ادامه دار شدن بحران ربوده شدن دختران کم سن و سال در نیجریه از سوی شبه نظامیان و سپس فروختن آنها به قیمت 12 دلار موجب شده تا رییس جمهور این کشور افریقایی از جامعه جهانی طلب کمک کند.
کد خبر: ۶۷۰۵۱۹
دختربچه هایی که 12 دلار فروخته می شوند

از چند روز قبل گروه تروریستی «بوکو حرام» در نیجریه با حمله به مدارس اقدام به ربودن بیش از 200 دختربچه کرده است.

شمار این کودکان ربوده شده به 276 نفر رسیده اما با این وجود هنوز اطلاع دقیقی از مکان نگهداری آنها در دست نیست.

در این میان انتشار خبرهایی درباره فروش این دختربچه ها به بهای 12 دلار موجب افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت آنها شده است. بر اساس اخبار منتشر شده این کودکان برای امر ازدواج از سوی بوکو حرام به فروش می رسند.

عروس فقط 12 دلار

«هالیت علیو» از انجمن دفاع از حقوق بشر «بورنو یوب» به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است دخترانی که در طول دو هفته گذشته توسط «بوکو حرام» ربوده شده اند به قیمت 12 دلار به فروش می رسند.

به گفته علیو، پس از ربوده شدن این دختران گزارش های متعددی درباره افزایش میزان ازدواج با عروسان کم سن و سال در روستاهای اطراف جنگل «سامبیسا» منتشر شده است. این جنگل در مرز نیجریه و کامرون قرار دارد. این منطقه کانون قدرت «بوکو حرام» تلقی می شود.

به گفته این فعال حقوق بشر، کودکان ربوده شده نه تنها در نیجریه بلکه در کامرون و چاد نیز به فروش می رسند.

علیو همچنین معتقد است که نمی توان تمامی اخبار و گزارش هایی که در مورد ازدواج این دختران کم سن و سال منتشر می شود، تایید کرد.

«پوگو بیتروس» از ریش سفیدان منطقه ای که این دختران از آنجا ربوده شده اند به بی بی سی اعلام کرده که اخباری در ارتباط با اینکه برخی از دانش آموزان به عقد اعضای بوکو حرام درآمده اند به دست ما رسیده است.

به گفته وی، این نوعی از برده داری است که گروهی دختران و زنان جوان را بدزدند و سپس آنها را به فروش برسانند.

این وضعیت در حالی است که یک سایت متعلق به «شبکه بوکو حرام» مدعی مذاکره مقامات این گروه تروریستی درباره وضعیت دختران ربوده شده و درخواست برای دریافت باج (پول) برای آزادی آنها شده است.

دراین میان خانواده های دختران ربوده شده با برپایی تجمعاتی در شهرهای مختلف خواستار اقدام جدی تر دولت در خصوص تعیین تکلیف فرزندان خود شده اند.

آشنایی با بوکو حرام

بوکو حرام یک گروه مسلح و تندرو در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس و علوم نوین و همچنین اجرای قانون شریعت در تمامی نیجریه است.

قوانین شریعت از سال ۲۰۰۰ میلادی در شمال نیجریه اجرا می‌ شود ولی شورشیان از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه «بوکو حرام» خواهان اجرای این قوانین در سراسر نیجریه هستند.

گروه «بوکو حرام» در سال ۲۰۰۲ توسط «محمد یوسف» در «مایدوگوری» ایجاد شد و در سال ۲۰۰۴ به «کاما» در ایالت «یوبه» نقل مکان کرد.

این گروه در آنجا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرده‌ است.محمد یوسف به‌ شدت با دموکراسی، آموزش سکولار و دانش مخالف بود.

وی سلفی و به شدت تحت تاثیر آرای «ابن تیمیه» بوده که آرای «ابن تیمیه» مبنای نظری مکتب سلفی است.

محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده بود. با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام «ابوبکر شکوه» رهبر این گروه شده است. این گروه، الگو برداری ساده ای از جنبش طالبان در افغانستان شمرده می شود.

بر اساس باورهای این گروه، هر کس که از ایدئولوژی سختگیرانه آن پیروی نکند کافر شمرده می شود، خواه آن فرد مسیحی باشد یا مسلمان.

درخواست کمک از جامعه جهانی

اما به دنبال افزایش حساسیت ها در مورد وضعیت این دختران کم سن و سال، «گودلاک جاناتان» رییس جمهور نیجریه از جامعه جهانی خواسته تا برای یافتن آنها وارد عمل شود.

جاناتان، شب گذشته به صراحت اعلام کرد که برای تعیین تکلیف این دختران ربوده شده و همچنین ارتقای سطح امنیت در نیجریه از باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، و همچنین سران کشورهای دیگر همچون انگلیس، فرانسه و چین درخواست کمک کرده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های غربی، هر چند تا پیش از این تحرکات بوکو حرام موجب بروز نگرانی هایی شده بود اما اقدام این گروه تروریستی در ربودن نزدیک به 300 دانش آموز و فروش و ازدواج اجباری با آنها موجب شده تا دولت نیجریه تحت انتقادات شدیدی قرار بگیرد.

این وضعیت در حالی است که نیجریه در روزهای آینده میزبان یک نشست اقتصادی بین المللی است از همین رو برای تامین امنیت این نشست اعلام کرده که کلیه مدارس و مراکز مهم دولتی در روزهای برگزاری این اجلاس تعطیل خواهند بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها