بعد از توافق آشتی ملی بین گروه‌های فلسطینی، برخی منابع از احتمال تعدیل در مواضع حماس سخن گفتند. حال رهبران این جنبش با تاکید بر مواضع پیشین خود می‌گویند هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهند شناخت. چند روز پیش کمیته چهارجانبه از حماس خواسته بود موضع خود را در قبال اسرائیل اصلاح کند.
کد خبر: ۶۷۰۲۸۰
هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی​شناسیم

به گزارش ایرنا، موسی ابومرزوق معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز شنبه در غزه در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که این جنبش به مخالفت خود با شروط اعلام شده از سوی کمیته بین‌المللی چهارجانبه ادامه خواهد داد.

وی گفت: ما با هرگونه شروطی که ناقض حقوق فلسطین باشد مخالفیم و حماس به بازگشت آوارگان و آزادی سرزمین‌های فلسطینی وفادار خواهد بود.

کمیته چهارجانبه بین‌المللی از حماس خواسته بود رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و از مبارزه مسلحانه دست بردارد. ابومرزوق با بیان این‌که هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهیم شناخت افزود: دلیلی برای به رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی وجود ندارد. کمیته چهارجانبه از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد تشکیل شده است.ابومرزوق درعین حال توافق اخیر میان گروه فلسطینی فتح و حماس درباره ایجاد دولت توافق ملی در سرزمین‌های اشغالی به پایتختی قدس را ستود.وی گفت: در نشست‌های اخیر میان حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین که به توافقنامه آشتی در غزه منجر شد، سلاح گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) مورد بحث و بررسی قرار نگرفته بود.

ابومرزوق درباره رابطه حماس با ایران نیز گفت: تلاش خواهیم کرد روابط حماس با ایران در سطحی عالی و ممتاز باشد.وی درباره رابطه با مصر نیز گفت: ما به انتخاب مردم مصر احترام می‌گذاریم و درامور داخـــلی این کشور دخالت نمی‌کنیم.

از سوی دیگر، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس ضمن تمجید از شهدای فلسطین و تاکید بر پایبندی به اصول و آرمان‌های ملی فلسطین، تاکید کرد: حماس همچنان به راه شهدا ادامه داده و به هیچ وجه حاضر به چشم‌پوشی از حقوق و اصول ملی فلسطینیان نیست.

به گزارش ایسنا، هنیه که به مناسبت سالگرد شهادت شیخ احمد یاسین سخن می‌گفت ترور مظلومانه او توسط صهیونیست‌ها را محکوم کرد.

دو گروه فلسطینی فتح و حماس چهارشنبه سوم اردیبهشت طرح توافق آشتی را با هدف تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات امضا کردند. این توافق را از طرف فتح «عزام الاحمد»، از طرف حماس «موسی ابومرزوق» و در حضور «احمد بحر» نایب رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین و «اسماعیل هنیه» نخست‌وزیر فلسطین در نوارغزه امضا کردند.

دیدار مشعل و عباس

روز گذشته منابع خبری اعلام کردند محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است بزودی با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش «حماس» در قطر دیدار ‌کند. در دیدار این دو، راه‌های اجرای بندهای توافقنامه آشتی میان فلسطینی‌ها مورد بــحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، سامی ابو زهری، سخنگوی حماس گفته است مشعل و عباس طی دو روز آینده در دوحه با هم دیدار می‌کنند.

البته این نخستین بار نیست که گروه‌های فلسطینی فتح و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) توافقنامه آشتی امضا می‌کنند، این دو گروه در سال‌های 2007، 2011 و 2012 هم در مکه مکرمه، قاهره مصر و دوحه قطر توافقنامه‌ای مشابه را امضا کردند، اما هر بار قبل از خشک شدن جوهر آن شکست خورد.این بار اما گویا شرایط فرق کرده و طرفین مصمم هستند با تحقق آشتی ملی شرایط فلسطینیان را وارد مرحله‌ای تازه کنند.

به گفته تحلیلگران به نظر می‌رسد دو طرف در پیش روی خود بحرانی واقعی می‌بینند که احساس نزدیک شدن و آشتی را تنها گزینه خود می‌یابند. زیرا اشتباهات راهبردی گذشته و فاصله گرفتن از محور مقاومت دولت خودگردان را به ورطه سقوط نزدیک کرده است.

همچنین ناسازگاری‌ها و فریبکاری‌های صهیونیست‌ها و حمایت بی‌حد و حصر و آشکار آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی گروه‌های فلسطینی را کاملا نسبت به آینده گفت‌وگوهای سازش بی‌اعتماد کرده است.

از سوی دیگر، شکست گروه اخوان‌المسلمین در مصر نیز جنبش حماس را که به آینده قدرت آنان در مصر خوشبین ساخته بود کاملا نومید و مایوس ساخت.

گروه‌های فتح و حماس قرار است یک دولت ائتلاف ملی تشکیل دهند که هدف از آن پایان دادن به محاصره غزه، یکپارچه کردن موسسات فلسطینی، آماده‌سازی شرایط انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاستی و انتخاب شورای ملی فلسطین است.

توافق گروه‌های فلسطینی با واکنش منفی اسرائیل و آمریکا مواجه شده است. ‌دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر اعلام توافق فلسطینی‌ها، مذاکرات سازش را لغو شده اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها