• 0 0
  • 0

بر پیری غلبه کنید

دوشنبه 25 فروردین 1393 ساعت 04:00
سرانجام روزی فرا می‌رسد که گرد پیری بر چهره‌مان بنشیند و قدم به دوران کهنسالی خود بگذاریم، اما چیزی که مسلم است این که نباید تصور کنیم سن بالا به منزله ناتوانی روح و جسم است. در واقع، رفتار خود ما میزان پیری را در ما تعیین می‌کند.

متاسفانه بسیاری از افراد همین که قدم به شصت سالگی می‌گذارند، تصور می‌کنند زندگی برای آنها دیگر تمام شده است و بنا به گفته جان گلن، خلبان و فضانورد آمریکایی که در نود و دو سالگی خود به سر می‌برد با تقویم زندگی می‌کنند. او می‌گوید تقویم فقط برای دانستن تاریخ خوب است، اما اگر خود را اسیر سن تقویمی بکنید، فرصت‌های باارزش زندگی‌تان را که در همین دوران نیز می‌توانید داشته باشید، از دست می‌دهید. بنابراین اگر می‌خواهید در دهه 80 و 90 سالگی‌تان نیز همچنان سرزنده و نیرومند باقی بمانید، باید یکسری رازهای ضدپیری را آموخته و به کار ببندید. این رازها دربرگیرنده مواردی هستند که روی ذهن، بدن و روح‌تان متمرکز می‌شوند و شواهد علمی نشان داده است که می‌توانند اثر ضد پیری موثری داشته باشند.

راز اول / مغزتان را فعال نگه دارید

داشتن عمری طولانی مقوله‌ای است و داشتن عمری طولانی با زندگی پرجنب و جوش مقوله‌ای دیگر. اگر می‌خواهید زندگی‌تان همیشه پرجنب و جوش باشد باید ذهن‌تان را فعال و هوشیار نگه دارید. مغز مانند دیگر اعضای بدن نیازمند ورزش است تا دچار تنبلی نشود. تحقیقات نشان داده است افرادی که تحصیلات بالاتری دارند یا مطالعه زیاد دارند، کمتر گرفتار بیماری‌های دوران پیری مانند آلزایمر می‌شوند. مغز باید درگیر مسائل مختلف باشد تا مسیرهای سیستم عصبی‌اش فعال بما​ند. بنابراین می‌توانید با یادگیری زبان جدید، مطالعه یا کنجکاوی در مسائل اطراف‌تان و کشف موضوعات جالب ذهن‌تان را فعال نگه دارید.

راز دوم / معنویات را فراموش نکنید

تحقیقات نشان داده است افرادی که به معنویات اهمیت می‌دهند، می‌توانند روی سلامت جسمانی و ذهن‌شان اثری مثبت بگذارند و حتی از درد و رنج جسم‌شان بکاهند. این معنویات می‌تواند دعا و نیایش و اخلاق‌مداری باشد. محققان معتقدند به وسیله معنویات افراد می‌توانند زندگی شادتری داشته باشند و حتی در اجتماع بیشتر حضور یابند. علاوه بر این آرام‌سازی ذهن با روش‌هایی مانند ورزش یوگا توانسته است اثر مثبتی روی افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی و وسواس داشته باشد. معنویات بویژه در دوران بزرگسالی برای انسان بسیار مفید است.

راز سوم / ورزش کنید

ورزش‌های هوازی منظم چیزی است که باید تمام افراد در هر سنی که هستند انجام دهند تا فرآیند پیری را آهسته کنند. صدها تحقیق نشان داده است ورزش جلوی تحلیل بنیه و قدرت ماهیچه‌های بدن را می‌گیرد و تعادل و تراکم استخوان بدن را با افزایش سن حفظ می‌کند. بنابراین هفته‌ای سه روز برنامه‌های ورزشی حداقل نیم ساعت برای خود ترتیب دهید. باور کنید اصلا سخت نیست.

راز چهارم / به تغذیه تان اهمیت دهید

مصرف میوه و سبزیجات و سه وعده از دانه‌های مغذی و حبوبات باید در رژیم غذایی‌تان گنجانده شود تا مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز به بدن‌تان برسد. پنج تا هشت لیوان آب در روز بنوشید. بیش از 30 تا 35 درصد چربی در برنامه غذایی روزانه‌تان نباشد و یک‌پنجم آن از چربی‌های غیراشباع باشد. 15 درصد از کالری مصرفی روزانه‌تان از مواد پروتئینی تامین شود و کربوهیدرات‌ها نیز فراموش نشود.

راز پنجم / تا آنجا که می‌توانید آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

رادیکال‌های آزاد موجب شروع انواع بیماری‌های مربوط به افزایش سن می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌ها این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همه افراد باید از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها مصرف کنند تا سلامت بدن‌شان تضمین شود. سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی، هویج، اسفناج و کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

راز ششم / به دنبال عملی ساختن رویاهایتان باشید

رویاها انسان را به حرکت وامی‌دارد و به او انگیزه زندگی می‌دهد. هربار که احساس کردید دوست دارید کاری غیر از آنچه دارید انجام دهید کمی درخصوص آن رویاپردازی کنید. فرض کنید مشغول انجام آن کار هستید. این روش موجب می‌شود نسبت به ویژگی‌های آن کار کنجکاو شوید و به فکر یادگرفتن ترفندهای رسیدن به هدف‌تان بیفتید. در این موقع سن تقویمی‌تان را فراموش می‌کنید و فقط به انجام دادن کار مورد نظر می‌اندیشید و احساس پیری از شما بیش از آنچه فکر کنید، دور می‌شود. درحقیقت ابتدا رویاپردازی، سپس برنامه‌ریزی و آن‌گاه اجرای موضوع مورد علاقه‌تان به شما حس زندگی و فعال بودن می‌دهد.

راز هفتم / خواب کافی داشته باشید

نداشتن خواب کافی حقیقتا مرگ را تسریع می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند اگر کمتر از شش ساعت در شب بخوابید احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی بالا می‌رود و علاوه بر آن زودتر از معمول دچار پیری ذهن و خستگی ناشی از آن می‌شوید. همچنین کم‌خوابی موجب بدخلقی و از دست دادن آرامش می‌شود. عفونت‌های ویروسی بر اثر نبود استراحت کافی، افراد را براحتی مبتلا می‌کند. هشت ساعت خواب شبانه کمک می‌کند گام‌های آهسته‌تری به سمت پیری بردارید.

راز هشتم / اجتماعی باشید و شبکه‌ای از دوستان خوب داشته باشید

شبکه‌های اجتماعی و بودن کنار دوستانی که موجب شادی شما می‌شوند، عامل بسیار مهمی در دورکردن افسردگی و احساس پیری است. افراد تنها، خیلی سریع دچار افسردگی و کسالت روحی شده و رخوت وجودشان را می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید شادابی‌تان را از دست ندهید هرگز دوستان‌تان را فراموش نکرده و در برنامه‌های اجتماعی شرکت کنید. همچنین شرکت‌کردن در جمع افراد کم سن‌تر از خودتان می‌تواند احساس جوانی را درشما حفظ کند. برای داشتن شبکه اجتماعی سالم‌تر دوستان‌تان را از میان کسانی که شاداب هستند و تفریحات سالمی مانند ورزش، موسیقی، مدیتیشن و... دارند، انتخاب کنید و هرگز با افرادی که تنبل و بی‌حال هستند مراوده نداشته باشید؛ زیرا تاثیری منفی روی شما خواهند داشت.

راز نهم / به ظاهرتان اهمیت بدهید

برخی از افراد تصور می‌کنند به محض این‌که وارد میانسالی شدند باید منتظر دوران پیری باشند. برعکس شما باید بیش از هرزمان دیگر به ظاهرتان اهمیت دهید. فرقی ندارد مرد یا زن باشید. باید به پوست و موی‌تان اهمیت دهید و از محصولات مناسب، تحت نظر پزشک استفاده کنید. در پوشیدن لباس هم مجبور نیستید مدام رنگ‌های تیره بپوشید. زیرا پوشیدن دائمی رنگ‌های تیره فرد را دچار افسردگی می‌کند، اما اگر ظاهرتان مرتب و پوست‌تان را تاحد امکان شاداب نگه دارید کمتر احساس پیربودن می‌کنید و کیفیت زندگی‌تان حفظ می‌شود. همچنین مراقب سطح هورمون‌های بدن‌تان باشید تا با افت بیش از حد آنها که رخوت می‌آورد، مواجه نشوید. پزشکان معتقدند با هورمون‌درمانی می‌توان تا حد بسیار بالایی جلوی پیری زودرس را گرفت.

راز دهم / تنوع وارد زندگی‌تان کنید

بیشتر مردم پس از مدتی گرفتار روزمرگی شده و هرروز کارهای تکراری انجام می‌دهند تا آنجا که ناخودآگاه احساس می‌کنند دیگر امید و علاقه‌ای به زندگی ندارند. این‌گونه زندگی کردن فرد را چنان افسرده می‌کند که دیگر حال و حوصله‌ای برایش نمی‌ماند و احتمال این‌که تفریح را نیز کنار بگذارد، بسیار زیاد است و احساس پیری خیلی زودتر از معمول به سراغش می آید. حتی گاهی اوقات به کاری برمی‌خورید که احساس می‌کنید بسیار به آن علاقه دارید و ممکن است فرصتی مناسب برای زندگی بهتر برایتان فراهم کند. در هر سنی که باشید می‌توانید چنین تجربه‌هایی داشته باشید.

howstuffworks / مترجم: نادیا زکالوند

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1454898062425862397
برچسب‌ها : پیری مسن کهنسالی ورزش
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: