رئیس گروه مشاوران شهردار تهران مدعی شد

مسکن مهر، زاغه نشینی نوین

رئیس گروه مشاوران شهردار تهران گفت: به عقیده بنده مسکن مهر زاغه‌نشینی نوین است. زاغه‌نشینی مرکزی است که آسیب‌های اجتماعی در آن شکل می‌گیرد و مسکن مهر به خاطر معماری‌ای که دارد، این آسیب‌ها را دیکته می‌کند.
کد خبر: ۶۷۷۳۷۹
مسکن مهر، زاغه نشینی نوین

محمدهادی ایازی در اولین همایش شهرسازی ایرانی-اسلامی که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: در ملاقاتی که مجموعه مدیریت شهری با مقام معظم رهبری داشت، ایشان تاکید ویژه ای بر موضوع معماری ایرانی–اسلامی داشتند و این امر از دغدغه های ایشان است . به طوری که از مسوولان خواستند با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند .

وی با بیان اینکه دراین خصوص در شهرداری تهران تمهیدات خوبی پیش بینی شده، افزود: متاسفانه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، معماری که مربوط به انقلاب باشد را نداریم. این در حالی است که در دوران های گذشته معماری مربوط به دوره صفویه، دوره قاجاریه و حتی دوران پهلوی اول و دوم را داریم.

ایازی با اشاره به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته گفت: در یکی ازمناظره ها تصاویری به نامزدها درخصوص برج ها و ساختمان ها نشان داده می شد که هر کدام قضاوتی داشتند که ای کاش آن حرف هایی که در زمان انتخابات بیان می شود عملی شود .

وی اضافه کرد: به عقیده بنده مسکن مهر زاغه نشینی نوین است. زاغه نشینی مرکزی است که آسیب های اجتماعی در آن شکل می گیرد و مسکن مهر به خاطر معماری که دارد این آسیب ها را دیکته می کند .

ایازی به سفر خود به یکی از شهرهای هند اشاره و بیان کرد: ساختمان های این شهر به مراتب از ساختمان های شهر ما نامنظم تر است اما تمامی ساختمان ها در این شهر صورتی است و این رنگ به این شهر هویت داده و همه این شهر را با ساختمان های صورتی رنگش می شناسند .

رییس گروه مشاوران شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه متاسفانه تا کنون اقدامی در حوزه معماری اسلامی-ایرانی انجام نشده است، تصریح کرد: به عنوان مثال در میدان حسن آباد تهران به یکی از بانک هایی که در این میدان قرار دارد مجوز داده شد که نمای ساختمان را شیشه کار کنند. این نمای شیشه ای هویت میدان حسن آباد را خدشه دارکرده است . متاسفانه این ها از اشکالات جدی است که وجود دارد .

ایازی با بیان اینکه عمده نمای ساختمان های شهر ما کامپوزیت- شیشه است، گفت: همچنین سنگ هایی در نمای ساختمان استفاده می شود که هویت بخش نیست. این در حالی است که ما به جای آنکه به بیرون ساختمان ها توجه کنیم به داخل آن تاکید داریم .

وی اضافه کرد: به عنوان مثال می گویند برای احیای معماری اسلامی در داخل ساختمان ها اشپزخانه اپن ساخته نشود اما آیا کسی که ملزم به رعایت حجاب نیست به اپن بودن یا نبودن توجه می کند؟

ایازی با تاکید بر اینکه اولویت ما بیشتر نمای ساختمان هاست، تصریح کرد: در محله سرچشمه تهران ساختمان های قدیمی وجود دارد که به هویت شهر کمک می کند . حال سوال اینجاست که ما چقدر از این ساختمان ها مراقبت می کنیم تا تخریب نشوند؟

وی خاطرنشان کرد: توجه به معماری در همه شهرهای قدیمی جهان دیده می شود و بافت مرکزی این شهرها حفظ شده است. به عنوان مثال در شهر میلان و فلورانس معماری اصیل حفظ شده و یا حداقل هسته اولیه شهر حفظ شده است، اما متاسفانه بافت قدیمی شهر ما که در منطقه 12 واقع است، به مرکز آسیب های اجتماعی تبدیل شده و این ها از اشکالات اساسی است که وجود دارد و باید به آن پرداخته شود.

ایازی هدف از برگزاری چنین همایش هایی را ارایه راهکار خواند و گفت: شهردار تهران بعداز ملاقاتی که با مقام معظم رهبری داشت اعلام کرد که پیگیری موضوع معماری اسلامی – ایرانی کار شخص خودم است که در این زمینه با اساتید معماری نشستی را برگزار کرد. هم اکنون کارگروه های مختلفی مانند کارگروه بافت تاریخی یا منظر شهری تشکیل شده است و ما حتما درآینده شاهد تغییرات اساسی در حوزه شهرسازی و معماری خواهیم بود چرا که این موضوع دغدغه مدیر شهر شده است .

رئیس گروه مشاوران شهردار تهران یادآور شد: شهرداری تهران احیای بافت تاریخی منطقه 12 را در اولویت برنامه های خود قرار داده و بنا دارد بناهای میراثی را بازسازی و احیا کند .

وی با بیان اینکه در خیابان 17شهریور و میدان امام حسین(ع) کارهای بزرگی انجام شده است اما کاربری ها و جلوه اصلی آن باید مشخص شود، تاکید کرد: 22 خیابان در 22 منطقه مشخص شده و به شهرداران مناطق 22 گانه تاکید شده است که جداره این خیابان ها مطابق با معماری ایرانی – اسلامی باشد تا شهر هویت پیدا کند . ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سمیه
Germany
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
دیگه این آپارتمان های سوراخ موش چیه كه دكوراسیون داخلی و خارجیش باشه؟
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
۰
۰
ابتدا باید اقتصاد مملكت درست بشه بعد معماری واین حرفها ....

نیازمندی ها