به دنبال توافق میان فتح و حماس که برای نخستین‌بار به شکاف پدید آمده در صفوف فلسطینی‌ها پایان داد، مقامات صهیونیستی و آمریکایی با خشم نسبت به این توافق واکنش نشان داده و اسرائیل به‌صورت یکجانبه گفت‌وگوهای سازش را ملغی اعلام کرد.
کد خبر: ۶۶۶۸۶۳
عصبانیت صهیونیست‌ها از توافق فتح و حماس

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا پس از امضای توافق‌نامه میان فتح و حماس جهت تشکیل یک دولت فراگیر در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، این توافق را برای پیشبرد مذاکرات صلح فلسطینیان با اسرائیل، ناامید کننده توصیف کرد و زمان آن را نامناسب خواند. رژیم اسرائیل نیز پس از توافق‌نامه‌ای که میان فتح و حماس دو گروه اصلی فلسطینی پس از هفت سال کشمکش حاصل شد با عصبانیت افسارگسیخته، این توافق‌نامه را محکوم کرده و گفت محمود عباس باید میان توافق با جنبش حماس و اسرائیل، یکی را انتخاب کند.

در همین رابطه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد از این پس گفت‌وگوهای سازش را ملغی اعلام خواهد کرد. وی جنبش حماس را «تروریست» نامید و گفت: مادامی که من نخست‌وزیر اسرائیل هستم، با دولتی فلسطینی که تحت حمایت حماس باشد مذاکره نخواهم کرد. در واکنش به این اظهارات صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات صلح خاورمیانه تاکید کرد: رهبران فلسطینی تمامی گزینه‌ها را برای واکنش به تصمیم اسرائیل جهت متوقف کردن مذاکرات صلح به خاطر توافق صلح میان گروه‌های فلسطینی بررسی می‌کنند.

استقبال جهانی

با وجود خشم و عصبانیت مقامات اسرائیلی و آمریکایی از توافق حاصل شده بین گروه‌های فتح و حماس، مردم فلسطین و کشورهای اسلامی و عربی از این توافق‌نامه استقبال کردند. به گزارش ایرنا، نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب از توافق آشتی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) در زمینه تشکیل دولتی شایسته‌سالار استقبال و حمایت کامل این اتحادیه را از آن ابراز کرد. همچنین عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، از توافق اخیر میان فتح و حماس استقبال کرد و آن را ستود.

جنبش فتح و حماس روز چهارشنبه گذشته توافق‌نامه‌ای را درباره مکانیسم یک آشتی ملی و جدول زمانی برای پایان دادن به اختلافات موجود و در صدر آنها تشکیل دولت وحدت ملی طی پنج هفته آینده و نیز انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست‌جمهوری امضا کردند. دولت‌های چین و روسیه نیز از این توافق استقبال کرده و گفتند برای تشکیل یک دولت وحدت ملی از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند. در یک اظهارنظر دیگر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از رهبران کشورهای عربی و مسلمان خواست از آشتی داخلی فلسطینی‌ها در برابر دخالت خارجی حمایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها