نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و ترکیه

گل:برای رفع موانع هسته‌ای ایران تلاش‌ می کنیم

روسای جمهور ایران و ترکیه در نشست خبری مشترک دیدگاهها و مواضع دو کشور در خصوص مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی را بیان کردند.
کد خبر: ۶۸۲۰۶۵
گل:برای رفع موانع هسته‌ای ایران تلاش‌ می کنیم

رئیس جمهور ترکیه در این کنفرانس خبری با حمایت از فعالیت‌های صلح ‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ترکیه برای رفع موانع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

عبدالله گل با بیان اینکه تا به امروز مذاکرات هسته ای روند رو به بهبودی داشته است افزود: ما اجازه نمی دهیم کشوری از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محروم شود زیرا استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق همه کشورهاست.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با بیان اینکه اراده ما این است که سطح روابط با ایران را در زمینه های مختلف ارتقا دهیم گفت: در گفتگوهای صورت گرفته به موضوع امنیت پرداختیم و اینکه چگونه می توان جلوی تروریسم را گرفت و اعتقاد داریم افزایش گفتگوها برای مبارزه با تروریسم به ثبات منطقه کمک می کند.

دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان هم در این نشست خبری با اشاره به تصمیم دو کشور برای گسترش روابط به میزان دو برابر گفت: با تلاش و پیگیری توافق های گذشته و پیش رو می‌توانیم حجم مبادلات اقتصادی و همکاری های دو کشور را به 30 میلیارد دلار در سال برسانیم.

روحانی افزود در نشست امروز در زمینه اتصال خطوط ریلی دو کشورتوافق نظر داشتیم و مقرر شدتا این خط آهن را از مسیر بازرگان به یکدیگر و در واقع خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه متصل کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به سرمایه گذاری کارآفرینان دوکشور ابراز امیدواری کرد در نشست فردا با کارآفرینان گام مؤثری برای توسعه همکاری بخش های خصوصی دو کشور برداشته شود.

وی گفت: همچنین در زمینه مسائل علمی و فرهنگی دو کشور توافق داریم که باید با گسترش روابط دانشگاه ها، همکاری پارک های علمی و فناوری ، توسعه گردشگری در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشیم.آقای روحانی گفت: ما اعلام آمادگی کردیم که سرمایه گذاران ترک برای ساخت هتل در بسیاری از شهرهای ایران که جاذبه گردشگری دارند سرمایه گذاری کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگر این نشست خبری تأکید کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم دنیای اسلام و منطقه مصمم هستند با تروریسم وخشونت و افراطی‌گری مقابله و چهره اسلام رحمانی را به عنوان اسلام واقعی به دنیا معرفی کنند.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران و ترکیه با تأکید بر اینکه در زمینه موضوع هسته‌ای، ایران و ترکیه دارای نظرهای مشترکی هستند گفت:‌ هر دو کشور طبق قانون ان‌پی‌تی حق دارند از فناوری صلح‌آمیز هسته ای برخوردار باشند.

روحانی افزود: ‌منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای به عنوان پیشنهاد و طرح جمهوری اسلامی ایران مورد توافق دو کشور است.رئیس جمهور کشورمان همچنین از حمایت‌های دولت ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در نهادها و سازمان‌های بین المللی تشکر و ابراز امیدواری کرد دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به تشریک مساعی خود ادامه دهند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها