عملیات بیت المقدس در سال 1361 انجام و به آزادی خرمشهر منجر شد اما در این بین خاطرات فراوانی از این عملیات غرور آفرین در خاطره حماسه سازان آن شکل گرفته است.
کد خبر: ۶۷۶۸۵۰
پیکر شهیدی که چند روز بر روی زمین ماند

عملیات بیت‌المقدس عملیاتی که در انتها به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد 1361 انجامید در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب (ع)» در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان، آغاز شد.

طی این عملیات که در چهار مرحله برگزار شد 5038 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز - خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شد.

داوود مولایی یکی از جانبازان قمی است که در عملیات بیت المقدس جانباز شده است.

وی با اشاره به خاطرات دوران عملیات از همراهی با شهید امجدی تا آخرین لحظه می‌گوید: شهید امجدی از جمله قهرمانان دو میدانی استان قم بود که در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید.

مولایی با اشاره به اعزام به عملیات بیت المقدس و همراهی با شهید امجدی می‌گوید: قبل از عملیات بیت المقدس همراه با گردانی به فرماندهی شهید بنیادی به اهواز اعزام و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به عملیات که 10 اردیبهشت بود اعزام شدیم.

وی با بیان اینکه در این عملیات فرماندهی دسته از گردان را شهید امجدی برعهده داشته است، افزود: زمانی که برای عملیات اعزام شدیم من و شهید امجدی هنگام ظهر بود که جلوتر از دسته در حال حرکت بودیم و به علت اینکه مسافت زیادی را طی کرده بودیم خسته شده بودیم ولی من و شهید امجدی مسیر را در تعقیب تانک دشمن طی کرده و تقریبا از دیگران دور افتادیم.

مولایی ادامه داد: در این هنگام بود که پس از طی مسیر طولانی متوجه شدیدم که مسیر را دور خورده‌ایم و به علت خستگی زیاد نیز در مکانی در بیابان نشته بودیم که ناگهان دیدم عده‌ای سوار بر نفر بر و خودرو در حال حرکت به سمت ما هستند و ما چون نمی دانستیم که مسیر را دور زده‌ایم فکر کردیم این گروه از نیروهای خودی هستند بنابراین به سمت نفربرها حرکت کردیم.

ناگهان یکی از آنها به سمت ما رگبار گشود که من خود را روی زمین انداختم و بعد از عبور نفربرها هنگامی که بلند شدم دیدم که دو تیر به سر شهید امجدی اصابت کرده و به شهادت رسیده است.

مدتی را در آن مکان بودم تا گروه‌های خودی سررسیدند و چون در عملیات نمی‌توانستیم به عقب برگردیم جنازه شهید امجدی را رها کرده که این برای من بسیار سخت بود که پیکر دوستم را رها کنم ولی در هر حال عملیات باید ادامه پیدا می‌کرد و اهداف آن بسیار مهم بود.

وی گفت:‌ بعد از بازگشت من به همراه یک نفر دیگر طبق دستور شهید بنیادی برای آوردن پیکر شهید امجدی به محل رفتیم ولی متأسفانه من نتوانستم محل جنازه را پیدا کنم و بسیار ناراحت بودم و دو روز بعد نیز در ادامه عملیات به علت اصابت ترکش به سر مجروح شده و به عقب برگشتم ولی بعدا متوجه شدم که شهید بنیادی به همراه چند نفر به دنبال جنازه شهید امجدی رفته و ایشان را به عقب بازگردانده است و من نیز بر اثر مجروحیت که در حال حاضر 70 درصد است در این عملیات جانباز شدم.

زهرا خلیفه هاشمی فرد نیز از جمله مادرانی است که فرزندش در عملیات بیت المقدس به شهادت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه فرزندش هنگام اعزام به جبهه تنها 17 سال داشته بیان کرد: من هنگام اعزام فرزندم به علت مهر مادری که داشتم راضی نبودم ولی پدرش رضایت نامه را امضا و ایشان عازم شد.

مادر شهید میرسراجی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس اولین اعزام فرزند من به جبهه بود که در همان عملیات هم به شهادت رسید، افزود: ابتدا قرار بودن ایشان با قطار اعزام شوند ولی بعدا با هواپیما به منطقه عملیاتی رفت و در حالی که تنها دو هفته از رفتن وی به جبهه می‌گذشت به شهادت رسید.

خلیفه هاشمی فرد که هنوز بعد از گذشت 32 سال هنگام تعریف خاطرات دوران گذشته گریه می‌کند، می‌گوید: من مادر هستم و تنها یک مادر می‌داند که من چه احساسی در از دست دادن فرزندم دارم آن هم فرزندی که دارای خصوصیات اخلاقی بسیار خوبی بود و در دوران انقلاب هم به پخش اعلامیه و نوشتن پلاکارد اقدام می‌کرد و من بارها به او می‌گفتم که اگر تو را دستگیر کنند حتما اعدام می‌شوی.

وی به شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: بعد از آزادی خرمشهر من بسیار خوشحال بودم و گرچه فرزندم را از دست داده بودم و غم بزرگی در قلبم بود ولی می‌دانستم که فرزندم به سعادت رسیده و راه خود را انتخاب کرده است.

در عملیات بیت المقدس قریب 2500 نفر از نفرات دشمن بعثی به اسارت درآمد و صدها دستگاه تانک نفربر و 53 فروند هواپیما از دشمن سرنگون شد. در این عملیات که یک گردان نیز از استان قم شرکت داشت که نزدیک به 200 نفر در این عملیات به شهادت رسیدند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها