معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید قصد دارد با برنامه هایی که در نظر دارد، تا پایان سال جاری تورم را به زیر 25 درصد برساند.
کد خبر: ۶۶۸۶۵۴
تا پایان سال تورم را به زیر 25 درصد می‌رسانیم

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت عصر سه شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان گفت: از حضور در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی توسعه استان کرمان بسیار خرسند هستم و حضورم در جمع شما به منظور رایزنی و همکاری برای توسعه استان کرمان در سال جدید و تعیین سیاست مشخص برای تهیه نقشه راه توسعه استان در برنامه ششم است.

وی ادامه داد: آنچه ترغیبم کرد کرمان را در ردیف استان هایی که باید در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آنها شرکت کنم و استان کرمان را حائز اهمیت می کند این است که علاوه بر استعداد استان که در زمینه کشاورزی و صنعت که جزو اولین هاست، نگاه توسعه گرای استان کرمان است و به همین علت تمام سعی ام را برای توسعه استان کریمان به کار می گیرم.

معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: ما برای سال 93 قرار است که از چند محل، کشور را از حالت رکود به سمت رونق ببریم، سال 93 چهارمین سال برنامه پنجم است و سال آینده این برنامه به پایان رسیده و باید برنامه ششم که برایمان بسیار مهم است تصویب شده باشد.

سالانه باید رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم

نوبخت گفت: ما در جایگاه نخست اقتصادی و علم و فناوری در افق سال 1404 باید سالانه یک رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم برای این کار برنامه چهارم به عنوان اولین برنامه تهیه و اجرا شد.

وی اذعان داشت: در این برنامه نتوانستیم این رشد هشت درصدی را داشته باشیم و در زمان دولت قبل رشد اقتصادی به جای هشت درصد سالانه حدود 4.5 درصد بود و رشد سرمایه گذاری 12.2 درصدی در حد 0.55 درصد متوقف شد.

این مسئول ادامه داد: اگر قرار است آنچه در برنامه پنجم که سیاست های کلی آن از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد اجرا شود باید رشد داشته باشیم ، در برنامه پنجم که در حال حاضر در سال چهارم آن هستیم سال اول منفی دو درصد سال 91 منفی 5.8 درصد رشد پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: برای سال 92 پیش بینی ما این بود که به رشد اقتصادی منفی 0.8 درصد تا صفر برسیم که این امر محقق نشد.

نوبخت گفت: هم اکنون دو سال 93 و 94 باقی مانده است و باید خیز و رشدی بدهیم تا این منفی ها جبران شده و به رشد متوسط هشت درصد برسیم.

وی ادامه داد: گرچه زمان را از دست داده ایم پیش بینی دولت تدبیر و امید این است که سال 93 وارد رشد مثبت شویم و رشد یک تا سه درصدی داشته باشیم که برای دست یافتن به این رشد باید سرمایه گذاری کنیم تا تورم به زیر 25 درصد تقلیل پیدا کند.

نوبخت اذعان داشت: تلاش دولت این بود تا پایان سال 92 تورم از 40 درصد به زیر 35 درصد برساند. در اسفند ماه به صورت یک ساله 32.1 درصد یعنی کمتر از 35 درصد در آن پیش بینی شد.

وی گفت: در ماه نخست سال 93 یعنی دو روز پیش مرکز آمار اعلام کرد که تورم از 35 درصد به 30 درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه 17.6 درصد است و ما می خواهیم به زیر 25 درصد برسانیم و ما با این هدف امده ایم که قیمت ها را کاهش دهیم.

حتی یک ریال از افزایش پول به خزانه دولت نمی رود

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور ادامه داد: شش ماهه اول سال گذشته بر سر پیمان ماندیم و برای سال 93 اندکی مجبور شدیم قیمت ها را افزایش دهیم و باخبریم مردم در سختی زندگی می کنند و اگر چیزی از افزایش قیمت حاصل شود همه به مردم برمی گردد و حتی یک ریال از افزایش پول به خزانه دولت نمی رود.

وی ادامه داد: حتی در سال جاری 11 هزار و 300 میلیارد تومان دولت از خزانه برداشته و بین مردم تقسیم می کند و علاوه بر آن در هزینه های بیمارستان نیز از آنها استفاده خواهیم کرد.

نوبخت تصریح کرد: سال قبل تورم را از 40 درصد به 30 درصد رساندیم حالا می خواهیم به 25 درصد رسانده و تاپایان سال به زیر 25 درصد خواهیم رساند.

معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی قرار است در کشور و در استان اتفاق بیافتد محل هایی که در سال جاری می خواهیم برای رشد اقتصادی از منفی 0.8 به مثبت یک تا سه برسانیم، اول 41 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای طرح های تملک دارایی سرمایه ای هزینه کنیم، استان کرمان از 41 هزار میلیارد تومان برای اجرای 57 طرح ملی و 21 طرح ملی استانی سهم دارد.

وی ادامه داد: همچنین کرمان برای طرح و پروژه های داخل استان 270 میلیارد تومان در اختیار دارد و یک سهم هم با مشارکت نمایندگان استان کرمان سه هزار و 700 میلیارد تومان که برای توازن منطقه ای طبق ماده 180 استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور گفت: اینها سهم های مصوب و مقرارتی بوده که شما در آن مشارکت و نقش نداشتید برای 270 میلیارد تومان برای ماده 180 شما و به ویژه نمایندگان استان نقش دارد.

نوبخت گفت: من در سیاست گذاری هایم اعلام کردم از همکاری نمایندگان و هم از تفویض استانی استفاده می کنیم، بنابراین ماده 180 در این راستا کمک می کند.

وی اذعان داشت: سهم دیگری که استان کرمان از سرمایه گذاری ملی به عنوان دومین منبع خواهد داشت 90 هزار میلیون تومان از طریق شرکت های دولتی می خواهیم سرمایه گذاری کنیم.

نوبخت گفت: استان کرمان نیز این جا به سبب شرکت هایی که دارد سهم خواهد داشت و شما بدون سقف و به دلیل رقابت های منطقه ای و توانی های مدیریت استان و پی گیری های نمایندگان می توانید سهم بیشتری داشته باشید که 35 میلیارد دلار است.

وی گفت: البته مجلس اجازه داد آن فاینانس هایی که در سالهای قبل مجوز داده شده و استفاده نشده بود را بتوانیم استفاده کنیم. نمایندگان مجلس در قانون بودجه 93 اینطور تصویب کردند که این 35 میلیارد دلار را بین استانها تقسیم کنند که علاوه بر آنها برای طرح و پروژه های حساسی که تشخیص می دهند از این فاینانس ها استفاده کنند.

معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: شورای اقتصاد باید تصویب کند و دبیر شورای اقتصاد هم بنده هستم و نکته مهمی که باز در قانون آمده است این است که هر استان تا آبان ماه 93 مهلت دارد که از این سهم فاینانس خود استفاده کند و اگر نکرد معاونت برنامه ریزی راساً نسبت به توزیع آن هرجا مقتضی می داند صرف خواهد کرد.

نوبخت گفت: بنابراین شما می توانید از این فاینانس برای حل مشکلات آب، راه آهن، سد و جاهای دیگر استفاده و مشکلات را حل کنید.

وی یادآور شد: اینجا اعلام می کنم تا آبان ماه هر استانی که از سهمش استفاده نکند من کرمان را در اولویت قرار داده و سهم آن را به کرمان سرازیر می کنم.

امکان تولید چهار میلیون بشکه نفت در ایران

وی گفت: با همه محدودیت منابع که در کشور وجود دارد ما امکان تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز را داریم اما به سبب تحریم های ظالمانه و غیر انسانی فقط امکان صادرات یک میلیون بشکه را به ما داده اند البته یک طرح وجود دارد که یک میلیون بشکه را هم به صفر برسانند.

معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: وظیفه دولت تدبیر و امید است که از حق ملت ایران در مذاکرات و جلساتی که گرفته می شود دفاع کرده و با درایت این تصمیمات ظالمانه را از بین ببرد.

وی گفت: من در اینجا در برابر نمایندگان و استاندار کرمان تعهد می کنم در بخش تعاونی و غیر دولتی و خصوصی هر مقدار طرح توجیه دار از بخش غیردولتی برای توسعه استان کرمان بیاورید در کمتر از سه ماه این عدد که سقف آن تا 20 میلیارد دلار است را به استان بیاورم.

نوبخت تصریح کرد: برنامه ششم همین امسال است و زودتر از سایر استانها به کرمان آمدم تا اعلام کنم نقشه راه توسعه خود را تسیلم کنید. ما می خواهیم با این سیاست برنامه ششم را تعیین کنیم.

وی گفت: باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی توازن منطقه ای را رعایت کنیم ما باید از منابعی که در اختیار داریم استفاده کنیم و شما نیز باید در برنامه ششم متناسب با ظرفیتی که دارید تلاش کنید و به گونه ای برنامه ریزی کنید که روی شاخص هایی متمرکز شوید که از آن عقب هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها