روسای جمهوری ایران و ترکیه با تاکید بر وجود اراده جدی نزد دولتهایشان برای رفع همه موانع گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند، روابط ایران و ترکیه اهمیت فراوانی برای دو کشور و فراتر از آن منطقه دارد و سران دو کشور اراده جدی خود را برای ارتقاء هر چه بیشتر روابط در عمل نشان داده اند.
کد خبر: ۶۸۲۲۲۰
اراده جدی ایران و ترکیه برای رفع موانع گسترش روابط با یکدیگر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی که روز دوشنبه در نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه با ریاست روسای جمهور دو کشور سخن می گفت با بیان اینکه ایران و ترکیه می توانند به سرعت موانعی را که بر سر راه حداکثری کردن روابط دو طرف وجود دارد برطرف کنند، گفت: فعالان اقتصادی خصوصی دو کشور باید روابط نزدیکتری با یکدیگر برقرار کنند، چرا که بستر مناسبی برای فعالیت مشترک بخش خصوصی ایران و ترکیه وجود دارد.

رییس جمهور کشورمان حل و فصل برخی مشکلات در حوزه تعاملات بانکی را به عنوان مقدمه گسترش سریع همکاری ها در عرصه اقتصادی عنوان کرد و افزود: در این سفر رییس کل بانک مرکزی ایران همراه ما است تا روابط بانک های مرکزی دو کشور بر بانک های خصوصی و دولتی را مورد بررسی قرار داده و بستر لازم برای ایجاد یک شریان قوی مالی بین دو کشور را ایجاد کنند.

دکتر روحانی با اشاره به طرح های گسترده ایران در زمینه پتروشیمی که ارزش آنها بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار است، گفت: ایران برای مشارکت سرمایه گذاران ترک در طرح های پتروشیمی خود اولویت قائل است و وزیر نفت در این سفر حضور دارد تا روابط دو کشور در عرصه انرژی نیز به جایگاه شایسته برسد.

رییس جمهور توسعه زیرساخت های لازم ارتباطی از جمله راه آهن دو کشور را از مرز بازرگان مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر ایران و ترکیه خطوط آهن خود را به یکدیگر متصل کنند دریای سیاه و دریای مدیترانه به آبهای آزاد جنوب ایران و از سوی دیگر به شرق و کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و نهایتاً چین متصل خواهد شد که این بستر بسیار مناسبی برای ارتقاء ظرفیت های حمل و نقلی منطقه خواهد بود.

دکتر روحانی همچنین به آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری ها با ترکیه در زمینه های گردشگری، علمی، فرهنگی و «آی تی» و فناوری های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: قونیه سندی بر اشتراکات دیرین فرهنگی ایران و ترکیه است و باید تلاش کنیم تا تعاملات فرهنگی دو کشور نیز بیش از پیش گسترش یابد.

رییس جمهور در خصوص مسایل منطقه نیز ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری با ترکیه گفت: در سال های گذشته سخنان بسیاری در این زمینه مطرح شده اما به نتایج مطلوب و مورد نظر دو طرف نرسیده اما امروز می توانیم نقاط مطلوب را واقع بینانه تر معین کنیم.

دکتر روحانی افزود: مطمئنم دو کشور درباره مسایل عراق، شمال آفریقا و کلیت مسایل خاورمیانه، آزادی قدس و بازگشت مردم فلسطین به سرزمین شان اشتراک نظر دارند و اگر با یکدیگر همراه باشند، تأثیرات مثبت و سازنده زیادی در منطقه و روند تحولات آن خواهند داشت.

رییس جمهور مبارزه با خشونت و افراط و تفرقه های نابجا در دنیای اسلام را حائز اهمیت بسیار دانست و گفت: متأسفانه عده ای به دروغ و به نام دین، خون مسلمانان را می ریزند و این وظیفه ماست که از خونریزی جلوگیری کنیم چرا که مردم و دولت های ایران و ترکیه همواره به دنبال صلح و امنیت بوده و هستند و در این راستا باید ضمن مقابله با افراطی گری و خشونت، دنیا را با اسلام رحمانی که همان اسلام معتدل و برآمده از سیره پیامبر گرامی اسلام است، آشنا کنیم.

عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نیز در این نشست با بیان اینکه پذیرایی از هیات عالی رتبه ایرانی در پایتخت ترکیه پس از وقفه ای ۱۸ ساله مایه غرور و خوشبختی ماست، گفت: ایران و ترکیه به لحاظ انسانی، فرهنگی و تاریخی دوستانی دیرینه و نزدیک هستند.

نزدیک بودن اقتصاد ایران و ترکیه

وی با اشاره به ظرفیت های متعدد و متنوع برای گسترش همکاری های دو کشور، افزود: اقتصاد ایران و ترکیه نزدیکی های زیادی به همدیگر دارند و می توانند به خوبی نیازهای یکدیگر را پوشش دهند و از همین رو گسترش روابط دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

رییس جمهور ترکیه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جلسه فردای دکتر روحانی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترکیه زمینه های گسترش همکاری بخش خصوصی اقتصاد ایران و کشورش را فراهم کند، گفت: رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلار در روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سال آینده هدفی در دسترس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها