نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان آلمانی نشان می‌دهد، احتمالا زمین در 4.5 میلیارد سال قبل مورد حمله شیئی به بزرگی سیاره مریخ قرار گرفته و همین مسأله منجر به شکل‌گیری ماه شد.
کد خبر: ۶۸۰۸۰۵
نحوه شکل گیری ماه

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، براساس بررسی‌های دانشمندان اخترشناس، چهار میلیارد و 500 هزار سال قبل، یک سیاره به نام ثیا «Theia » به زمین برخورد کرد. درنتیجه این برخورد، تکه هایی از دو سیاره مذکور جدا شد و این تکه ها به تشکیل کره ماه منجر شد. دانشمندان قبلا نیز می دانسته اند که سیاره قبلا وجود داشته است اما هیچ سند و مدرکی برای اثبات این سخن پیدا نکرده بودند.

اما اخیرا گروهی از دانشمندان آلمانی توانستند گرد و خاکی میکروسکوپی درسطح سنگهای کره ماه پیدا کنند که باقیمانده از سیاره مذکور است.

این یافته ها موید نظریه های قبلی است که ماه نتیجه برخورد سیاره دیگری با زمین است. اما همین یافته سبب شده است پرسشهای جدیدی در این خصوص مطرح شود ازجمله اینکه چرا این آثار سیاره مذکور قبلا شناسایی نشده است زیرا سنگهای حاوی گرد و خاک ناشی از این سیاره که روی سنگهای کره ماه پیدا شده است، حدود چهل سال پیش توسط فضانوردان فضاپیمای آپولو به زمین آورده شدند. سیاره « ثیا» به اندازه مریخ بزرگ بوده است.

دانشمندان می گویند با استفاده از شیوه جدیدی توانسته اند رد سیاره ثیا را روی سنگهای کره ماه پیدا کنند.

آنها برای این منظور از شیوه های جدیدی بهره گرفته اند که با استفاده از آن، ایزوتوپ های اکسیژن از گازهای دیگر جدا شده است.تحقیقات نشان داد اکسیژن موجود در این سنگها از نوعی است که در زمین پیدا نمی شود.

این بررسی ها نشان می دهد ترکیب ماه ، پنجاه درصد از مواد موجود در سیاره ثیا و پنجاه درصد از مواد موجود در کره زمین است.

سنگهای کره ماه که برای این بررسیها از آنها استفاده شده است در فاصله سالهای 1969 تا 1972 توسط فضانوردان سازمان هوا- فضای آمریکا(ناسا) در ماموریتهای آپولو11، آپولو12 و آپولو 16 به زمین آورده شدند.دانشمندان می گویند یافته های جدید، باید با کاوشهای بیشتر آزمایش شود تا بتوان با قطعیت بیشتری در این زمینه سخن گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها