حریق روز گذشته بازار وکیل شیراز به دلیل تعطیلی بازار بسرعت مهار شد

آتش‌سوزی، بازارهای تاریخی را تهدید می‌کند

بازار بزرگ تهران مملو از مغازه و حجره های قدیمی و جدید است. در این میان برخی افراد با مجوز اداره اوقاف تهران، توانسته اند حتی لای جزر دیوارها را نیز خالی کنند و از آن برای تبدیل به مغازه های کوچکتر بهره بگیرند آنچنان که ستون های چهارسوق بزرگ نیز خالی شده و در آن فضایی را برای چیدمان وسایل فروش تعبیه کرده اند.
کد خبر: ۶۷۵۱۸۶
بازار تاریخی تهران را می‌جوند!

جای سوزن انداختن در بازار تهران نیست آنقدر که هر یک از سرمایه داران و بازاریان از گوشه گوشه این بازار برای فروش اجناسشان استفاده کرده اند. از ایجاد صندوقچه جلوی دیوار گرفته تا بیرون آمدن دخل فروشندگان از جلوی مغازه و خراب کردن دیوار و ستون برای ایجاد مغازه های کوچکتر.

یکی از این اقدامات که مورد توجه بازاریان قدیمی بوده است، اتفاقی است که در چهارسوق بزرگ رخ داده و برخی از افراد پایه یکی از ستون های این بخش از بازار تهران را برای تبدیل آن به مغازه خالی کرده اند. این موضوع حتی اعتراض بازاریان دیگر را نیز در پی داشت. به نحوی که کارشناسان میراث فرهنگی در استان تهران این موضوع را در محدوده تاریخی چهارسوق بزرگ بازار پیگیری کردن و در نامه ای به اداره اوقاف شهر تهران نوشتند که یکی از بازاریان با مجوز اداره اوقاف پایه ستون این بخش از بازار را از بین برده و به داخل جرز دیوار رفته و در آن جا صندوقچه ای برای فروش اجناس زده است. آنها از اداره اوقاف خواستند تا دستور جمع آوری این مغازه صادر و دکورهای فروش اجناس که جلوی ستون های چهارسوق ایجاد شده اند برچیده شوند.

همچنین در این نامه آمده که از آنجا که محدوده بازار تهران یکی از آثار تاریخی و ملی ایران نامیده شده است این الحاقات به بنا آسیب رسانده است پس باید الحاقات طبق قانون از بین برود اما تا کنون اداره اوقاف به این نامه ها جوابی نداده است.

الحاقات مورد اشاره در کنار ستون های چهارسوق بزرگ همان صندوقچه هایی هستند که به عنوان دکور از آنها استفاده می شود و با تکیه دادن به دیوار نصب شده اند تا بتوان از دیوار پهن ستون های چهارسوق به عنوان فضای فروش اجناس استفاده کرد. منتها این صندوقچه ها نه تنها موجب تخریب دیوارهای این بازار قاجار شده اند، بلکه سد معبر نیز کرده اند. به همن علت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران پیگیر این موضوع بوده و هست.

از سوی دیگر رئیس شورای شهر تهران نیز در بازدیدی که روز جمعه از بازار تهران داشت، از چهارسوق بزرگ نیز دیدن کرد و دستور پگیری و جلوگیری از این اتفاقات را داد. در این برنامه حتی محمدی رئیس هیات امنای بازار تهران نیز رئیس شورای شهر را به بازدید از بخش حاجب الدوله بازار برد. در این بخش نیز بازاریان و کسبه حوضچه وسط بازار را تخریب کرده و روی آن را نیز با قراردادن ویترین و دکور به مکانی برای فروش اجناس خود کرده اند. البته معاون سازمان میراث فرهنگی نیز با اظهار تاسف از این اقدام اعلام کرد که متاسفانه قدرت سود مالی به حفاظت از میراث فرهنگی در این بخش از بازار نیز غلبه کرده است.(مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها