«کودتایی در کار نیست»؛ این اظهارات یک مقام ارتش کشوری است که مردمش تقریبا به کودتا عادت کرده اند و حساب مشت های آهنین ژنرال های آن از دست ناظران هم خارج شده است.
کد خبر: ۶۷۵۸۲۵
تایلند؛ مشت آهنین ارتش و دولت های مستعجل

روز سه شنبه 20 ماه می (30 اردیبهشت ماه) ارتش تایلند پس از 6 ماه کشمکش گروه های مخالف داخلی دیگر طاقتش تمام شد و اعلام حکومت نظامی کرد.

گزارش‌ها در رسانه‌های اجتماعی حاکیست که سربازان، ایستگاه‌های تلویزیونی را اشغال کرده‌اند.

پس از کنترل 10 شبکه تلویزیونی توسط ارتش اعلامیه‌ای پخش شد که تصریح می کرد: حکومت نظامی برای بازگرداندن نظم و آرامش برای مردم ، برقرار شده است.

خبرگزاری رویترز از قول سرهنگ وینتای سوواری، معاون سخنگوی ارتش، نقل کرده است که حکومت نظامی اعلام شده «برای بازگرداندن صلح و ثبات به کشور است و ارتباطی با دولت ندارد. دولت همچنان به طور معمول به کار خود ادامه می‌دهد».

کودتای پنهان یا تلاش برای کودتا؟

اما سابقه ارتش تایلند باعث شده است تا برخی در این کشور شرقی، اقدام ارتش را «کودتای پنهان» بنامند.

کان یوینیونگ، تحلیلگر امنیتی مرکز پژوهش های سیام تایلند می گوید: با دولت موقت درباره اعلام حکومت نظامی هیچ مشورتی نشد و بر این باورم که ارتش، سیطره خود را به تدریج و آرام گسترش خواهد داد و اوضاع را خواهد سنجید. از طرف دیگر، ارتش می خواهد به گونه ای رفتار کند که بیطرف به نظر برسد.

برخی منابع رسانه ای تعداد کودتاهای ارتش را در 80 ساله گذشته، 25 مورد ذکر کرده اند که 19 مورد آن موفق بوده است؛ امری که تایلند را به کشور کودتاها معروف کرده است.

برخی دیگر نیز می گویند تعداد کودتاهایی که می توان بر آن نام کودتا نهاد، از پایان سلطنت مطلقه این کشور در سال 1932، حداقل 11 مورد است.

دلیل این اختلاف ظاهرا در جمع بستن تلاش برای کودتا با کودتاهای به هدف رسیده است.

تهدید شیناواترا برای پادشاهی

نزدیک به 30 کشته حاصل ناآرامی های اخیر این کشور است؛ تنش هایی که دو هفته پیش، دولت خانم اینگلوک شیناواترا را هم قربانی کرد و دامنه ای از اتهام هایی همچون «نقض قانون اساسی»، «فسادمالی»، «سوء استفاده از قدرت در تعیین مدیر دستگاه امنیتی کشور» و «کوتاهی در برنامه دولتی برای حمایت از محصول برنج در چارچوب کمک به کشاورزان»، متوجه او کرد. اتهامات وارده، خانم نخست وزیر را با حکم دادگاه قانون اساسی، به همراه 9 وزیر دیگر برکنار کرد؛ اتفاقی که در سال 2006 با کودتایی از سوی ارتش، برای تاکسین برادر او رخ داد و وی را به تبعیدگاهش در لندن فرستاد.

با این وجود، خانواده ثروتمند شیناواترا عموما در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی تایلند پایگاه محکمی دارند و بالعکس در شهرهای بزرگ، شهروندان، چندان دل خوشی از آنان ندارند، با این حال، تاکسین شیناواترای برادر، رکورد طول عمر دولت را در این کشور با یک دوره کامل 4 ساله شکست؛ کشوری که قبضه آهنین ارتش آن، دولت های مستعجل را به راحتی در ضرباتی نهایی به حاشیه یا خارج رینگ سیاست رانده است.

قرار است روز ۲۹ تیر ماه در آن کشور انتخابات برگزار شود. کشوری که طی شش ماه گذشته صحنه اعتراضات ضد دولتی و تنش های بعضا خونبار، بین طرفداران سرخپوش شیناواترا ها و حامیان زردپوش معارض آنها بوده است.

تاکسین شیناواترا رکورد طول عمر دولت را در این کشور با یک دوره کامل 4 ساله شکست؛ کشوری که قبضه آهنین ارتش آن، دولت های مستعجل را به راحتی در ضرباتی نهایی به حاشیه یا خارج رینگ سیاست رانده است.

زرد پوش های وابسته به طبقات شهری و پادشاهی از حمایت نخبگان نزدیک به قصر «بهومیبول آدولیادج» پادشاه سالخورده این کشور برخوردارند؛ کسانی که خانواده شیناواترای پیروز در همه انتخابات های پارلمانی از سال 2001 را تهدیدی برای نظام پادشاهی تلقی می کنند.

در همین حال ارتش و توان نظامی ژنرال ها، ضلع سوم مثلث حاکمیتی را در کنار جایگاه پادشاه و ثروت اشراف تشکیل می دهد.

با این ترتیب، اعلام ارتش تایلند مبنی بر اینکه کودتا رخ نداده است و اکتفای نظامیان به اعمال حکومت نظامی، در نوع خود با سابقه ای که چکمه پوشان این کشور در کودتا دارند، به نوعی خویشتنداری محسوب می شود، هر چند برخی در تایلند، این رخداد را بخشی از روند کودتایی پنهان می دانند.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها