27 اردیبهشت ماه بیست وششمین سالروز آغاز یکی از چند عملیات موفق رزمندگان اسلام علیه دشمن متجاوز بعثی است، عملیاتی که با قرائت رمز مقدس «یا امیرالومنین(ع)» آغاز و به ضربات مستحکمی به پیکره ارتش مجهز رژیم صدام منجر شد.
کد خبر: ۶۷۴۱۱۹
برگ زرینی از هشت سال دفاع مقدس

سالروز انجام و اجرای این عملیات موفق رزمندگان اسلام در مقابله با دشمن بعثی برگ زرینی از مقاومت دلیر مردان ارتش و سپاه اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

مرحله نخست اجرای عملیات «بیت المقدس 6»

مرحله نخست این عملیات روز 27 اردیبهشت سال 67 در منطقه عمومی سلیمانیه عراق برای پاسخ به افزایش شرارت های دشمن بعثی در منطقه خلیج فارس و روستاهای مرزی کشور و با هدف خارج کردن نیروهای خودی از تیررس دشمن و اشراف بر سد دوکان آغاز شد.

در این تهاجم منسجم نظامی از سوی رزمندگان دلیر اسلام، یگان هایی از دشمن از جمله سه تیپ راهبردی ارتش عراق منهدم و تلفات و خساراتی زیادی بر آنها وارد می شود.

در این عملیات که با حمله نیروهای ایرانی آغاز می شود، مواضع رزمندگان ایرانی از دید و تیررس نیروی های عراق خارج و سد و شهر دوکان نیز تحت کنترل سپاه اسلام در می آید.

در مرحله نخست این عملیات بیش از هزار و 300 تن از نیروهای عراقی کشته و زخمی و بیش از 320 تن دیگر نیز توسط رزمندگان اسلام به اسارت در می آیند.

مرحله دوم اجرای عملیات «بیت المقدس 6»

مرحله دوم اجرای این عملیات موفق نظامی در روز 28 اردیبهشت سال 67 در منطقه عمومی «ماووت» از استان سلیمانیه آغاز شد و رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالیکه دشمن از تحرکات آنها آگاه است، مواضع آنها را مورد هجوم قرار می دهند که در این هجوم هماهنگ شمار زیادی از متجاوزان بعثی کشته و زخمی و تعدادی از افسران ارشد ارتش عراق از جمله سرهنگ دوم «صلاح احمد حسن» فرمانده گردان دوم از تیپ 448 و چند افسر بلند پایه ارتش را به اسارت در می آورند.

با انجام این مرحله، اهداف عملیات بطور کامل حاصل می شود و تلاش دشمن برای بازپس گیری مواضع از دست داده بی نتیجه می ماند.

دشمن در اوج استیصال در مقابله با رزمندگان دلیر سپاه اسلام به سلاح شیمیایی متوسل می شود که با عکس العمل پدافند شیمیایی خنثی می شود و رزمندگان اسلام به تثبیت مواضع جدید می پردازند.

در نتیجه این عملیات نیز 30 تا 70 درصد امکانات و تجهیزات تیپ های 448 و 606 از لشکر 4 پیاده عراق منهدم و تیپ 76 از لشکر 4 پیاده عراق تقریبا از بین می رود، در این عملیات بیش از دو هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی می شوند و 400 نفر از آنان به اسارت در می آیند.

در اجرای موفق این عملیات، لشکر 10 سیدالشهداء(ع) در کنار لشکر 6 ویژه و تیپ قائم وظیفه تصرف ارتفاعات «شیخ محمد» را برعهده داشت و با استعداد 2 تیپ موفق به تصرف اهداف واگذاری در منطقه شد.

همچنین گردان حضرت علی اکبر (ع) وابسته به لشکر 10 سیدالشهداء (ع) نیز در این عملیات با حمله به منتهی الیه منطقه واگذاری لشکر، ارتفاع «شیخ محمد کوچک» مشرف بر تنگه و نیز کمک به تصرف قله اصلی شیخ محمد و نیز حمله به ارتفاعات «آستروک»، نقش بسیار مهمی در این عملیات بر عهده داشت که از شهدای گرانقدر گردان در این عملیات می توان به شهیدان «میثم نجفی»، «حمید جهانبخش»، «عبدالحسین داستان» و «مجید سلیمی» اشاره کرد.

سالروز این عملیات موفق نظامی بر تمامی رزمندگان شرکت کننده در آن خجسته و یاد و نام شهدای گرانقدر این عملیات برای همیشه گرامی باد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها