قبل از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای صورت می گیرد

مذاکرات ایران با آمریکا و روسیه در ژنو و رم

مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی:

رسیدن به توافق هسته ای در پایان 6 ماه، شدنی است

مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: رسیدن به توافق هسته ای میان ایران و غرب در پایان فرصت شش ماهه تعیین شده (اواخر ماه جولای)، یک آرزوی محال نبوده و شدنی است و من به شخصه امیدوارم که این توافق حاصل شود.
کد خبر: ۶۷۸۷۲۴
رسیدن به توافق هسته ای در پایان 6 ماه، شدنی است

هانس بلیکس که اخیرا سفری به وین مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است در گفت و گویی با روزنامه اتریشی «دی پرسه» با ابراز امیدواری به اینکه ایران و غرب بتوانند به زودی به مناقشه هسته ای خود فیصله دهند، افزود: مذاکرات هسته ای با ایران ممکن است به «آب شدن یخ ها» منجر شود.

رییس وقت گروه بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق، گفت: پایان یافتن مناقشه هسته ای می تواند یک «یخ شکن» برای سایر موضوعات حاد در سیاست جهانی از جمله بحران های سوریه و یا اوکراین شود.

این سیاستمدار سوئدی با بیان اینکه حصول توافق در اواخر ماه ژوییه یک آرزوی محال نیست، افزود: باید توجه داشته باشیم که هرچه بیشتر تعلل شود، فیصله دادن به این دعوا دشوارتر خواهد شد.

بلیکس گفت: من واقعا امیدوارم که توافقی به عمل آید، اگر این عمل تا 20 ژوییه انجام شود، بسیار بهتر خواهد بود.

مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را که برخی در غرب خواهان آن شده اند که برنامه تسلیحاتی و موشکی ایران هم در دستور کار مذاکرات قرار گیرد، قبول ندارد.

این کارشناس 85 ساله که اخیرا نیز به مدت دو هفته در تهران بوده است، چنین انتقاد کرد که:«این درست نیست که اکنون نکات تازه ای را به موضوع مذاکرات بیفزایند. من ناخشنودی ایرانی ها از این بابت را به خوبی درک می کنم. چرا که در توافق موقت ژنو در مورد برنامه تسلیحاتی صحبت نشده بود».

بلیکس با بیان اینکه از هنگام انتخاب رییس جمهور حسن روحانی، ایران تا اندازه ای متحول شده است، افزود: مردم و دولتمردان ایران خواهان فیصله دادن به منازعه هسته ای هستند و همین امر تا اندازه ای جلوی تندروها را می گیرد.

وی مشکل اساسی در این مناقشه را عدم اعتماد بین دو طرف عنوان کرد و گفت: غرب می گوید که ایران صداقت نداشته و یک برنامه مخفیانه هسته ای را دنبال کرده است، از سوی دیگر ایرانی ها نیز به شدت به غرب مظنون هستند زیرا معتقدند که طرف مقابل هر وقت که آنها قدمی جلو می گذارند، بر سطح توقعات خود می افزایند.

بلیکس افزود: آژانس تایید کرده که ایران به آنچه در ژنو توافق شده، عمل کرده است اما این را هم نمی تواند با صراحت اعلام کند که ایران به فعالیت های دیگری دست نزده و این درحالی است که عدم فعالیت را نمی تواند ثابت کند و این همان چیزی است که در عراق هم رخ داده بود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها