کودتاچیان تایلند 35 نفر را احضار کردند

حمله ارتش به مقر سرخ جامگان

کودتاچیان تایلند امروز شنبه با احضار 35 مقام بلندپایه دیگر برای ارایه پاره ای توضیحات، به یک مرکز سرخ جامگان طرفدار «یینگلوک شیناواترا» نخست وزیر برکنارشده این کشور نیز حمله کردند.
کد خبر: ۶۷۶۸۷۲
حمله ارتش به مقر سرخ جامگان

شورای ملی حفظ صلح و نظم تایلند در بیانیه ای 35 مقام بلندپایه این کشور از جمله «سوندی لیم تونگ گول» رهبر اتحادیه مردم برای دمکراسی و «سو وات لیبتا پان لوپ» از مقامات دانشگاهی را احضار کرد.

دولت کودتا در تایلند روز گذشته نیز 114 نفر از شخصیت های برجسته و رقبای سیاسی این کشور از جمله رهبران سرخ جامگان طرفدار دولت ساقط شده، پلیس، افسران ارتش، سیاستمداران و سران احزاب مخالف دولت را احضار کرد.

نظامیان پس از این احضار «یینگلوک شیناواترا» نخست وزیر برکنار شده و «سومچای وونگ ساوات» شوهر خواهر یینگلوک را بازداشت کردند و قرار است یک هفته در بازداشت بمانند.

تارنمای روزنامه ملت تایلند همچنین اعلام کرد 200 نظامی این کشور به آپارتمانی اجاره ای یورش بردند و 21 طرفدار سرخ جامگان را دستگیر کردند.

این افراد در منطقه موانگ در استان «خون کائن» در حالی که دو نارنجک و دو کپسول گاز با خود داشتند بازداشت شدند.

ارتش اعلام کرد این افراد مظنون، خود را برای نبرد با ارتش آماده می کردند.

کودتاچیان تایلندی از روز گذشته بازداشت و نظارت گسترده بر سرخ جامگان این کشور را که از خانواده شیناواترا و دولت سرنگون شده حمایت می کنند، آغاز کرده اند.

«پراپوت چان او چا» فرمانده ارتش تایلند عصر روز پنجشنبه با حضور در تلویزیون اعلام کرد که ارتش پس از چند ماه شورش سیاسی خشونت بار قدرت را در دست گرفته است.

سرخ جامگان حامی دولت تایلند از اواسط فروردین ماه خود را برای مقابله با مخالفان دولت این کشور که از سوی حزب دموکرات حمایت می شدند، آماده می کرد.

صدها تن از سرخ جامگان که بیشتر در شمال و شمال شرق تایلند زندگی می کنند با تمرینات رزمی انفرادی خود را آماده حفاظت از دولت کرده بودند.

تظاهرات سرخ جامگان تایلندی در سال 2010 نیز بدنبال یک حرکت نظامی سرکوب شد و چند نفر کشته شدند.

دولت های خانواده سرمایه دار شیناواترا چند کودتا را شاهد بوده است و دولت «تاکسین»، برادر یینگلوک نیز در سال 2006 بدنبال یک کودتای بدون خونریزی که با حمایت زردجامگان طرفدار حزب دمکرات انجام شد، قدرت را از دست داد.

سرخ جامگان تایلندی در سال 2009 و در دوران نخست وزیری «ابهیسیت وجاجیوا» از حزب دموکرات نیز با حضور در خیابان ها اجلاس 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در «پاتایا» را با اخلال مواجه کردند که به اعلام وضعیت فوق العاده منجر شد.

این گروه در سال 2010 نیز اعتراضات خود را بر علیه دولت وقت افزایش داد و گروهی 50 هزار نفره موسوم به «جناح متحد برای دموکراسی علیه دیکتاتوری» در خیابان های بانکوک دست به تجمع زدند. در این تجمعات و براثر زدوخورد بین زردجامگان طرفدار دولت و سرخ جامگان ضد دولتی و پلیس حدود 90 نفر کشته و هزار و 800 نفر زخمی شدند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها