق می شود و تنها بالگرد می تواند به تسریع در اطفا حریق کمک کند».

اطفای حریق پس از شش ساعت

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آتش سوزی پس از شش ساعت تلاش نیروهای مردمی، هلال احمر و یگان حفاظت خاموش شد.

محمد رحیم برزمند افزود: بوته و علف در این منطقه بسیار زیاد بود و این موجب سختی کار اطفای حریق شده بود.

وی علت این آتش سوزی را نامشخص و در دست بررسی عنوان کرد و افزود: منطقه دچار حریق شده در کنار اراضی کشاورزی نبود و احتمال تعمدی بودن آن ضعیف است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آتش سوزی در نزدیکی خط انتقال گاز سراسری به وقوع پیبوسته بود.

وی افزود: در پشت این کوه مزارع گندم بسیاری وجود داشت که اگر آتش به این مزارع می رسید مهار آن امکان پذیر نبود.

وقوع هفت آتش سوزی در بهار امسال

برزمند که در این آتش سوزی از ناحیه دست و پا دچار سوختگی شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت آتش سوزی در جنگل های استان به وفوع پیوسته است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از وقوع بیش از 114 فقره آتش سوزی جنگل ها و مراتع این استان در سال گذشته خبر داد و افزود: بیش از 170 هکتار عرصه مرتعی و جنگلی این استان در سال 92 طعمه حریق شد.

وی گفت: بیش از 80درصد علل وقوع این آتش سوزی ها ناشی از سهل انگاری انسانها بوده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خسارت های ناشی ازاین آتش سوزی ها در استان طی سال های اخیر سنگین بوده است، افزود: یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه های بسیار هنگفتی لازم است تا یک بلوط را به سن 500 سال رساند.

برزمند از دستگیری هفت نفر در آتش سوزی های سال گذشته در استان خبر داد و افزود: این افراد به صورت تعمدی و با هدف سودجویی اقدام به آتش زدن مراتع و جنگلها کرده بودند.

آتش سوزی جنگل غرب یاسوج به مدد نیروهای تلاشگر یگان حفاظت منابع طبیعی و مردمی و به لطف نزدیکی محل حادثه به شهر یاسوج خاموش شد. اما این سوال همچنان باقی می ماند که جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد تا کی باید قربانی سهل انگاری​ها و بی توجهی ها شوند؟(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها