قائم‌ مقام وزیر نیرو از بحران آب در 12 شهر کشور و آماده‌باش وزارت نیرو برای تامین آب در تابستان امسال خبر داد.
کد خبر: ۶۷۵۳۰۲
آماده‌باش وزارت نیرو برای رفع بحران آب در 12 شهر

به ‌گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، ستار محمودی امروز (دوشنبه) در نشست خبری، با بیان اینکه در سال گذشته 570 شهر در مرحله سر به سر از لحاظ منابع آبی بودند و وضعیت شش شهر حادتر بود، گفت: در سال جاری 517 شهر در مرحله سر به سر به لحاظ منابع آبی و 12 شهر در وضعیت حادتری قرار دارند.

وی اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد را 12 شهر دچار وضعیت حاد به‌لحاظ منابع آب عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری، برای هر یک از این شهرها بین یک تا چهار نشست بررسی وضعیت منابع آبی و راهکارهای حل مشکلات آنها برگزار شده است تا کمبودها مدیریت شود.

قائم‌ مقام وزیر نیرو، مدیریت مصرف، حفر چاه‌ها، تامین مخازن جدید، تغییر در رفتار فنی شبکه خطوط انتقال را از جمله راهکارهای رفع کمبودهای آبی این شهرها عنوان کرد و افزود: با 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در این کلانشهرها، تابستان را با کمترین نوسان‌ها پشت سر خواهیم گذاشت.

ضرورت ایجاد رینگ تهران برای انتقال آب از سامانه غرب به شرق

محمودی با بیان اینکه در زمان کنونی تهران به یک رفتار مصرفی مشخص رسیده است، گفت: ضرورت ایجاد رینگ تهران برای انتقال آب از سامانه غرب به شرق بیشتر احساس می‌شود و امیدواریم با وارد مدار شدن تصفیه‌ خانه ماملو، به وضعیت تامین آب تهران کمک شود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی این 12 شهر در سال گذشته دو میلیارد و 100 میلیون مترمکعب بوده و امسال دو میلیارد و 360 میلیون مترمکعب است، افزود: وزارت نیرو از ابتدای اردیبهشت ‌ماه در حال آماده‌باش است و همه موارد مربوط به این 12 شهر را به دقت بررسی کرده است.

قائم‌ مقام وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو از لحاظ ایجاد ظرفیت‌های جدید مشکلی ندارد، گفت: بخشی از کار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است که باید با کمک مردم و رسانه‌ها صورت گیرد.

کاهش بارش ها در کشور

وی حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون را 205 میلی​متر عنوان کرد و افزود: این میزان بارش در مقایسه با دوره درازمدت و مدت مشابه سال آبی گذشته به‌ ترتیب هشت و هفت درصد کاهش داشته است.

محمودی گفت: در شش حوضه آبریز اصلی کشور بین 10 تا 31 درصد کاهش بارش‌ها درمقایسه با دوره درازمدت وجود دارد و در این میان تنها وضعیت بارش‌های حوضه مرزی شرق هفت درصد مثبت بوده که آن هم تنها 103 میلیمتر بارش داشته و به‌طور کل منطقه کم‌آب و حوضه کوچکی است.

قائم‌ مقام وزیر نیرو بارش‌ها در همه استان‌های کشور را یکنواخت ندانست و افزود: در استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قم، کهگیلویه و بویراحمد و یزد کاهش بارش‌ها نسبت به دوره درازمدت دو رقمی است و از 31 استان کشور 21 استان با کاهش بارش‌ها روبرو بوده و منفی هستند.

وی افزود: افت بارش‌ها با کاهش روان‌آب‌ها همراه بوده است و کاهش روان‌آب‌ها بسیار موثرتر از کاهش بارش‌ها است زیرا بارش‌ها موثر بر کشت و زراعت بوده اما روان‌آب‌ها مستقیم در بحث آب شرب شهرها و روستاها موثرند.

گزینه جیره‌بندی آب در دستور کار وزارت نیرو نیست

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه با وجود همه این کم‌آبی‌ها، گزینه جیره‌بندی آب در دستورکار وزارت نیرو نیست، افزود: جیره‌بندی برای زمانی است که چاره دیگری وجود ندارد اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، کاهش فشار در ساعت‌هایی از روز رخ می‌دهد که آن هم با اطلاع‌رسانی پیشین خواهد بود.

محمودی درباره روند ادامه کار طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، گفت: طرح‌هایی که از دوره‌های گذشته مطالعه شده و وارد گام بعدی اجرا شده است، به هماهنگی‌هایی با حوزه‌های محیط زیستی نیاز دارد و تا زمانی که طرحی تایید محیط زیست را نگیرد و مشکلات آن در سطوح اجتماعی، استانی و محیط زیستی حل نشود، ادامه نمی‌یابد.

وی افزود: هر انتقال آب پیامدهای محیط زیستی دارد که برای ادامه آن باید تایید محیط زیست گرفته شود.

قائم‌ مقام وزیر نیرو درباره احداث تونل کوهرنگ، گفت: دو تونل کوهرنگ انجام شده و تونل سوم نیز در مراحل پایانی است.

محمودی با بیان اینکه این تونل‌ها بسیار کارآمد است، افزود: این تونل‌ها برای شهرهای اصفهان، یزد، کرمان و چهارمحال و بختیاری کارآمد است و سدی که ساخته می‌شود نیز برای هر چهار استان کارآمد است.

وی افزود: تخصیص‌ها و شیوه‌های اجرایی این طرح در طول سال‌های گذشته عوض شده است و برای این طرح بحث‌های زیست‌محیطی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و زمان اثرگذار است و شاخص‌ها و معیارها نسبت به میزان تخصیص قابل تغییر است.جمع‌بندی این کار باید در شورایعالی آب انجام و مصوبه آن به وزارت نیرو ابلاغ شود که هنوز مصوبه‌ای از شورایعالی آب به وزارت نیرو نرسیده است.

قائم‌ مقام وزیر نیرو درباره نحوه تامین اعتبار مالی برای حل بحران آبی 12 شهر، گفت: مجموعه اعتبارها برای این بخش 640 میلیارد تومان بوده که هم برای سال 93 است و هم ظرفیت‌هایی را برای سال‌های بعد ایجاد می‌کند.

محمودی افزود: این اعتبار تاکنون از محل اعتبار عمومی دولت و درآمدهای شرکت‌ها تامین و بخشی نیز به‌صورت قرض از پیمانکاران دریافت شده که پیمانکار با هزینه خود انجام داده است و پایان سال یا اواسط سال آینده به آنها برمی‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها