تابستان زمان مناسبی برای موتورسواری است، اما عمر هر موتورسواری کفاف لذت بردن از این فصل داغ را نمی‌دهد، زیرا از حدود 5000 موتورسواری که سالانه در کشور جان خود را از دست می‌دهند، حدود 45 درصدشان در تابستان و به حکم اجل، موتورسیکلت‌سواری را برای همیشه ترک می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۶۷۹۳
فصل داغ و مرگ موتورسیکلت‌سواران

ماجرا زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که بدانید 75 درصد این افراد زیر 40 سال دارند، به قول معروف آنها نیروهایی هستند که برای به این سن و سال رسیدنشان هزینه زیادی شده تا بتوان از توان آنها در پیشرفت کشور بهره گرفت، اما نکته اینجاست که درست زمانی که باید به ثمر بنشینند همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا آنها به جای نقش داشتن در رشد جامعه، هزینه زیادی به کشور تحمیل کنند.

در واقع این افراد سبب مرگ یا آسیب‌دیدن خود و دیگران شده یا در خوشبینانه‌ترین حالت به اوج گرفتن آلودگی هوا یا زیر پا گذاشتن قانون و مقررات دامن می‌زنند.

این در حالی است که مسئولان بارها در سخنرانی‌هایشان به اهمیت نقش جوانان در سازندگی کشور اشاره کرده و می‌کنند، اما در واقعیت آنها برای حفظ این سرمایه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند راهکار مناسبی ارائه کنند، برای نمونه براساس آمار، حدود 61 درصد این قربانیان به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست می‌دهند، ولی مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند اهمیت استفاده از کلاه ایمنی را برای این افراد جا بیندازند؛ زیرا تمرکز آنها بیشتر روی اعمال قانون و جریمه کردن این افراد بود است، به همین دلیل به برنامه‌های فرهنگی کمتر پرداخته یا برنامه‌هایی اجرا کرده‌اند که تاثیر چندانی نداشته است، برای نمونه سال گذشته پلیس راهور پایتخت علاوه بر اعمال قانون و توقیف موتورسیکلت متخلفان، آنها را مجبور به حضور در کلاس‌های بازآموزی قوانین کرد.

نکته اینجاست که نباید منتظر ماند موتورسیکلت‌ سواران تخلف کرده و بعد برای آنها کلاس آموزشی تشکیل داد. در واقع این برنامه‌ها باید به گونه‌ای اجرا شود که موتورسواران با اشتیاق درآن شرکت کرده و بتوانند از آن بهره ببرند.

افزون بر این باید یادآور شد که مسئولان تجربه موفقیت‌آمیزی در بحث آگاه کردن شهروندان در اهمیت استفاده از کمربند ایمنی داشته‌اند؛ بنابراین چنانچه به اندازه همین طرح برای موتورسواران وقت و اعتبار بگذارند یا مانع تولید موتورسیکلت‌های غیراستاندارد شده و هشدار و طرح‌های خود را به خرداد و فصل تابستان محدود نکنند، می‌توان امیدوار بود که مساله قانون‌شکنی موتورسیکلت سواران و مرگ و میر آنها کاهش پیدا کند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها