ایران فقط درباره موضوعات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند

دو معاون وزیر خارجه رو در روی هم برای توافق هسته‌ای

نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شد که یکی از محورهای اصلی آن را مسئله فعالیت های هسته‌ای ایران تشکیل می‌داد.
کد خبر: ۶۸۱۱۵۹
جوسازی در آژانس

به رغم همکاری‌های گسترده و همه جانبه ایران، عدم استقلال و وابستگی آژانس به غرب موجب شده تا آژانس نتواند در چارچوب وظایف خود مبنی بر اعلام راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اقدام نماید و هر بار بهانه‌ای برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایجاد می‌کند.

آنچه در نشست اخیر مطرح شد نوع واکنش‌های کشورهای غربی و ایادی آنها بوده است. نماینده آمریکا در آژانس خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شده است. نماینده انگلیس و کانادا نیز بر لزوم شفافیت ایران تاکید کرده‌اند. نماینده رژیم صهیونیستی نیز با فرافکنی سعی در القا تصور تهدید بودن ایران برای صلح و امنیت جهانی را در پیش گرفت.

با توجه به اینکه گزارش اخیر آمانو از همکاری گسترده ایران با آژانس حکایت دارد و نیز اعلام بیانیه جنبش عدم تعهد با 120 عضو مبنی حمایت از حقوق هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس، این سوال مطرح است که چرا غرب همچنان به سیاست فرافکنی ادامه می‌دهد؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که بخش اولیه این رویکرد برگرفته از سیاست اهمیت زدایی و کم رنگ سازی همکاری ایران با آژانس بوده است. آگاهی جهانی از همکاری و توافقات ایران و آژانس به منزله اثبات واهی بودن ادعاهای غرب علیه فعالیت های هسته‌ای ایران و در نهایت لزوم لغو تحریم‌ها و بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس است.غرب با فضاسازی و ابهام سازی در همکاری ایران و آژانس به دنبال مقابله با این چارچوب‌ها است.

نکته دیگر در تحرکات غرب برای بهره گیری از مسئله آژانس برای توجیه فشارهای بیشتر بر ایران و حتی امتیازگیری در مذاکرات ایران و 1+5 است.

غربی‌ها به زعم خود با برخی ادعاها درباره همکاری ایران و آژانس و حتی برجسته سازی نکات ابهام برانگیز گزارش اخیر آمانو برآنند تا فضای افکار عمومی را برای توجیه عدم پایبندی غرب به توافقات در چارچوب اقدام مشترک آماده سازند. آنها با این تحرکات به دنبال باج‌خواهی از ایران در مذاکرات آتی هسته‌ای هستند.

آنچه جهانیان به آن اذعان دارند بازگشایی پرونده رژیم صهیونیستی پس از حل مسئله هسته‌ای ایران است. اکنون غرب با انحراف افکار عمومی به ادعای واهی تهدید بودن ایران، پرونده هسته‌ای صهیونیست‌ها و تهدیدات آن برای منطقه و جهان را پنهان ساخته است. هراس غرب و صهیونیست‌ها آن است که با حل مسئله هسته‌ای ایران و افشای واهی بودن ادعای تهدید ایران، توجه جهانی به تسلیحات هسته‌ای صهیونیست‌ها معطوف گردید.

بر این اساس آنها همچنان به سیاست فرافکنی و توهم سازی درباره فعالیت های هسته‌ای ایران ادامه می دهند. نکته مهم دیگر آنکه آژانس در گزارش اخیر خود اعلام کرد که اکثریت اعضا از همکاری با آژانس خودداری کرده که بسیاری از آنها از کشورهای غربی بوده‌اند در حالی که ایران بیشترین همکاری را داشته است.

این گزارش رسوایی برای غرب است که با ادعای تمکین ایران به همکاری با آژانس تحریم‌ها و تهدیدات علیه ایران را اجرا می‌کند. غرب با برجسته سازی مسئله هسته‌ای ایران به دنبال پنهان سازی این رسوایی است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها