نگاهی به دیوارنگاری‌های برزیل در آستانه آغاز جام جهانی

غذا می‌خواهیم فوتبال نه!

دیوارنگاری در برزیل سابقه زیادی دارد و یکی از این دیوارنگاری‌ها یا کشیدن نقش و نگار روی دیوار، ریودوژانیرو را به مرکز توریست برزیل تبدیل کرده است.
کد خبر: ۶۸۰۵۲۲
غذا می‌خواهیم فوتبال نه!
این روزها هم در حالی که کمتر از ده روز دیگر به آغاز جام‌جهانی 2014 برزیل مانده است، آنها که می‌اندیشند یک رویداد جهانی نباید سرپوشی بر مشکلات اقتصادی برزیل باشد، از راه جدیدی برای نمایش اعتراض خود استفاده کرده‌اند:‌ دیوارنگاری.
هنرمندان خیابانی ریودوژانیرو و سائوپائولو خیابان‌های این دو شهر را در اعتراض به فیفا و دولت فعلی با تصاویری پرکرده‌اند که نشان می‌دهد به فقرا در این کشور توجه نمی‌شود.

این هنرمندان معتقدند 11 میلیارد دلاری که برای برگزاری جام جهانی خرج شده است باید در جهت بهبود حمل و نقل، بهداشت و تحصیلات عمومی خرج می‌شد.

پائولو ایتو در گفت‌وگو با گاردین می‌گوید: «این روش فوق‌العاده‌ای برای نشان دادن مشکلات کشورمان است. اگر دولت این مشکلات را نشان نمی‌دهد، به این دلیل است که از آنها شرم دارد و هر چه بیشتر شرمنده شود، بیشتر برای رفع این مشکلات تلاش خواهد کرد. دست‌کم هدف ما از این کار، این است.»

صرف نظر از هیاهوی جام جهانی و عطش برزیلی‌ها به فوتبال، بیش از یک میلیون نفر در سال گذشته و در اعتراض به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال و لغو آن، به خیابان‌هاآمدند. این اعتراض‌ها هر چه به زمان برگزاری مسابقات نزدیک‌ترمی‌شویم، بیشتر می‌شود تا جایی که کمپ تمرین تیم ملی برزیل، اکنون محل اعتراض‌های مخالفان برگزاری است.

انتظار می‌رود این دیوارنگاری و دیوارنوشته‌ها در کنار هیجان جام‌جهانی برخی شهرهای برزیل را به مرکز توریست تبدیل کند، بلکه از این طریق میلیون‌ها دلار به جیب مردم این شهرها سرازیر شود. (ضمیمه چمدان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها