ایران فقط درباره موضوعات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند

دو معاون وزیر خارجه رو در روی هم برای توافق هسته‌ای

ایران و 5+1 گفت‌گوهای هسته‌ای خود را ادامه می‌دهند و در پی این مذاکرات یک توافق‌ اولیه انجام شده است که در هر طرف بر اساس آن موظف به اجرای تعهدات خود هستند. در این میان آمریکایی‌ها همواره کارشکنی کرده‌اند و با اظهارات خود فضای این مذاکرات را با چالش روبرو ساخته‌اند.
کد خبر: ۶۷۹۰۵۲
آرزوهای آمریکا در توافق هسته‌ای از زبان کری

به گزارش جام جم آنلاین در تازه‌ترین اظهار مواضع آمریکایی‌ها جان کری وزیر خارجه این کشور دلیل حضور ایران پای میز مذاکرات را مؤثر بودن تحریم‌ها دانسته و گفته است که توافق ژنو فاصله تهران با بمب هسته‌ای را افزایش داده است.

این ادعا از زبان مسئول کشوری بیان می‌شود که بزرگترین زاردخانه سلاح‌های هسته‌ای را در خود دارد و نخستین کشوری هم هست که از بمب اتم برای رسیدن به اهداف خود در ژاپن استفاده کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به هیچ عنوان در پی دست یافتن به سلاح هسته‌ای نیست و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون اسناد و شواهدی را در این زمینه گزارش نکرده و بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صحه گذاشته است، اما از سوی آمریکا همواره ادعا می‌شود که ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای بوده و ما آن را مهار کردیم.

آمریکایی‌ها که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند هیچگاه برای اثبات این ادعای خود اسناد و مدارکی ارائه نداده‌اند که نشان دهد بر چه اساسی توافق ژنو فاصلخ ایران با بمب هسته‌ای را افزایش داده است؟!

کری که روز پنج‌شنبه با شبکه «پی‌بی‌اس» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به سوالی در باره دستاوردهای سیاست خارجی دولت «باراک اوباما»، گفت: رئیس‌جمهور با ایران وارد تعامل شده است. ما قبلاً در مسیر برخورد قطعی قرار داشتیم، چراکه آن‌ها در حال ساخت یک سیستم هسته‌ای بودند و جهان نیز در برابر آن‌ها ایستاده بود. اما رئیس‌جمهور یک سری تحریم‌ها را اعمال کرد و این تحریم‌ها ظرفیتی ایجاد کرد که بتوان ایران را به پای میز مذاکره آورد.

وی افزود: «الان در میانه مذاکرات هستیم. همه تائید می‌کنند که در این مدت ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است. برنامه هسته‌ای متوقف شده و به عقب بازگردانده شده است. اکنون همچنین زمانی را که ممکن است ایران برای گریز (به سمت سلاح اتمی) نیاز داشته باشد، افزایش داده‌ایم. این یک موفقیت است.»

آمریکایی‌ها همواره چنین سخنان و مواضعی را درباره گفت‌گوهای هسته‌ای بیان می‌کنند. اینگونه مواضع علاوه بر این که نشان دهنده ضعف همراه با خود بزرگ بینی آنهاست ثابت می‌کند که مقامات واشنگتن سعی دارند فضای داخلی خود را تلطیف کنند و مخالفان سرسخت توافق ایران و 5+1 در داخل کشورشان را راضی نگهدارند.

کنگره آمریکا و نمایندگان افراطی آن همچنین لابی صهیونیستی که در داخل آمریکا حضور دارد و رژیم صهیونیستی اهرم‌های فشار تأثیر گذار بر دولت آمریکا هستند.

به نظر می‌رسد به همین خاطر است که مقامات آمریکا از جمله جان کری باید برای خوشایند این گروه‌های فشار و افراطی چنین مواضعی را مطرح کنند و از رویاهای و موفقیت‌های خود در توافق هسته‌ای سخن بگویند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كریم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
۰
۰
سخنان بیهوده ای است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها