صنعت داروسازی متحول می شود

طراحی داروهای جدید با رایانه

دانشمندان دانشگاه جنوب دانمارک به دنبال ساخت افشانه‌های بینی برای جایگزین کردن قرص های مورد استفاده در بیمارهای مغزی مانند آلزایمر هستند.
کد خبر: ۶۸۰۶۲۹
جایگزینی داروهای آلزایمر با افشانه بینی

به گفته محققان، داروهای افشانه‌ای که از درون بینی اعمال می‌شوند، مسیر سریعتری را به سوی مغز گذرانده و همچنین به دلیل کم شدن دوز مصرفی دارو، عوارض جانبی آنها نیز کاهش خواهد یافت.

البته یکی از سدهای بزرگ استفاده از افشانه‌ها این است که بسیاری از داروها نمی‌توانند از میان دیوار بینی به مغز سفر کنند. برای غلبه بر این مشکل، باید این داروها را در مولکول​های بزرگتر موسوم به پلیمرها قرار داد.

اگرچه این راه‌حل هم ممکن است برای همه درمانها در زمان انتقال آنها به درون مغز کارگر نشود چرا که دارو ممکن است درون پلیمر باقیمانده و بیرون نیاید.

اکنون محققان دانشگاه جنوب دانمارک یک پلیمر طبیعی ساخته شده از قند را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند از میان دیواره بینی عبور کرده و به محض ورود به مغز، دارو را آزاد کند.

به گفته پرفسور «مکسی‌میلیانو دی‌کاگنو» که رهبری این تحقیق را بر عهده دارد، این یک دستاورد بزرگ است که محققان را به انتقال داروهای مغزی از طریق افشانه‌های بینی نزدیک خواهد کرد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها