توسط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف

نسل جدید کنتورهای گاز به تولید انبوه می‌رسد

نسل جدید کنتور های هوشمند گاز با هدف کاهش گاز مصرفی و دقت در اندازه گیری توسط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در حال آماده سازی برای تولید انبوه است.
کد خبر: ۶۷۷۴۱۸
نسل جدید کنتورهای گاز به تولید انبوه می‌رسد

حسین بهرامی یکی از اعضای تیم طراحی کنتور گاز هوشمند گفت: ایده تولید کنتور هوشمند گاز مصرفی، توسط تیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف از اوایل سال 1390 به هنگام اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای گاز مصرفی گرفته شد.

وی با بیان اینکه تیم تولید کننده کنتور هوشمند از فارغ التحصیلان دانشکده های مهندسی مکانیک و برق دانشگاه صنعتی شریف هستند، افزود: این تیم با هدف بومی و تجاری سازی فناوری های پیشرفته تجهیزات اندازه گیری دقیق به خصوص در حوزه صنایع نفت و گاز تشکیل شده است.

بهرامی گفت: اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای گاز مصرفی منجر به تقاضای روز افزون برای تفکیک مصرف گاز ساختمان های با کنتور گاز مشترک شد اما در بسیاری موارد به دلایلی نظیر عدم امکان لوله کشی مجزا، تراکم بالای واحدهای ساختمان، هزینه های بالای اجرای تفکیک لوله کشی، حفظ زیبایی نمای ساختمان و... این کار قابلیت اجرایی را نداشت.

وی افزود: به دلیل عدم امکان لوله کشی مجزا در ساختمان ها، پروژه تحقیقاتی مبنی بر طراحی و ساخت سیستم تفکیک گاز مصرفی بدون نیاز به لوله کشی مجزا با کمترین هزینه، تعریف شد که در عرض یک سال منجر به تولید نمونه نیمه تجاری کنتور هوشمند اندازه گیری گاز در تعامل با شرکت ملی گاز صورت گرفت.

بهرامی با بیان اینکه شرکت ملی گاز در این طرح اعلام نیاز کرده بود، گفت: تیم ما موفق شد با سفارش شرکت ملی گاز نمونه بومی نسل جدید کنتور هوشمند گاز موسوم به کنتور هوشمند جرمی حرارتی را تولید کند که سرانجام در سال 1391 نمونه آزمایشگاهی این محصول ساخته شد.

تولید انبوه کنتورهای هوشمند گاز

وی در خصوص کنتور جرمی حرارتی هوشمند گاز افزود: این کنتور یکی از جدیدترین فناوری های کنتورهای هوشمند در سطح جهان است که به تازگی مورد توجه سازندگان کنتورهای گاز خانگی قرار گرفت است و هم اکنون در حال آماده سازی برای تولید انبوه است و در مرحله اصلاحات برای اخذ تاییدیه به سر می برد.

بهرامی گفت: در طراحی کنتورهای هوشمند از فناوری روز استفاده شده که این کالا را به عنوان یک کالای قابل رقابت در عرصه کنتورهای گاز خانگی تبدیل کرده است.

کنتورهای هوشمند، جایگزینی مناسب برای کنتور های دیافراگمی

بهرامی با اشاره به مزایای استفاده از کنتورهای هوشمند، افزود: علاوه بر صرفه اقتصادی ویژگی های نظیر دقت اندازه گیری بالا، ایمنی بالا، تمام الکترونیکی بودن فرایند اندازه گیری است که می تواند جایگزینی مناسب برای نسل قدیمی کنتورهای دیافراگمی گاز باشد.

وی افزود: از دیگر مزایای کنتور های هوشمند عدم وجود قطعات مکانیکی است که منجر به افزایش طول عمر در ابعاد کوچک می شود و حجم گاز محبوس در آن کم است که ایمنی را افزایش می دهد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها