ادامه تغییر روسای دانشگاهها، موج انصراف از دریافت یارانه دانشگاهیان، یک تصمیم مهم دانشگاه آزاد، دید و بازدید دانشگاهیان با مقامات مسئول کشور، سرنوشت تعیین رییس دانشگاه تهران و چند خبر دیگر مهمترین اخبار آموزش عالی را در نخستین هفته کاری سال 93 تشکیل می دهند.
کد خبر: ۶۶۱۴۶۴
دانشگاه ها یارانه نمی خواهند

هر چند روز کاری آموزش عالی از پنجم فروردین ماه آغاز شد اما دانشگاههای کشور در هفته ای که گذشت بازگشایی شدند و بار دیگر اخبار آموزش عالی که سال پر حاشیه ای پشت سر گذاشتند سر از رسانه ها در آوردند.

سوت قطار تغییرات فرجی دانا بلند شد

در نخستین هفته کاری سال 93، دانشگاه های کشور بدون خبر نبودند و نخستین خبر باز هم از راس آموزش عالی یعنی وزارت علوم و طبقه پانزدهمش یعنی اتاق فرجی دانا در آمد.

فرجی دانا در نخستین روزهای سال جاری، روسای دانشگاه های مازندران و فسا را تغییر داد و به گفته مدیر کل دفتر وزارتی اش، این تغییرات همچنان ادامه خواهند داشت.

سرانجام یک وعده تحقق نیافته

طی سال های گذشته مسئولان آموزش عالی بارها وعده کوتاه کردن مقطع لیسانس را دادند اما این وعده تاکنون عملی نشده بود، تا اینکه در هفته ای که گذشت رییس دانشگاه آزاد از کوتاه شدن مدت زمان لیسانس در این دانشگاه خبر داد.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه آزاد، دانشجویان این دانشگاه در صورت تمایل می توانند از ترم تابستان به عنوان یک ترم کامل تحصیلی استفاده کنند تا مدت زمان تحصیلشان در مقطع کارشناسی به سه سال کاهش یابد.

دانشگاه ها یارانه نمی خواهند

تب و تاب روزهای نزدیک شدن به ثبت نام یارانه ها دانشگاهیان را هم بی نصیب نگذاشت و پس از آنکه رییس جمهور و دولتمردانش بارها از مردم خواستند در صورت توانایی مالی از دریافت یارانه انصراف دهند، دانشگاهیان هم در صف مقدم منصرفان قرار گرفتند.

پیش از این و در سال گذشته دانشگاه آزاد این اقدام را آغاز کرد و حال این حرکت به وزارت علوم و مسئولانش و حتی دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی کشور کشیده شد.

هر روز هم به تعداد دانشگاه هایی که به صف منصرفین می پیوندند، افزوده می شود.

عید دیدنی دانشگاهیان با مسئولان

در این هفته دانشگاه آزادی ها به دیدار رییس جمهور و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند و این دید و بازدیدهای نوروزی همچنان ادامه دارد.

همچنین وزیر علوم به همراه پنج تن از معاونانش و روسای دانشگاههای پیام نور و فنی حرفه ای به دیدار نمایندگان مجلس رفتند.

در این میان دانشگاه ها و مسئولانشان در داخل مراکز آموزشی با دانشجویان و کارمندان دیدار می کنند که نمونه آن را می توان در دانشگاه صنعتی شریف مثال زد.

رضا روستا آزاد در این هفته با دانشجویان دانشگاه شریف در محوطه دانشگاه دید و بازدید عید کرد و به سوالاتشان پاسخ داد.

سرنوشت تعیین رییس دانشگاه مادر کشور

دانشگاه تهران که اسفند سال گذشته بعد از شش با ریاست فرهاد رهبر خداحافظی کرد همچنان با انگشتان محمد حسین امید - معاون اداری مالی وزارت علوم و هیأت علمی این دانشگاه می گردد.

هنوز گمانه زنی ها بر سر رییس این دانشگاه ادامه دارد و با اعلام مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، وظیفه تعیین رییس دانشگاه تهران به طور کامل در اختیار خود دانشگاه تهرانی ها قرار گرفت.

باز هم تغییر تاریخ امتحانات پایان ترم

علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری که سال گذشته باعث شد امتحانات پایان ترم تمام دانشگاهها زودتر از موعد برگزار شود، جام جهانی 2014 فوتبال برزیل هم دست به کار شد تا برخی دانشگاهها تصمیم بگیرند امتحانات پایان ترمشان رو زودتر یا دیرتر برگزار کنند.

نخستین دانشگاهی که اقدام به تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان ترم داد، دانشگاه علم و صنعت است؛ این دانشگاه برای عدم تداخل میان امتحانات پایان ترم و برگزاری جام جهانی قصد دارد زودتر از جام، پایان ترم ها را برگزار کند.

حال باید منتظر بود و دید آیا سایر دانشگاهها هم تقویم پایان ترم را دست کاری می کنند یا نه. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها