بیمه تکمیلی فرهنگیان ابتدا طلایی بود یعنی نامش را طلایی گذاشتند، بعد که این بیمه به دست فرهنگیان رسید و در مواقع لزوم به کار گرفته شد، طلایی بودنش زیر سوال رفت و افراد ناراضی صفت مسی و مفرغی به آن چسباندند.
کد خبر: ۶۶۷۸۵۹
وعده‌های تازه برای بهبود درمان فرهنگیان

نارضایتی‌ها که بالا گرفت وزیر آموزش و پرورش دولت قبل برخی نارسایی‌ها را تائید کرد و قول اصلاح مشکلات را داد، بعد هم قرارداد جدید بیمه منعقد‌شد که عده‌ای از فرهنگیان را راضی کرد و عده‌ای را همچنان با مشکلات تنها گذاشت.

بیمه‌ای که هم‌اکنون در دست فرهنگیان است از نسل همان بیمه طلایی است که دولت دهم قول اصلاح آن را داده بود؛ بیمه‌ای که عده‌ای از آن راضی و عده‌ای از آن ناراضی هستند و قرار است از اول خرداد با شکل و شمایلی جدید ظاهر شود.

آموزش و پرورش و بیمه ایران هنوز در حال چکش‌کاری قرارداد بیمه سال 93 هستند و هنوز قرارداد نهایی تنظیم نشده است، ولی با این حال از گفته‌های وزیر آموزش و پرورش می‌شود بوی اصلاح و بهبود اوضاع را استشمام کرد.

علی‌اصغر فانی دیروز در گفت‌و‌گو با ایسنا از برداشته شدن سقف بخشی از تعهدات درمانی و پرداخت‌های صددرصدی هزینه‌ها از سوی بیمه خبر داد که اگر جامه عمل بپوشد، می‌تواند بخشی از نارضایتی‌ها را جبران کند.

در واقع این گفته وزیر را می‌توان در جهت توجه دولت یازدهم به موضوع بیمه سلامت عمومی تفسیر کرد که علی‌اصغر فانی در توضیح بیشتر درباره این موضوع از عزم دولت برای کمک به آموزش و پرورش سخن می‌گوید که هدفش بدون سقف شدن بیمه در درمان‌هایی است که بیشترین فراوانی را دارد.

البته هم‌اکنون جزئیات این موضوع مشخص نیست و معلوم نیست سقف کدام دسته از درمان‌ها برداشته خواهد شد، آن هم در شرایطی که حاجی‌لو، معاون مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش روز گذشته در گفت‌و‌گو با جام‌جم تغییرات قرارداد جدید را در مقایسه با قرارداد سال قبل چندان محسوس ندانست.

به گفته حاجی‌لو، همچنان بر سر گنجاندن برخی تعهدات در قرارداد جدید با بیمه ایران اختلاف‌نظر وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود توافق تا دو روز آینده حاصل شود، ولی ماحصل همه جلسات و بحث‌ها‌، قراردادی خواهد بود که تفاوت‌های چشمگیری با قرارداد سال 92 ندارد.

حق بیمه، 26 هزار تومان

طبق قراداد سال 92، پرداخت هزینه‌های درمان و اعمال جراحی مثل آنژیوگرافی قلب، عمل دیسک ستون فقرات و انواع سنگ‌شکن، جبران هزینه شش عمل جراحی مهم شامل قلب، مغز، اعصاب، پیوند کلیه، کبد، ریه و مغزاستخوان، هزینه‌های پاراکلینیکی مانند رادیولوژی، لیزر درمانی، اپتومتری و فیزیوتراپی، هزینه تهیه اعضای طبیعی پیوندی، هزینه‌های اروتز و پروتز، دارو و ملزومات دارویی، ویزیت پزشکان و هزینه‌های مربوط به بیماران خاص و صعب‌العلاج مثل هموفیلی، دیالیز مزمن، تالاسمی ماژور، انواع سرطان و شیمی‌درمانی، پارکینسون، ام‌اس و ایدز برای دارندگان کارت بیمه طلایی به صورت بدون سقف (البته با فرانشیز 20 درصد ) انجام می‌شود، به طوری که فرهنگیان فقط برای رفع عیوب انکساری دید چشم، جبران هزینه‌های آمبولانس داخل و خارج شهر، هزینه‌های دندانپزشکی، عینک و هزینه‌های سزارین و زایمان طبیعی با سقف بیمه مواجه‌اند ( از 60 هزار تومان تا یک میلیون تومان).

این در حالی است که سال 92 و دو ماه فروردین و اردیبهشت سال 93 که قراردادهای سال 92 تمدید شده است، حق بیمه فرهنگیان 23 هزار و 500 تومان بوده که حالا به گفته وزیر آموزش و پرورش قرار است این رقم به 26 هزار تومان افزایش یابد، که بعید نیست این افزایش عده‌ای را از تمدید قرارداد بیمه منصرف کند.

شاید وزارت بهداشت و کار وارد شوند

از زمانی که بیمه طلایی فرهنگیان راه افتاد تا امروز که هنوز بیمه طلایی با همه ایراداتش پابرجاست حق بیمه‌ها سیر صعودی داشته، در حالی که این افزایش قیمت با افزایش رضایتمندی بیمه‌شده‌ها همراه نبوده است. آموزش و پرورش نیز همواره بر این موضوع واقف بوده، علی‌اصغر فانی نیز دیروز این موضوع را در لفافه مطرح کرد و بحثی را پیش کشید که اگر محقق شود بخشی از دغدغه‌های فرهنگیان در این بخش رفع خواهد شد.

اشاره او به مذاکراتی است که با معاون اول رییس‌جمهور و وزرای بهداشت و تعاون داشته تا بخشی از هزینه‌های بیمه‌تکمیلی فرهنگیان را این دو نهاد تامین کنند؛ دو نهادی که به دید فانی پاسخ‌های امیدوار‌کننده‌ای داده‌اند و اصل موضع را نفی نکرده‌اند.

با این حال پیگیری‌های روز گذشته جام‌جم نشان داد که این توافقات در حد شفاهی و اولیه بوده، به طوری که محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت این موضوع را در حد صحبت‌های دو وزیر در مراسم گرامیداشت هفته سلامت دانست که عملیاتی شدن و به نتیجه رسیدن آن مربوط به آینده است و حاجی‌لو، معاون مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد که این بحث‌ها بر سر تقویت بیمه‌های پایه و کم شدن گرایش دستگاه‌های دولتی به سمت خرید بیمه‌های تجاری است.

البته اگر این دو وزارتخانه آن‌گونه که تاکنون موافقت خویش را اعلام کرده‌اند در ادامه نیز پای کار بمانند، سهم پرداختی آنها از بیمه تکمیلی کمتر شده و در نتیجه فرهنگیانی که تاکنون از داشتن بیمه تکمیلی انصراف داده یا هم‌اکنون برای ادامه آن دودل هستند، به جمع بیمه‌شدگان خواهند پیوست که این برای قشری که نیاز به حمایت دارد، اتفاقی خوشایند محسوب می‌شود.

گلایه‌ها ادامه دارد

مثل هر اتفاق دیگر، بیمه طلایی فرهنگیان نیز به مذاق عده‌ای خوش آمده و به مذاق عده‌ای دیگر، ناخوش. جمعی از فرهنگیان از خدمات بیمه‌ای راضی هستند و از پرداخت‌های کم‌تاخیر هزینه‌های پرداختی رضایت دارند و در گفت‌و‌گو با جام‌جم تمایل خود را به ادامه‌دار بودن بیمه تکمیلی اعلام کردند.

در عوض برخی فرهنگیان که بیماری سخت‌تری داشته و کارشان بیشتر به بیمه افتاد، از خدمات راضی نیستند به طوری که روز گذشته یک نفر از آنها در گفت‌وگو با جام‌جم از امتناع برخی مراکز درمانی از پذیرش کارت بیمه طلایی گلایه کرد و نفری دیگر هم از این گله داشت ‌که مجبور شده بابت جراحی ستون فقرات سه میلیون تومان زیرمیزی به پزشک بدهد و سه میلیون تومان به بیمارستان که در مجموع با بقیه هزینه‌ها هفت میلیون تومان از جیب پرداخته است.

در این میان گلایه‌های فرهنگیان بازنشسته نیز همچنان فراوان است، به طوری که گفته‌های یکی از آنها با جام‌جم از طولانی بودن فرآیند دریافت نامه بستری از بیمه (در حالی که اعلام شده برای بستری بیمار، دفترچه بیمه و کدملی کافی است) و زمانبر بودن پرداختی‌ها به بیمه‌شدگان حکایت دارد، یعنی فرآیندی که برای یک بازنشسته پیر و بیمار آزاردهنده است.

حالا در دولت جدید، فرهنگیان چشم به قرارداد تازه دوخته‌اند به این امید که کاستی‌های موجود را رفع کند و بیمه‌ای باشد که در بزنگاه‌ها به کار بیمه‌شدگان می‌آید، نه بیمه‌ای که فقط اسم و رسم دارد و در روزهای سختی به قول آن ضرب‌المثل معروف، به جای قاتق نان بودن، قاتل جان می‌شود.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
معلم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
۰
۰
كمك هزینه دندانپزشكی و عینك رو كه برداشتن ، همه جا هم كه بیمه رو قبول نمی كنن دیگه به چه دردی می خوره من كه انصراف دادم .
MO
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
۰
۰
ALAKI MIGE.....
هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
۰
۰
لطفن درد بنده را به گوش یك مسولی كسی برسانید. خسته شدم از بس كه رفتم اداره و بیمه محل خدمت خود و جواب نگرفتم.
من برای زایمان همسرم تصمیم گرفتم كه سال 93 عضو بیمه تكمیلی شوم.
لازم به ذكر است چون هزینه بیمه تكمیلی را هزینه ای ناعادلانه می دانستم سالهای پیش عضو بیمه تكمیلی نشده بودم چون بیمه اجباری تامین اجتماعی را كافی و ان را هم زیاد می دانستم.
به هر تقدیر سال 93 عضو بیمه تكمیلی شدم.
نوزاد من در تاریخ 17 اردیبهشت ماه متولد شد.
قرار داد بیمه تكمیلی سال 92 به دلیلی نامعلوم از طرف آقای وزیر (فانی) یك ماه تمدید شد و مشكلات من از همین تمدید شروع شد.
قرار داد بیمه تكمیلی هر سال از اول اردیبهشت ماه شروع میشد ولی امسال به دلیل این تمدید یك ماهه، قرارداد از اول خرداد شروع می شود.
حالا سوال این است منی كه در تاریخ 17 اردیبهشت نیاز به بیمه داشته ام و حدود 2 میلیون تومان در بیمارستان دولتی طرف قرارداد با بیمه تكمیلی هزینه كرده ام چطور باید به حق بیمه خود برسم؟
تكلیف كسانی كه در این یك ماه نیاز به بیمه دارند چه می شود؟ حالا من هزینه زیادی نداشته ام هستند همكارانی كه هزینه های زیادتری دارند ولی به دلیلی مشابه، نمیتوانند در ماه اردیبهشت از بیمه خود استفاده كنند.
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
۰
۰
سلام تدبیر و امید!!!!!!
چقدر امیدوار بودیم .!!!!...
ولی وزیر اموزش و پرورش دریچه امید را برویمان بست !!!!!
چرا هیچ مسولی بفكر كارمندان اموزش پرورش نیست ،اجاره ها بنزین مواد غذایی حمل و نقل و........30 تا 50 درصد افزایش داشته ولی اموزش و پرورش هنوز چند درصد اضافه میكن از چیز دیگه كم میكنه همه شركتها و ارگانها سرویس رفت و امد دارند ولی اموزش پرورش چی؟؟؟؟؟؟؟؟ .... اینجوری فهم و شعور معلم زیر سوال میره ولی هیچ كس نمیتونه اعتراضی بكنه .....
اینم از وضعیت بیمه تكمیلی .....هر سال بدتر از سال قبل ...
معلمی كه باید فقط دنبال به روز كردن علم و دانش باشد وبا فكری اسوده در كلاس حاضر شود تا بتواند مردان وزنانی موفق و كار امد به جامعه تحویل دهد....همیشه باید دغدغه مسائل مادی زندگی رو داشته باشه ....هر معلم برای گذراندن زندگی معمولی باید دو یا سه جا كار كند ....اینجوری حتما اینده ایی خوب در انتظار ایرانیان عزیز هست......خیلی شنیدم كه به اندازه حقوقی كه میگیریم كار میكنیم ....
خواهش میكنم نظرات همكاران عزیز رو برای وزارت محترم اموزش و پرورش ارسال كنید ....
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
۰
۰
آقا جان، خداوند یه فرصتی به آقایان داده تا دست به خیر باشید ....

نیازمندی ها