ایران و گروه 1+5 در حالی خود را برای دور پنجم مذاکرات آماده می‌کنند که از دیروز مذاکرات دوجانبه میان طرف‌های ایرانی و برخی اعضاء 1+5 از جمله آمریکا آغاز شده است.
کد خبر: ۶۸۲۳۹۲
بازی رسانه‌ای غرب در آستانه مذاکرات

ژنو میزبان نشستی سه‌جانبه میان ایران، آمریکا و نماینده اشتون است در حالی که با پایان این مذاکرات، مذاکراتی میان ایران و روسیه در ایتالیا و نیز مذاکرات ایران و فرانسه و در هفته آینده و مذاکرات ایران و آلمان برگزار خواهد شد. مذاکرات میان ایران و آمریکا در حالی از دیروز آغاز شد که محافل رسانه‌ای غرب تلاش گسترده‌ای را برای اجرای سناریوهای دولتمردان غربی و صهیونیستها آغاز کردند.

از جمله محورهای مهم در این عرصه را تلاش رسانه‌ای غربی مبنی بر آمادگی آمریکا برای امتیاز‌دهی به ایران در حوزه لغو تحریم‌ها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات تشکیل می‌دهد. رسانه‌هایی مانند دبکافایل، واشنگتن پست و... ادعا دارند که کاخ سفید از تیم آمریکا به ریاست ویلیام برنز معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا خواسته تا بدون توافق میز مذاکره را ترک نکنند.

این رسانه‌ها و برخی رسانه‌های دیگر آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی تلاش کرده‌اند تا چنان القاء سازند که آمریکا به دنبال راهکاری برای پایان تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات است. این ادعاها در حالی مطرح شده که به زعم این رسانه‌ها، ایران برای تحقق این مسئله باید گام برداشته که به ادعای آنان کنار نهادن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی راهکار تحقق این مسئله است.

نکته مهم آن است که غربی‌ها در فضای رسانه‌ای تلاش دارند تا با برجسته‌سازی تحریم‌ها چنان القاء سازند که تنها مسئله ایران و آمریکا و یا ایران و 1+5 مسئله تحریم‌ها است، حال آنکه حقیقت امر مسائلی فراتر از تحریم است.

ایران تاکید دارد که حقوق هسته‌ای آن باید به رسمیت شناخته شود و برچیدن تحریم‌ها نیز بخشی از این فرآیند است. در یک جمله می‌توان گفت که از محورهای خط رسانه‌ای غرب تقلیل حقوق و مطالبات ایران به تحریم‌ها تشکیل می‌دهد حال آنکه مسئله ایران همه حقوق هسته‌ای به عنوان خط قرمز مذاکرات است.

محور مهم دیگری که در رسانه‌های غربی و صهیونیستی مشاهده می‌شود القاء مذاکره برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای و تهدیدات موشکی آن است.

محور این خط خبری را نیز صهیونیستها بر عهده گرفتند چنانکه مقامات نظامی این رژیم ادعا کردند که توان موشکی ایران و حزب‌الله پنجمین توان موشکی جهان است که تهدیدی برای امنیت صهیونیستها است و این رژیم خود را آماده پاسخگویی به این تهدیدات می‌سازد. برخی مقامات این رژیم نظیر وزیر دارایی و سفیر آنها در آمریکا ادعا کرده‌اند که اگر مذاکرات مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شود با آن موافقت خواهند کرد.

نکته قابل توجه در این رفتارها آن است که صهیونیستها برای تحریک جامعه جهانی علیه ایران اقدام نظامی یک جانبه را محور برنامه‌های خود قرار داده‌اند و ادعا دارند که برای حذف تهدید ایران حاضر به اقدام نظامی هستند.

با توجه به این که جهان از جنگ خسته است صهیونیستها با معرفی ایران به عنوان عامل جنگ جدید در منطقه تلاش کرده‌اند تا به زعم خود جامعه جهانی را به تقابل با ایران سوق دهند. به هر تقدیر می‌توان گفت مجموع بازی رسانه‌های غرب را بزک کردن چهره آمریکا و القاء تصور لزوم فشار بر ایران برای به نتیجه رسیدن توافقات و جلوگیری از جنگ تشکیل می‌دهد تا شاید با این حربه ایران را به امتیاز‌دهی وادار سازند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها