یکی از دلایل خرید داروهای تقلبی، تبلیغات ماهواره‌ای است

نگذار‌ در‌ دام‌ داروی‌ تقلبی‌ بیفتی

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، با اشاره به گسترده بودن مرزهای جغرافیایی کشور، نسبت به قاچاق داروهای خاص و گران قیمت هشدار داد و گفت: قاچاق این قبیل داروها، سود بالایی برای قاچاقچیان دارد.
کد خبر: ۶۷۹۶۳۵
قاچاق داروی تقلبی با کپی رنگی برچسب اصالت

دکتر مهدی پیرصالحی ابراز کرد : قاچاق داروهای خاص و ضد سرطان که گران قیمت هستند، منافع زیادی برای قاچاقچیان دارد چون قیمت کالای قاچاق پایین تر از قیمت داروهایی است که به صورت رسمی وارد بازار دارویی کشور می شود و قطعا سود بیشتری برای قاچاقچیان دارد.

وی با اشاره به سیستم پایش وزارت بهداشت در بازار دارویی کشور، افزود: سیستم پایش ما به این صورت است که تمام داروها بر اساس مجوزهای وزارت بهداشت، برچسب اصالت می گیرند که نشان می دهد این دارو از سلامت کافی برخوردار است.

پیرصالحی ادامه داد: اگر در سیستم های اصالت ما دقت شود، بحث قاچاق به کمترین حد خود می رسد. ولی خب بعضی وقت ها، کپی های رنگی از برچسب ها، تهیه و مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.

وی افزود: اگر در این زمینه دقت و نظارت کافی صورت بگیرد و از سیستم چرخه رسمی پخش دارو تهیه بشود، این اتفاق نمی افتد.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تقلب ها زمانی اتفاق می افتد که از سیستم های خارج شبکه، دارو تهیه شود. که این یک ریسک است.

وی گفت: ریسک دیگری که داریم، این است که چون بیشترین فشار ما روی قیمت دارو است، منابع ارزان قیمتی به ما معرفی بشوند که با تمام ضوابط و مدارکی که داریم کنترل می کنیم، داروی با کیفیت پایین وارد شود.

پیرصالحی در ارتباط با داروهای با کیفیت پایین توضیح داد: ما دارویی داریم که موقع ورود هیچ مشکلی ندارد ولی به خاطر کیفیتی که دارند، بعد از مدتی که در بازار می مانند، مشکلاتی پیدا می کنند.

وی ادامه داد: از همین رو، از همکاران معاونت های غذا و دارو در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور خواسته ایم، به محض اینکه با چنین مواردی مواجه شدند، دارو را از چرخه توزیع خارج و جمع آوری کنیم. چون ما تعهدی که از وارد کنندگان می گیریم، این است که دارو باید کیفیت لازم را داشته باشد، و اگر هر موقعی اتفاقی برای دارو بیافتد، کل مسائل حقوقی آن دارو با شرکت وارد کننده است.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو در ارتباط با داروهایی که کدورت پیدا می کنند، توضیح داد: به محض اینکه گزارشی از یک استانی می آید که آمپول آنها بعد از یک سال از مصرف آن، کدورت پیدا کرده است. که اینها را جمع آوری می کنیم.

وی در همین زمینه افزود: تا کنون دو مورد داروی مشکل دار از بیمارستانها گزارش شده و جمع آوری شده اند. چون خود پزشکان و پرستاران بر روی داروها حساس هستند، هر موردی که گزارش کنند، خیلی زود از سطح عرضه جمع آوری می شود که مصرف نشود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها