هیات مذاکره کننده هسته ای ایران متشکل از معاونان وزیر امور خارجه و کارشناسان امروز (دوشنبه) ساعت 14 به وقت محلی در ژنو سوئیس نخستین دور از مذاکرات سه جانبه خود را با طرف آمریکایی و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می کنند.
کد خبر: ۶۸۱۹۸۹
گفت و گوی صریح ایران و آمریکا؛ ساعت 14 در ژنو

اولین دور از مذاکرات ایران و آمریکا در سطح معاونان وزیران امور خارجه دو کشور ساعت ١٤ به وقت محلی (16:30 به وقت ایران) در یکی از هتل های این شهر برگزار می شود و این مذاکرات طی امروز و فردا (سه شنبه) ادامه دارد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و دو عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بامداد امروز به همراه هیات مذاکره کننده برای گفت وگوهایی صریح با برخی همتایان خود در گروه 1+5 از جمله آمریکا عازم ژنو سوییس شدند.

ریاست هیات ایرانی در ژنو را تخت روانچی و عراقچی و ریاست طرف مقابل را «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارند.

همچنین براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، اعضای هیات آمریکایی را ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه ، جک سولیوان مشاور امنیت ملی معاون رییس جمهوری و جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا تشکیل می دهند.

گفته می شود سرپرستی هیات آمریکایی را ویلیام برنز بر عهده دارد.

هیات ایرانی را در این مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و پژمان رحیمیان از کارشناسان سازمان انرژی اتمی که از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هستند، همراهی می کنند.

هیات مذاکره کننده هسته ای ایران علاوه بر مذاکرات با طرف آمریکایی با روس ها و سایر مقام های اروپایی گفت و گو می کنند.

اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای ایران پس از مذاکرات در ژنو عازم رم پایتخت ایتالیا می شوند تا ضمن شرکت در کنفرانس خلع سلاح با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ١+5 این شهر در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری (21 و 22 خرداد ماه) مذاکره کنند.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به ژنو گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی در آستانه مذاکرات هفته آینده در وین خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: نظرات خود را با صراحت کامل و درچارچوب خطوط قرمز نظام مطرح می کنیم.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت مذاکرات ژنو افزود: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تکیه بر واقعیت ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است.

عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز با اشاره به حضور ویلیام برنز قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا در مذاکرات روز دوشنبه میان تهران و واشنگتن در ژنو سوئیس، گفت که در این مذاکرات که پیش از مذاکرات رسمی با گروه 1+5 انجام می شود فقط به موضوعات هسته ای می پردازیم.

دور آتی مذاکرات ایران و گروه 1+5 (وین 5) قرار است 26 تا 30 خرداد ماه در وین اتریش برگزار شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها