گزیده عناوین روزنامه های صبح سه شنبه

۳۸ درخواست‌ ۲۱ فعال اقتصادی از دولت یازدهم

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «۹۸۰ هزار دختر بالای ۳۰ سال در آستانه تجرد قطعی»،«آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره توافق نهایی در نیویورک»،«جهانگیری:فهرست بدهکاران کلان بانکی را به دستگاه قضایی فرستادم»،«اولین روز طرح سلامت چگونه گذشت»،«۳۸ درخواست‌ ۲۱ فعال اقتصادی از دولت یازدهم» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۷۰۹۰۶
۳۸ درخواست‌ ۲۱ فعال اقتصادی از دولت یازدهم

شرق:۳۸ درخواست‌ ۲۱ فعال اقتصادی از دولت یازدهم

اواخر هفته گذشته فعالان اقتصادی کشور با حضور تعدادی از وزرای اقتصادی دولت جلسه هم‌اندیشی برای حل مشکلات پیش‌روی بخش تولید برگزار کردند و دولتی‌ها از اقدامات و الزامات رشد و توسعه تولید صحبت کردند و صنعتی‌ها هم خواسته‌های خود را بیان داشتند. به گزارش تسنیم، در این جلسه معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد، رییس صندوق توسعه ملی، دبیر هیات‌دولت و رییس کل بانک‌مرکزی از کابینه دولت حضور داشتند و برخی از فعالان بخش اقتصادی و صنعتگران بنام هم از سمت بخش خصوصی در این جلسه حاضر شدند. از اولین هفته روی‌کارآمدن دولت یازدهم مصوباتی برای حمایت و رفع موانع تولید تصویب شد و از همان زمان بود که جلسات مشترک دولت و فعالان اقتصادی کلید خورد و این جلسه هم دهمین جلسه کارگروه حمایت از تولید است که گزارش آن اکنون منتشر شده است.
50درصد نقدینگی بنگاه‌ها تامین نشد
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش تورم و افزایش رونق اقتصادی را از برنامه‌های جدی دولت دانست اما گفت: به‌دلیل تورم حاکم در این سال‌ها و سه‌برابرشدن نرخ ارز، نقدینگی موردنیاز فعالیت‌های اقتصادی بیش از قبل شده است. اما در این سال‌ها تسهیلات تعلق‌گرفته به واحدهای تولیدی حدود 65میلیاردتومان بوده که نسبت به سال‌های قبل ثابت مانده و ما نتوانسته‌ایم نقدینگی بیشتری تزریق کنیم و با توجه به تورم این توان کاهش داشته است. به عبارت دیگر بین 110 تا 120هزارمیلیاردتومان نقدینگی لازم بود که تنها 55درصد آن تامین شده است. اما با درنظرگرفتن افزایش تولید امسال نیاز به 150هزارمیلیاردتومان تسهیلات در صنعت و معدن داریم. نعمت‌زاده در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما رفع تمامی محدودیت‌های توسعه صادرات است که در نظر داریم سرمایه بانک توسعه صادرات که هفت، هشت‌درصد تسهیلات صادرات را تامین می‌کند، افزایش دهیم. منابع صندوق ضمانت صادرات نیز محدود است و آن را باید افزایش دهیم.
تولید، اولویت راهبردی دولت است
وزیر اقتصاد هم در این جلسه اظهار کرد: از نظر دولت تولید، یک موضوع یا یک اولویت یا یک هدف در کنار سایر اولویت‌ها نیست. تولید اولویت راهبردی و کانونی اصلی دولت است. سایر اهداف در مقایسه با تولید و رشد اقتصادی، اهداف فرعی هستند. اگر به‌دنبال ثبات در اقتصاد کلان، مهار تورم و برقراری آرامش در بازارهای سرمایه پول هستیم برقراری ثبات در بازار تولید لازم است. علی طیب‌نیا گفت: سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است تمام تلاش خود را معطوف رفع مشکلات تولید کند. سازمان امور مالیاتی ماموریت دارد همه برنامه‌های اصلاحی را بر این مبنا قرار دهد که کمترین اثر سوء را بر فعالیت‌های تولیدی بگذارد. بنابراین ما باید به‌سمت مالیات‌هایی برویم که کمترین فشار بر تولید باشد. سیستم بانکی هم مکلف شده تمام تلاش خود را صرف تامین سرمایه برای تولید کند. رییس کل بانک‌مرکزی هم در ادامه این جلسه گفت: اقتصاد ما بانک‌محور است. هدف این است بازار سرمایه در شرایطی کار کند که سرمایه را تامین کند. از کل تسهیلات نظام بانکی، 44درصد سرمایه در گردش و 55درصد سرمایه بلندمدت است. منابع بانکی که تمرکز آن کوتاه‌مدت است باید روی تامین سرمایه کوتاه‌مدت تمرکز کند. سیف اظهار داشت: حجم تسهیلات در تمامی بخش‌ها در سال 92، 236هزارمیلیاردتومان بوده که 70هزارمیلیارد تومان آن به صنعت داده شده است. وی ادامه داد: در حالی حجم کل تسهیلات در سال 92 نسبت به سال 91 حدود 30درصد افزایش یافته که این حجم در بخش صنعت تنها هزارمیلیاردتومان بیشتر شده است. یعنی رقم 69هزارمیلیاردی سال 91 به 70هزارمیلیاردتومان در سال 92 رسیده است.
دولت در پی راه‌حل
بعد از اعلام نظرات دولتی‌ها و بیان خواسته‌های تولیدگران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور طی اظهاراتی گفت: دولت برای پیشنهادات و دیدگاه‌های بخش خصوصی ارزش فراوانی قایل است. مشورت‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند در مواقع سختی و مشکلات به دولت ارایه دهد، بعضا بسیار کارسازتر از مشورت‌های کارشناسان دولتی است. جهانگیری با بیان اینکه موضوع رکود و بیکاری در کشور موضوعی جدی است گفت: باید برای این مشکلات راه‌حل پیدا کنیم چرا که امروز بیکاران کشور از میان افراد تحصیلکرده هستند و لازم است برای آنها فرصت‌های شغلی متناسب با تحصیلاتشان ایجاد شود. برای حل مشکلات کشور چاره‌ای جز صنعتی‌شدن ایران وجود ندارد و لازمه صنعتی‌شدن این است که بخش خصوصی محور کارها باشد.

شرق

-مقام معظم رهبری:باید برای زایمان طبیعی فرهنگسازی شود
-اولین معاون زن استاندار سیستان و بلوچستان:زنان سیستان می خواهند از انزوا بیرون بیایند
-38 درخواست 21 فعال اقتصادی از دولت یازدهم

خراسان

-آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره توافق نهایی در نیویورک
-۹۸۰ هزار دختر بالای ۳۰ سال در آستانه تجرد قطعی
-اسامی ۵۷۵ بدهکار کلان بانکی به قوه قضاییه ارسال شد
-مجوز روحانی برای مدیر شدن 3 بازنشسته در یک وزارتخانه

کیهان

-رهبر انقلاب:کشور بدون جمعیت جوان یعنی بدون ابتکار، پیشرفت و هیجان
-جهانگیری:فهرست بدهکاران کلان بانکی را به دستگاه قضایی فرستادم
-شورای روابط خارجی آمریکا:ایران در مذاکرات هسته‌ای کوتاه نمی‌آید
-با کدام آمریکا مواجهیم؟!
-بحران کنونی آب تهران در 46 سال گذشته سابقه نداشته است

ایران

-آغاز مذاکرات جدید هسته ای در نیویورک
-یارانه مرحله دوم هفته آینده واریز می شود
-اولین روز طرح سلامت چگونه گذشت
-رویانیان احضار و بازجویی شد

جام جم

-وضع مطالعه و کتابخوانی به روایت یک نظر سنجی
-امتیاز 50 میلیارد دلاری برای احیای دریاچه ارومیه
-درگیری مرگبار بین مخالفان اسد
-خواب های تاریخ ساز

آرمان

-خاتمی:حمایتم را از دولت دریغ نمی کنم
-لغو سخنرانی سید حسن خمینی
-نماینده وزارت خارجه در بیت علما

قانون

-احمد پورنجاتی:سیستم رسانه ای دولت لکنت دارد
-کی روش حیثیت ایران را زیر سوال برد
-منم بچه که بودم کیهان رو می شناختم
-فضای امنیتی در مدارس شکسته است

سیاست روز

-رقیب ‌تراشی رسانه‌ای برای ریاست مجلس
بند نافی که دولت با اصلاح‌طلبان گره خورده‌!
-مطالبات بانکی همچنان قد می‌کشد
-تفنگ گلاب‌پاش با روغن کرچک

دنیای اقتصاد

-گره گشایی از سبد کالا برای اجرای مرحله دوم
-خروج صنعت از دنیای زیر صفر
-وداع با نوبلیست ضد تحریم
-پژو دوباره در راه ایران

حمایت

-فعالیت مسافرکش های شخصی غیرقانونی است
-شهریور، رکورددار تلفات سوانح رانندگی است
-سازوگار گذشت در جرایم قابل گذشت
-دوبله شغلی تمام وقت است

نسل فردا

-ورود بانک خا به بازار مسکن باعث گرانی مسکن شده است
-تسهیلات جدید به خودروهای فرسوده
-آیا اقتصاد گردشگری خوابیده است؟
-اندر حکایت اجاره ماشین عروس

وطن امروز

-دولت از بدهکاران شکایت کند
-اسناد آلایندگی بنزین وارداتی
-خطر سالمندی عمومی
-کذب گیت؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها