در پی اشغال شهر موصل از سوی داعش

وضعیت قرمز در عراق اعلام شد

نخست‌وزیر عراق در پی اشغال شهر موصل در استان نینوا و یورش گروه تروریستی داعش به سوی استان «صلاح‌الدین» ضمن اعلام وضعیت قرمز در این کشور ، مردم و عشایر را به حمل سلاح برای مقابله با گروه های تروریستی دعوت کرد.
کد خبر: ۶۸۲۵۴۴
وضعیت قرمز در عراق اعلام شد

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد ؛ نوری مالکی در جمع کابینه گفت : به دلیل اوضاع وخیم استان نینوا دولت از امروز تا اطلاع بعدی در سراسر عراق وضعیت قرمز اعلام میکند.

وی تاکید کرد : ریاست جمهوری و نخست وزیری باید به طور مشترک درخواست اعلام حالت فوق العاده را برای تصویب به مجلس ارائه کنند.

نخست وزیر عراق همچنین از سازمانهای بین المللی، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و سازمان ملل خواست تا در جنگ عراق با تروریسیم به این کشور کمک کنند. وی از کشورهای همجوار عراق خواست با بستن مرزها بر روی تروریستها مانع از ارسال سلاح به این گروهها شوند و هشدار داد که جنگ داعش با عراق ، دیگر کشورها را نیز تهدید خواهد کرد.

مالکی گفت: کمیته ای ویژه برای بررسی اوضاع استان نینوا تشکیل می شود و دولت دیگر اجازه نخواهد داد در آینده چنین اتفاقی در دیگر استان ها رخ دهد

.نوری المالکی همچنین از تصمیم دولت برای بازسازی ساختار سازمان های امنیتی و مجازات عاملان کوتاهی در استان نینوا خبر داد.

همزمان شبکه تلویزیونی العراقیه در خبری فوری اعلام کرد در پی درخواست مشترک رئیس جمهور و نخست وزیر عراق برای اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور رئیس مجلس تصمیم گرفت جلسه فوق العاده برای بررسی اوضاع در استان نینوا را روز پنج شنبه برگزار کند.

در حال حاضر درگیری بین ارتش عراق و تکفیریهای داعش در استان نینوا به شدت ادامه دارد و ارتش توانسته است بخشهایی از موصل را از کنترل داعش خارج کند .

داعشی ها از بامداد امروز در حمله ای گسترده به استان نینوا ، ابتدا تمام شهر موصل و فرودگاه این شهر را تصرف کردند اما ساعاتی بعد ارتش موفق شد بخشهایی از شهر را از تصرف خارج کند.

در این حمله همچنین داعش سه هزار زندانیان این شهر را فراری دادند . زندان بادوش زندانی منطقه ای است که مسئولان بلند پایه القاعده و داعش از سراسر عراق در این زندان بسر می بردند . افراد مسلح داعش پیش از این زندان های تسفیرات در منطقه فیصلیه در شرق موصل و زندان مبارزه با تروریسم در میدان الطیران واقع در مرکز موصل را نیز به کنترل خود در آوردند و زندانیان آنها را فراری داده بودند .

اسامه النجیفی رئیس مجلس عراق با هشدار درباره احتمال سقوط استان نینوا اعلام کرد،‌باید درباره کوتاهی نیروهای امنیتی و خروج آنها از موصل تحقیق شود. رئیس مجلس عراق همچنین اعلام کرد افراد مسلح در حال حرکت به سمت استان صلاح الدین هستند.

همزمان در پی تسلط داعش بر بخشهایی از موصل و احتمال حمله تروریستها به استان کرکوک ، در این شهر قانون منع آمد و شد وضع شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها