یک روزنامه روسی تحلیل کرد

ناکامی آمریکا در سه بحران منطقه

دومین اجلاس دوستان سوریه

ظریف:فاجعه سوریه ماهیت فرا سوری دارد

وزیر امور خارجه کشورمان درباره بحران سوریه گفت: این فاجعه انسانی و منطقه ای به دلیل مداخلات غیرمسئولانه، تسویه حساب های شخصی و آرزوهای توهم آلود کنش گران خارجی، از همان ماه های نخست ماهیتی فراسوری یافته است.
کد خبر: ۶۷۹۶۵۵
ظریف:فاجعه سوریه ماهیت فرا سوری دارد

دکتر ظریف امروز در دومین نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه در تهران با اشاره به اینکه بحران سوریه وارد چهارمین سال خود شده است، افزود: دامن زدن به اختلافات فرقه ای همراه با تشدید امواج وارداتی افراط گرایی و خشونت طلبی، نه تنها مانع روند اصلاحات سیاسی و شکل گیری حقوق اساسی مردم سوریه بر پایه مطالبات آنان شده، بلکه کل منطقه خاورمیانه و سراسر جهان را با پدیده شوم افراط و فرقه گرایی روبرو کرده است.

وزیرامورخارجه کشورمان خشونت کور، افراط و فرقه گرایی را خطراتی بنیادین برای ثبات منطقه و صلح و امنیت جهان خواند و گفت: مسلما این امر در مرزهای یک کشور و یک منطقه محدود نمی ماند و براساس تجارت تلخ قبلی نهایتا حتی دامن مسببان و حامیان مالی و تسهیلاتی گروه های تکفیری و افراطی را خواهد گرفت.

آقای ظریف افزود: به همین دلیل رئیس جمهور اسلامی ایران با درک عمیق از این خطر اساسی پیشنهاد همکاری جهانی برای ریشه کن سازی خشونت و افراط نه تنها به عنوان کار بین الدولی بلکه به عنوان یک ضرورت غیر قابل تردید برای شکل دهی به یک موج مردمی جهانی را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح ساختند.

وی تاکید کرد: طرح جهان علیه خشونت و افراط که بدون رای گیری از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شده، نشان دهنده اجماع و اراده مشترک جامعه جهانی برای مبارزه با این خطر جدی و فوری است و البته در عمل نیز باید کوتاه نگری ها و منفعت طلبی های خرد سیاسی مورد اهتمام جهانی قرار گیرد.

تهدید های خارجی و توسل به زور، مخالف منشور ملل متحد

وزیرامورخارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در این اجلاس با تاکید بر اینکه در جهان امروز استفاده از زور و خشونت راه حل هیچ مشکلی نیست و دستاوردی جز فلاکت و ناامنی نه فقط برای قربانیان که حتی برای مسببان و آنهایی که با غرور به توان نظامی خود بی محابا به جنگ روی آورده و منطقه ما و سایر جهان را به خاک و خون کشیده اند، نداشته است، گفت: تهدیدهای خارجی و توسل به زور نه تنها غیرقانونی و مخالف مبانی حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است بلکه در دستیابی به اهداف، به غایت ناکارآمد است.

آقای ظریف افزود: قدرت های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی و راهبردی شان را از طریق نظامی در سوریه کنار گذاشته و بپذیرند که بحران سوریه هیچ راهی جز راه حل سیاسی مبتنی بر خواست و اراده مردم سوریه ندارد.

آمادگی ایران برای مشارکت در تلاش صادقانه برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود تأکید کرد: به عنوان یک سیاست کلی، جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت در تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک‌رسانی واقعی انسان‌دوستانه به مردم سوریه است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه ضمن احترام به مطالبات مشروع مردم سوریه تنها راه حل این بحران را راهکار سیاسی از طریق تشویق گفتگوهای سوری - سوری و مراجعه به خواست و اراده بحق ملت سوریه دانسته و تمامی تلاش خود را نیز در این راه بکار بسته است.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: همکاری با نمایندگان ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد، کمک و مساعدت ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافق در زمینه مبارزه با سلاح های شیمیایی، برگزاری دو نشست بین المللی در تهران با محوریت نفی خشونت و تمرکز بر راه حل سیاسی بحران و ارائه چندین پیشنهاد و ابتکار عمل سیاسی برای کمک به بحران سوریه که مورد استقبال کشورهای مختلف و ملل متحد قرار گرفته است در کنار ارسال کمک های انسان دوستانه برای مردم سوریه و همکاری با ساز و کارهای ذیربط بین المللی در این خصوص، تنها بخشی از تحرکات و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در بیش از سه سال گذشته بوده است.

وزیر امور خارجه همچنین آمادگی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در کمک به برقراری ثبات و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرد.

انتخابات و پیشرفت های اخیر در مسیر حل و فصل سیاسی بحران

ظریف گفت: در ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهم در صحنه داخلی سوریه در مسیر حل و فصل سیاسی بحران بوده‌ایم.

وی افزود: توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص که از طریق گفتگو میان دولت و مخالفان با مساعی شخصیت‌های ذی‌نفوذ محلی صورت گرفت نشان داد که ظرفیت حل و فصل بحران در داخل سوریه به خوبی وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار این ظرفیت ملی قرار گیرد می‌توان به آینده و پایان بحران امیدوار بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همه باید بپذیریم که بر اساس منافع مشترک همه کنشگران و بالاتر از همه منافع مردم سوریه، هر گونه راه حل سیاسی نیازمند مبارزه مشترک با افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی، پایان بخشیدن به مداخلات و جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی‌مسئولیت است.

ظریف با اشاره به اینکه این نشست در شرایطی برگزار می شود که ملت سوریه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران راهکار سیاسی مبتنی بر اصول شناخته شده دموکراتیک و برگزاری انتخابات را گام مهم و قابل توجهی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تمکین به خواست و اراده ملت این کشور می داند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است گام‌های ضروری برای حل و فصل سیاسی بحران ازجمله گفتگوهای فراگیر آشتی ملی میان این کشور و مخالفان قانونی و تشکیل دولت وفاق ملی و در نهایت بازگشت مهاجران به موطن خود و بازسازی خرابی‌های گسترده‌تر در این کشور با کمک و مشارکت همه دوستان واقعی سوریه برداشته شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد بازگشت ثبات و آرامش و شکوفایی به سوریه به عنوان عضو سربلند جبهه پایداری و مقاومت باشیم.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها