همان طور که پیش‌بینی می‌شد انتخابات مصر با پیروزی عبدالفتاح السیسی همراه بود، اما مساله مشارکت پایین مردم بویژه جوانان تا حدودی زیادی اعتبار این ژنرال ارتش را خدشه‌دار کرد. بلافاصله بعد از اعلام نتایج غیررسمی، طرفداران السیسی به خیابان‌ها ریخته و به پایکوبی پرداختند.
کد خبر: ۶۷۹۰۳۴
مصر در چنگال یک حسنی مبارک دیگر

خبرگزاری روبترز به نقل از منابع رسمی میزان مشارکت را 46 درصد ذکر کرد اما منابع غیر رسمی این میزان را پایین‌تر می دانند.

در همین حال مخالفان السیسی نیز با برگزاری تظاهرات شبانه به نتایج انتخابات اعتراض کرده و مشارکت پایین را بیانگر میزان نارضایتی مردم از نظامیان حاکم دانستند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، روز پنجشنبه ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت با تشکر از مردم به دلیل شرکت نکردنشان در انتخابات، اعلام کرد طرفداران نقشه راه شکست خوردند.

این ائتلاف در ادامه از مردم خواست با برگزاری «یک هفته تظاهرات انقلابی علیه کودتاگران» تلاش کنند رویای انقلاب مردم مصر را تکمیل کنند. این ائتلاف ضمنا از نظامیان مصری خواست به پادگان‌های خود بازگردند و قدرتی را که به زور غصب کرده‌اند، به مردم واگذار کنند.

به گزارش الجزیره، تظاهرات شبانه معترضان در شهرهای عین شمس، الشرقیه و اسماعیلیه طی دو شب گذشته جریان داشته و صدها نفر در آنها حضور داشتند.

سرلشکر عبدالفتاح السیسی، دیروز در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی، با دادن وعده‌هایی گفت: مصر هرگز به عقب برنمی‌گردد. وی خواستار همکاری همگان به دور از درگیری و اختلاف برای آرام کردن جوانان و به‌کارگیری آنها در آینده شد. وی بر ضرورت عمل به جای شعار، برای تحقق آرزوهای مردم همچنین مشارکت ملی همه گروه‌های مصر تاکید کرد.

نتایج غیررسمی

براساس گزارش‌های منتشره از سوی کمیته عالی انتخابات مصر، از مجموع 25 میلیون و 39 هزار و 378 رای عبدالفتاح السیسی با کسب 23 میلیون و 264 هزار و 306 رای با 92.9 درصد آرا رتبه نخست و حمدین صباحی با کسب 752 هزار و 300 رای یعنی 2.9 درصد رتبه دوم را به‌دست آورد. انتظار می‌رود کمیته عالی انتخابات مصر نتیجه نهایی انتخابات را فردا یا پس‌فردا اعلام کند.

در پی نهایی شدن پیروزی عبدالفتاح السیسی، رقیب او حمدین صباحی، با پذیرش شکست تاکید کرد: هیچ‌گونه پست دولتی یا اجرایی را نخواهم پذیرفت، اما به وظایف خود در قبال کشورم عمل خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، صباحی خطاب به مردم مصر تاکید کرد، به انتخاب ملت احترام می‌گذارد. صباحی با اعلام این‌که برخی کارشکنی‌ها و تقلب‌ها در روند انتخابات ثبت شده، گفت: ما در تنگنا قرار داشتیم و در موارد بسیاری نمایندگان ما از حوزه‌های رای‌گیری اخراج می‌شدند و در داخل حوزه‌ها تبلیغات آشکار به نفع السیسی در جریان بود. برخی منابع دیگر نیز گفتند طرفداران صباحی احساس می‌کنند او در یک نبرد نابرابر شکست خورده است.

از سوی دیگر محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور را نمایشی مضحک توصیف کرد. وی به اطرافیانش گفته است تعداد شرکت‌کنندگان در این انتخابات از 16 میلیون فراتر نمی‌رود. مرسی در عین حال یادآور شده است: وعده پیروزی خدا نزدیک است و السیسی بهای خون‌هایی را که ریخته، پرداخت خواهد کرد.

واکنش‌ها

در انتخابات مصر بیش از 53 میلیون نفر واجد شرایط رای بودند و این مشارکت پایین(46 درصد) می‌تواند موقعیت برندگان را تضعیف کند. در این میان برخی نسبت به نحوه برگزاری انتخابات ابهام داشته و آن را توام با برخی تقلب‌ها عنوان می‌کنند. با این حال، هیات‌های نظارت‌کننده از سلامت انتخابات می‌گویند. تنها یک هیات اروپایی گفته که این انتخابات مطابق قانون برگزار نشده است.

دلیل آنها هم این است که قرار بود انتخابات در دو روز برگزار شود، اما مقامات مسئول برای بالابردن میزان مشارک یک روز دیگر آن را تمدید کردند.

هیات ناظران اتحادیه عرب نیز نبود جوانان در انتخابات را از ضعف‌های آن به شمار آورد. با این حال این هیات گفت امنیت مراکز اخذ رای و نیز مشارکت بالای زنان و سالخوردگان از نکات مثبت این انتخابات بود.

روزنامه گاردین چاپ انگلستان در گزارشی پیرامون انتخابات مصر نوشت: اقبال دور از انتظار مصری‌ها به انتخابات اخیر، اعتبار السیسی را به خطر انداخته و این در حالی است که طرفداران او از وی قهرمان ساخته‌ بودند؛ قهرمانی که می‌تواند ثبات سیاسی و اقتصادی را به کشور بازگرداند. به گزارش این روزنامه ، اکنون منتقدان السیسی نگران آن هستند که وی نیز به یک حاکم مستبد دیگر بدل شود. روزنامه القدس العربی نیز در تحلیلی نوشت: استقبال ضعیف در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر به معنی سیلی زدن به نظام این کشور بود.

القدس العربی افزود: در اولین روز انتخابات رسانه‌های حامی نظام آن را «انقلاب سوم در صندوق‌های رای‌گیری» توصیف کردند؛ ولی مراکز انتخاباتی خالی، دروغین بودن ماشین تبلیغاتی نظام را برملا کرد. روز دوم ادارات دولتی تعطیل شد و روز سوم را هم به آن اضافه کردند، اما این تمدید هم به‌طور ضمنی بیانگر ضعف استقبال مردمی بود.

به نوشته این روزنامه، اکنون نظام حاکم بر مصر با پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی مواجه است که یکی از آنها علت خودداری مردم از مشارکت در انتخابات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها