بارندگی های اواخر سال گذشته و امسال مراتع لرستان را مستعد آتش سوزی های فصل تابستان کرده است، موضوعی که جلوگیری از خسارات ناشی از آن نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه های مرتبط است.
کد خبر: ۶۷۸۶۳۸
جنگل​های لرستان در هراس تابستان می لرزند+عکس

هر ساله در آستانه فصل گرما مسئولان امر و فعالان محیط زیست نگران آتش سوزی​های گاه و بیگاه جنگل ها و مراتع استان هستند به طوری که این حوادث طی سال های گذشته همواره موجب خسارت جدی به این سرمایه های طبیعی و ملی شده است.

این در حالیست که حفاظت و حراست از این عرصه های طبیعی یک زنجیره است که از متولیان امر آغاز و تا مردم محلی و بومی ادامه دارد و تا زمانیکه در این زنجیره حتی یک حلقه مفقوده وجود داشته باشد متاسفانه شاهد تکرار آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی و مراتع استان لرستان خواهیم بود.

در این راستا برای ایجاد هماهنگی و تعامل بیشتر دو دستگاه اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست در مواجهه با آتش سوزی ها، نشست مشترکی امروز پنجشنبه برگزار شد تا بتوان پیش از آغاز آتش سوزی ها برای این معضل در استان چاره اندیشی کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان در این جلسه گفت: با توجه به بارش های خوبی که در اسفندماه و فصل بهار داشتیم شاهد رشد فراوان گیاهان در ارتفاعات مناطق و غنی شدن مراتع بوده ایم.

وی با بیان اینکه این بارندگی ها از یک طرف موجب احیای بسیاری از مراتع و جنگلهای استان شد، افزود: با این حال با توجه به رشد گیاهان با فرا رسیدن فصل تابستان و خشک شدن این گیاهان نگرانی هایی در زمینه وقوع آتش سوزی هایی در سطح مراتع و جنگلهای استان وجود دارد.

محمدحسین بازگیر با بیان اینکه این نشست به منظور جلوگیری از آتش سوزی های عمدی و غیری عمدی در سطح مراتع و جنگلهای استان برگزار شده است، افزود: یکی از عمده ترین مشکلات زیست محیطی لرستان، آتش سوزی جنگل ها است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به عملیات های اطفای حریق صورت گرفته طی سال گذشته در استان، افزود: به رغم کاهش تعداد آتش سوزی ها ولی همچنان شاهد خسارات جدی در این زمینه هستیم.

بازگیر با بیان اینکه هر کجا آتش سوزی رخ می دهد نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی و علاقه مندان به طبیعت همیشه پای کار بوده اند، گفت: طی چند سال گذشته خوشبختانه مشارکت نهادهای مختلف و فعالان محیط زیست در عملیات های اطفای حریق چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه اگر توجه مسئولان مرتبط به ویژه در خصوص ارتقای امکانات و تجهیزات بیشتر شود می توانیم در این زمینه قدم های جدی تری برداریم، افزود: در این راستا مدیریت بحران استانداری لرستان طی سالهای گذشته امکانات مناسبی را در این حوزه اختصاص داده است اما به خاطر وسعت مناطق در معرض آتش سوزی این امکانات پاسخگو نیست.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان بر ضرورت تجهیز تیم های اطفای حریق به امکاناتی چون کپسولهای سبک، تراکتور آب پاش و آتش برها و... تاکید کرد.

بازگیر با بیان اینکه مقابله با آتش سوزیهای جنگلها و مراتع نیاز به کار جمعی همه ادارت مرتبط، نیروهای نظامی و بسیج و تشکلهای مردم نهاد دارد، تصریح کرد: فعالیت در این بخش نباید تنها منحصر به محیط زیست و منابع طبیعی شود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با آتش سوزی ها طی امسال نیاز به یک کارگروه فعال در استانداری با حضور تمامی ادارات و دستگاههای مرتبط داریم، خواستار مشارکت دستگاههای کرتبط در این زمینه شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این جلسه گفت: برای جلوگیری از آتش سوزی و پیشگیری از این حوادث در سطح جنگلها و مراتع استان این اداره کل برنامه ای مدونی را در نظر گرفته است.

سرهنگ سوری از برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی برای اهالی روستاهای نزدیک به مناطق جنگلی خبر داد و افزود: این جلسات با هماهنگی فرمانداران و بخشداران و دهیاران در هر شهرهای مختلف استان برگزار می شود.

وی ایجاد آتش برها در مناطق کشاورزی، اطلاع رسانی و آموزش در زمینه ممانعت از کلش سوزی و دیگر کارهای آموزشی از قبیل چاپ بنر، تراکت و تیزر را از دیگر فعالیت های صورت گرفته برشمرد و افزود: همچنین گشت های نظارتی این اداره کل به طور مستمر فعالیت داشته و در آستانه فصل گرما و آتش سوزی مراتع و جنگلها این گشت ها تقویت خواهد شد.

سرهنگ سوری از همه مردم خواست که هنگام رفتن در دامان طبیعت از آتش زدن گیاهان خشک و همچنین چوب درختان به طور جدی خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف عمدی و یا غیرعمدی از طریق شماره گویا 1540و 3221774-0661 مسئولان را در جریان موضوع قرار دهند.

بنابر این گزارش، در این جلسه مصوب شد که مانور مشترکی با همکاری نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست به منظور حفظ آمادگی نیروها برای مقابله با حوادث و آتش سوزیهای احتمالی برگزار شود.

تعیین شیفت های ویژه مشترک، تهیه طومار و میثاق نامه با امضاء همه نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی و ارجاع آن به مسئولین کشوری و استانی و تدوین برنامه های آموزشی و تبلیغی از دیگر مصوبات این جلسه بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها