مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست:

مصرف آب در ایران 4 برابر استاندارد جهانی است

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به طور متوسط میانگین مصرف آب در کشور سه تا چهار برابر میانگین سرانه جهانی است به طوری که 90 درصد آب شیرین مصرفی، در بخش کشاورزی با راندمان بسیار پایین، 8 درصد آن در بخش شرب و 2 درصد هم در بخش صنعت استفاده می شود.
کد خبر: ۶۷۶۴۱۱
مصرف آب در ایران 4 برابر استاندارد جهانی است

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن پسندیده گفت: کشور ما از لحاظ بارندگی در منطقه ای خشک و نیمه خشک با متوسط بارندگی 250 میلیمتر در سال قرار دارد و اساسا پراکندگی باران در سطح کشور نیز یکنواخت و یکسان نیست به طوریکه 70 درصد بارندگی در 25 درصد از سطح کشور و 30 درصد آن در 75 درصد سطح کشور اتفاق می افتد.

وی افزود: باید توجه کرد که 75 درصد از بارندگی ها در کشور ما نیز در فصول غیر آبیاری و تنها 25 درصد آن در فصول آبیاری رخ می دهد.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: توجه به شاخص های کمی و کیفی منابع آب با هدف توزیع عادلانه آب با رویکرد توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست، اجرای طرح های متوازن و متناسب با توان اکولوژیک، ارزش گذاری واقعی آب به عنوان عنصر حیاتی و حفاظت از منابع آب در مقابل انواع آلودگی ها ضروری است.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت مدیریت و مصرف ناصحیح منابع آب در کشورنگران کننده است، افزود: مصرف بی رویه منابع آب و افزایش روزافزون سرانه های مصرفی آب از یک سو و بهره برداری بی ضابطه از منابع آب زیر زمینی و افت جدی آبخوان و پایین رفتن سطح سفره های آب زیر زمینی از سوی دیگر باعث کاهش حجم مخزن آب، فرونشست سطح زمین و هجوم آب شور و تخریب و کاهش کیفیت آب شیرین در بسیاری از نقاط کشور که در شرایط تنش آبی قرار دارند، شده است.

مدیر کل دفتر آب وخاک گفت: سالانه حدود 120 میلیارد متر مکعب حجم آب شیرین و تجدید شونده در کشور وجود دارد که حدود 80 درصد آن به مصرف می رسد و بخش محدودی از آن به عنوان حق آبه زیست محیطی در طبیعت باقی می ماند که این مساله به زیست بوم ها، طبیعت و اکوسیستم آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی افزود: توجه نکردن به الگوی صحیح مصرف، افزایش استفاده روزافزون و بی ضابطه از منابع آبی در کشور در مقابل راندمان پایین آب در بخش های مختلف مصرفی و هدر رفت آب در کشور بسیار مخاطره آمیز است.

پسندیده گفت: حفاظت و بهره برداری به اندازه و صحیح از منابع آب برای تعادل اکولوژیک سرزمین کشور و حفظ سلامت جامعه و محیط زیست انکارناپذیر است و باید جامعه و تمام دستگاه های اجرایی ذیربط در این خصوص و در یک عزم ملی و همگانی، در مدیریت بهینه آب مشارکت و همراهی کنند.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف در منابع آب از جمله شرب، کشاورزی و صنعت و همچنین بازیابی و بازچرخانی فاضلاب ها، پساب ها و زه آب ها (بن آب های کشاورزی)، جلوگیری از هدر رفت و تبخیر منابع آب و ذخیره سازی آن به ویژه در زمان بارندگی، استفاده از رطوبت هوا در مناطق دارای رطوبت بالا، بهره گیری از سیستم های آب شیرین کن در مناطق دارای آب های لب شور ( آب چاه) و شور کشور، توجه به آب مجازی و صادرات آن، بالا بردن راندمان کشاورزی و استفاده از روش ها و فناوری های نوین در مدیریت منابع آب و توجه به آثار سوء زیست محیطی انتقال آب از راه های مدیریت پایدار منابع آبی است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیگیری اجرای استراتژی های حفاظت و مدیریت منابع آب در حفاظت و ساماندهی سیستم ها با هدف جلوگیری و مقابله با بحران های زیست محیطی، پیگیری آن از طریق سازمان ها و نهادهای ذیربط و مسوول از اولویت های مهم و در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها