آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار سیف رئیس بانک مرکزی درباره اخذ دیر کرد توسط بانک‌ها ابراز داشت: گرفتن ربا و جریمه دیر کرد در دین اسلام حرام است اما می‌بینیم که متأسفانه بانک‌ها همین پول‌ها را از مردم می‌گیرند و بعد به عنوان حقوق به کارکنان خود می‌دهند و آنان هم آن را به خانه می‌برند در حالی که باید بدانیم اگر کاری حلال نباشد حرام است و سرنوشت آن رفتن به جهنم خواهد بود.
کد خبر: ۶۸۰۸۲۲
بانکها پول حرام به کارمندان خود می‌دهند

وی با بیان اینکه فقیر به معنای گدا نیست، افزود: فقیر به کسی گفته می‌شود که ستون فقراتش شکسته باشد و ملتی هم که دستش خالی باشد ویلچری خواهد شد و دیگر قادر به ایستادگی نیست.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ملتی که ویلچری باشد نمی‌تواند شعار نه شرقی و نه غربی سر دهد و در حقیقت اصول خود را زیر سئوال می‌برد و ملتی که جیبش خالی شد اهل تملق و چاپلوسی خواهد شد.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند به معنای پر بودن جیب ملت و دوری از تملق و چاپلوسی از قدرت‌ها است.

آیت الله جوادی آملی، اضافه کرد: ملتی که دستش خالی شد اهل بساز می‌شود نه اهل سوز و ما باید توجه داشته باشیم که تنها نمی‌توانیم با شعار دادن استقلال کشور را حفظ کنیم.

وی همچنین با اشاره به وقوع سرقت‌های مختلف در شهرهای کشور این مسئله را ناشی از جهل و بازگشت به دوران جهالت دانست و افزود: ما کشوری هستیم که یک درصد جمعیت جهان را و نیز ده درصد منابع طبیعی دنیا را در اختیار داریم.

مرجع تقلید شیعیان، گفت: بانک‌ها در راستای استفاده مردم از منابع طبیعی وظیفه دارند آنان را راهنمایی و کمک کنند تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف شاهد شکوفایی باشیم.

وی تأکید کرد: کسانی که در نظام اسلامی مسئولیت بر عهده دارند اما نمی‌توانند از عهده بار مسئولیت خود برآیند باید پاسخگو باشند.

آیت الله جوادی آملی، بیان داشت: امروز متاسفانه ربا به جای قرض الحسنه وارد سیستم بانکی شده است و کسی به دیگری رحمی نمی‌کند.

استاد برجسته حوزه با تأکید بر اینکه نباید در جامعه عطوفت و عاطفه فراموش شود، افزود: جامعه باید با گذشت و عطوفت اداره شود.

آیت الله جوادی آملی، در پایان توصیه کرد: بانک‌ها باید منابع و امکانات خود را در اختیار مردم قرار دهند تا آنان آن را در مسیر تولید و رونق به کار بگیرند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۲
عمواوغلی
Germany
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
۰
۰
ای بابا كو گوش شنوا ؟
hadi
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
سلام چند مساله وجود دارد 1- جریمه دیركرد نامش به عنوان وجه التزام در بانكها مطرح است و فلسفه وجودیش هم همین است یعنی ملتزم كردن مدیون به پرداخت كه اگر نباشد بسیار كمند افرادی كه وام خود را كه البته سپرده مشتریان و مردم است را به موقع بازپس دهد یا اصلا فكر بازپرداخت آن باشد !! هم اكنون با وجود وجه التزام حجم زیادی معوقات از طرف وام گیرندگانی است كه همین مردم عادی هستند و از آن دسته بدهكاران دانه درشت نیستند حدود 52 درصد از 80هزار میلیارد معوقات بانكی هرچند مساله دانه درشتها قابل توجه است ولی دانه ریزها هم كم نیستند 3- وجه التزام شرط ضمن العقد است 4- اگر شما اتومبیل خود را بیمه نكنید سال بعد باید جریمه پرداخت كنید آیا آن هم حرام است ازاین جریمه ها زیاد داریم 4- وجه التزام2قسمت است سود ادامه قرارداد و 6 درصد جریمه كه این 6 درصد در مواردی با درخواست مشتریان بخشیده می شود 5- وجه التزام قانون است و لازم الاطاعه6- اگر حقوق كارمند بانك حرام باشد چه میتوان در مورد آنانی گفت كه حتی یك سوم كارمند بانك به مردم خدمت نمیكنند ؟ 7-به نظرم حضرت آقا باید نظراتشان را به قانونگذار بگویند نه به مجری قانون !8- تجربه من می گوید وجه التزام نباشد كسی قسط وام نمی دهد واین یعنی ممانعت بانك از دادن تسهیلات و نچرخیدن چرخ كشور
غ.د.
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
دستتون درد نكند حرام خور هم شدیم بعد از بیست سال جان كندن، این دستت درد نكنه .
افسانه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
بیچاره كاركنان بانك !!!!!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
با سلام
ما كه اینها را الان دونستیم و كارمند بانك هستیم چه كنیم ، استعفا دهیم ؟؟؟؟
یك كارمند
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
من یك كارمند بانك هستم معتقد ومقید وظیفه من درخصوص حقوق ووامی كه میگیرم چیست؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
چرا بودجه مملكت كه صرف رفاه بعضیها میشه حرام نیست ، پول بانكها حرام شد؟؟؟؟
بانك باید وامی را كه داده مجدد بگیره تا به فرد دیگه ای كه احتیاج داره بده.حالا با جریمه دیركرد وامها پس داده نمیشه چه برسه كه جریمه حذف شه
ناراحت
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
چقدر راحت مرجع دینی كه دوستشان داشتیم به ما بانكی ها تهمت می زنند!!! شما چرا !!!
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
كجای دین اسلام گفته من سه میلیون وام از یك بانك بگیرم با جریمه تاخیر نزدیك به شش میلیون طلب كنند یا موسسه ای كه ده میلیون به بنده دادند بابت بازپرداخت 4ساله باید پانزده میلیون برگردونم سه تا چك ضمانتی 18 میلیونی با سفته از بنده گرفتند این قانون بانك داری اسلامیست ؟؟؟؟؟
یك كارمند بانك
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
آیت الله جوادی آملی عزیز شما كه نظر حرام بودن درآمد كارمندان بانك ها را اعلام می كنید؛ برای اینكه اقساط و تسهیلات پرداختی توسط بانكها معوق نگردد و از این وضعیت فجیع فعلی بدتر نشود چه راهكاری دارید تا وام گیرنده وام خود را به موقع پرداخت نماید
باید مدتی در بانك كار كرد تا فهمید اوضاع از چه قرار است
فریاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
پس بازاری هایی كه با نرخهای وحشتناك پول نزول می دهند و از مالیات هم معاف هستند چه نانی را سر سفره هایشان می برند؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
متاسفانه ثروت مملكت دست 10% جامعه است و 90% بقیه به جان هم افتادن و فاصله طبقاتی بیداد می كنه .
هستی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
جریمه دیركرد در جامعه ای حرام است كه تورمی نداشته باشد
نه در جامعه ما كه تورم بالای 35 درصد است.
مشكل از اساس است.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
فرمایشات جناب آیت الله جوادی آملی مطمئناٌ براساس اصول اساسی اسلام استوار است و میتواند چراغ راه قرار گیرد. لاكن گفتن ان به رئیس كلی كه معلوم نیست حدود اختیاراتش در این مسائل چقدر است آیا میتواند باعث تغییر شود؟
این همه درخواست سفته بازی و سود طلبی بی زحمت از سوی افراد جامعه چه میشود؟ باید همه مسائل كنار هم بررسی و درمورد آن نصمیم قابل اجرا گرفته شود .
مفلس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
باداشتن 10درصد منابع 70درصد بدبختی داریم
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
پولی رو كه از بانك میگیرند و اقساط ان را نمیدهند بعد از چند سال با سرمایه چند برابری رو برو می شوند جریمه تاخیر ندارد ؟
مرتضی (كارمند بانك)
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
با سلام خدمت آیت الله جوادی آملی
من كارمند بانك هستم ؛ حضرتعالی میفرمائید چكار كنم ؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
من كارمند بانك هستم خالص دریافتی این ماهم 28 هزارتومان بوده است چون همه حقوقم بابت قسط خانه ام كم می شود حالا باید از ایشان الله پرسید آیا خمس به بنده تعلق می گیرد یا نه؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
بالاخره یكی حرف دل مردم رو زد!
بهشید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
با سلام، نه تنها پول حرام بابت اخذ جرایم دیركرد می گیرند، بلكه برای اخذ مطالباتشان شركت شرخری تأسیس كرده و از هیچ عمل غیرقانونی و غیر شرعی هم ترسی ندارند.
حقوقدان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
جریمه تاخیر حرام است. این نظر شخصی نیست بلكه علمای عالم شیعه باتوجه به ماهیت آن، آنرا حرام می دانند.از شخصی كه توان پرداخت بدهی را ندارد سود گرفتن هم حرام است چه برسد به جریمه.
سوار بر تورم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
نون اونی كه وامو گرفته و یه چیزی رو احتكار كرده كه گرون شه حلاله!!!
وام های كلان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
بانك ها هزینه دیر كرد رو جاهای دیگه خرج می كنن حقوق كارمندا رو از محل دیگری تامین می كنن !
بانكی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
كارمندان بانك جزو زحمتكش ترین و متشخص ترین اقشار جامعه هستند و این توهین محض به این جامعه است .
رومیزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
زیر میزی پزشكان محترم حلاله ؟
حقوقدان در جواب هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
۰
۰
سلام عزیزم. ببینید قانون همه حالات را پیش بینی كرده است. در صورت عدم پرداخت بر علیه وثایق مشتری و ضامن بایستی اقدام كرد. همیشه پایبندی به قانون و اخلاق حسنه باعث تعالی جامعه می شود.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
۰
۰
با سلام در جواب همه تون
لطفا كمی واقع بین باشیم حرام حرام است و نیاز به طول و تفسیر ندارد . حرام می خوریم و حرام را توجیه می كنیم و در حرام غوطه وریم ما كارمندان بانك ، برای حل این كار نباید عصبانی شد بلكه باید راهكار داد.پیدا كنید پرتغال فروش را؟
ناشناس
Sweden
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
۰
۰
با توجه به جواب كاربران به مساله طرح شده و تضاد در نظرات اعلام شده خدا به داد مردم ایران برسد هر كس منافع خودش را در نظر گرفته.
بیات
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
۰
۰
من با 2 سال تحقیق فهمیدم جریمه تاخیر حرامه.بانكها رویه ی بانكهای غربی و غیر اسلامی را در پیش گرفته و فقط به سود فكر می كنند.هدف بانكداری اسلامی كه كسب سود به هر قیمتی و اخذ مطالبات به هرقیمتی از مردم، نیست.بلكه هدف عدالت اقتصادی جامعه است.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
۰
۰
بانك اسلامی!!!!!! آبروی هرچی اسلام را برده!!!!!!!!! بانكها دلال، كارخانه دار، بساز بفروش، صراف، شرخر و ... شده اند.كجاست عدالت اقتصادی؟ كجاست بانك اسلامی؟ كجاست قرض الحسنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یك ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
۰
۰
بله حرام است .وام های بدون بهره كارمندانتان.وجه های زیر میزی هایتان همه حرام است.یك كارمند بانك چطور طی دو سه سال میتواند صاحب همه چیز شود.با وامهای صد میلیونی بلند مدت بدون بهره.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
۰
۰
آقا جان قربون دهنتون از این پیام های كارمند ای بانك پیداست اگه دولتم این دیر كرد ها رو حذف كنه كارمند ای بانك نمیزارن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها