در حالی که از بامداد دیروز ثبت‌نام برای دریافت یارانه از سوی نخستین گروه آغاز شده و برخی منابع خبری از ایجاد اختلالاتی درجریان ثبت‌نام خبر می‌دهند، مدیران سازمان هدفمندی یارانه‌ها از برطرف شدن نسبی مشکلات موجود خبر می‌دهند.
کد خبر: ۶۶۱۳۵۹
اولین روز ثبت‌نام یارانه چگونه گذشت

به گزارش خبرنگار ما، از بامداد دیروز افرادی که رقم سمت راست کد ملی آنها عدد صفر بود مجاز به ثبت‌نام برای درخواست یارانه شدند.

گزارش‌های منابع خبری حاکی است از نخستین ساعات آغاز ثبت‌نام ترافیک شدیدی روی سایت: www.refahi.ir ایجادشد و کارکرد آن را مختل کرد به طوری که این سایت درفواصل مختلف یا از دسترس خارج بود یا پاسخ‌دهی آن به کندی صورت می‌گرفت.

این موضوع باعث شد ازدحام زیادی در دفاتری که خدمات ثبت‌نام یارانه نقدی را ارائه می‌دهند ایجاد شده و صف‌های بعضا طولانی ایجاد شود.

دفاتر پلیس+10، خدمات الکترونیک شهر، پست بانک، پیشخوان خدمات الکترونیک دولت، دفاتر پستی، دفاتر ارتباطی روستایی، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و بخشداری‌ها و... از مراکزی بودند که خدمات ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی را ارائه می‌دهند.

همچنین بسیاری از کاربران با رایانه‌های شخصی به سایت رفاهی متصل می‌شوند که این امر ترافیک آن را افزایش می‌دهد.

در همین حال برخی منابع خبری به مدیران سازمان هدفمندی یارانه‌ها هشدار دادند که ترافیک سایت رفاهی امروز بیشتر می‌شود زیرا افرادی که شماره سمت راست ملی‌شان عدد یک است و امروز مجاز به ثبت‌نام می‌شوند، تعدادشان چند برابر دارندگان عدد صفر است. دارندگان عدد یک 4.2 میلیون نفر و دارندگان شماره ملی عدد صفر 2.1 میلیون نفر تخمین زده شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: همچنین اخبار پراکنده‌ای از دریافت مبالغ غیرمجاز از سوی برخی دفاتر خدمات الکترونیک خصوصی به بهانه‌های خدمات اداری منتشر شد که نیازمند بررسی مسئولان است.

سازمان هدفمندی: نگران نباشید

در همین حال سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اظهار نظرهای پی‌درپی به مردم اطمینان داد نگران ثبت‌نام خود نباشند زیرا ایرادات سایت رفاهی برطرف شده است.

دراین باره سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: مشکل پیش آمده در سامانه به دلیل ورود غیرضروری و ایجاد ترافیک بوده است.

نرگس نجفی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: از ساعت 24 کار ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی به مردم اطمینان داد دولت قطعا از تمام افرادی که خود را متقاضی یارانه نقدی می‌دانند ثبت‌نام خواهد کرد.

نجفی ادامه داد: ترافیک سامانه refahi.ir از ساعت هشت صبح به‌دلیل حضور آن دسته از کاربران که صرفا می‌خواستند از بالا آمدن سایت مطمئن شوند، افزایش یافت و همین مساله دلیل کندی در برخی مناطق گزارش شده است.

وی درباره این‌که آیا درصد انصراف‌دهندگان مطابق پیش‌بینی‌ها بوده است یا نه، گفت: درصد انصراف‌ دهندگان ( تا حدود ساعت 12) قابل تحسین و در حدی است که دولت انتظار دارد.

مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین از مردم درخواست کرد که براساس برنامه زمانبندی‌شده برای ثبت‌نام به سایت رفاهی مراجعه کنند.

وی افزود: بخش زیادی از مشکلات به‌وجود آمده به دلیل انبوه مراجعه همزمان به سایت رفاهی است، بر این اساس از مردم درخواست می‌کنیم که امروز صرفا متقاضیانی که اولین رقم سمت راست شماره ملی آنان صفر است و نیازمند دریافت یارانه نقدی هستند، به سامانه مراجعه کنند. البته افراد جامانده از ثبت‌نام می‌توانند در روزهای سی‌ام و سی و یکم فروردین‌ماه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

وی در مورد وضع ثبت‌نام خانوارهایی که دارای تغییراتی شده‌اند، گفت: متقاضیانی که تغییرات خانوار را تا بیست و دوم اسفند ماه به مراکز پلیس + 10 اعلام کرده‌اند می‌توانند در ثبت‌نام آن را لحاظ کنند، در غیر این صورت درقالب خانوار قبلی باید ثبت‌نام نمایند.

مدیر دفتر امور بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به این‌که مرکز آمار تغییرات چهار واقعه حیاتی (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) را تا بیست و دوم اسفند ماه سال گذشته در اختیار سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها قرار داده است، افزود: خانوارهایی که تا روز بیست و دوم اسفند ماه سال گذشته تغییرات را به مراکز پلیس + 10 اعلام نکرده‌اند باید در قالب خانوار قبلی ثبت‌نام را انجام دهند.

وی با ذکر این مطلب که اگر خانوارها تغییرات را پس از این تاریخ نیز اعلام کرده باشند باید در قالب اطلاعات قبلی خانوار ثبت‌نام را انجام دهند، گفت: زمینه اعمال تغییرات چهار واقعه حیاتی و جداسازی خانوارها از خانوارهای قبلی و یا اضافه و کم شدن تعداد خانوار از اردیبهشت ماه امسال فراهم می‌شود.

مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین درگفت‌وگو با تسنیم درباره آغاز زمان غربالگری و راستی‌آزمایی اطلاعات ثبت‌شده توسط خانوارها در فرم‌های خوداظهاری گفت: بلافاصله بعد از پایان ثبت‌نام یارانه نقدی راستی آزمایی و غربالگری کلید می‌خورد ولی این‌که این طرح چه‌مقدار طول می‌کشد بستگی به میزان ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت یارانه نقدی دارد.

نجفی در ادامه با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس‌کل بانک مرکزی مبنی بر عدم استفاده از اطلاعات و حساب‌های بانکی مردم در دور جدید هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: اصلا قرار نیست در این طرح از اطلاعات بانکی مردم استفاده شود. متأسفانه از برخی اظهار نظر اعضای دولت در این خصوص سوءبرداشت شده است، چراکه در صفحه نخست سامانه اعلام نیاز دریافت یارانه نقدی قید شده است که متقاضی درصورت درخواست سازمان هدفمندی یارانه‌ها مدارک لازم را برای راستی آزمایی در اختیار دولت قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: البته این حالت هم برای همه صدق نمی‌کند، چراکه در طرح راستی آزمایی شاید بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان نیازی به ارائه مدرک برای اطلاعات اقتصادی خود نداشته باشند. به مردم اطمینان می‌دهیم که سازمان هدفمندی یارانه‌ها هیچ بنایی به بررسی و بازرسی حساب‌های بانکی آنها ندارد.نجفی با بیان این‌که 24 پایگاه اطلاعاتی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: براساس این پایگاه‌ها براحتی به اطلاعات مسکن، خودرو، مالیات و... دسترسی خواهیم یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر یک زوج هرکدام به‌میزان 3 دانگ مالک یک واحد مسکونی باشند، آیا باید هر دو در فرم خوداظهاری اعلام کنند که مالک مسکن هستند، تصریح کرد: در این حالت نیاز نیست هر دو زوج اعلام کنند که مالک هستند بلکه اعلام یکی از آنها کفایت می‌کند. اما در مواردی که فردی مالک مقدار معینی دانگ مسکن است و در این ملک با خواهر یا برادر و یا فرد دیگری شراکت دارد باید در فرم خوداظهاری اعلام شود که مالک مسکن هستند.

مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانه‌ها از هماهنگی با شرکت پست برای اعزام پایگاه‌های سیار به‌منظور ثبت‌نام مردم در شهرستان‌های دورافتاده خبر داد و گفت: البته با هماهنگی‌هایی که با وزارت ارتباطات انجام شده سایت رفاهی این ظرفیت را پیدا کرده است که تا بیش از ده برابر مراجعان را پوشش دهد.

نجفی به مردم توصیه کرد در ساعت‌های پرترافیک از ثبت‌نام در سایت رفاهی خودداری کرده این کار را در ساعت‌هایی که بار ترافیکی سایت کم است انجام دهند.

رفاهی برای ثبت‌نام از خارج بسته است

در همین حال سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که تمام IP‌های سامانه رفاهی برای خارج از کشور بسته شده هیچ ایرانی در خارج از کشور نمی‌تواند وارد این سایت شده و ثبت‌نام انجام دهد.

براین اساس مدت زمان ثبت‌نام متقاضیانی که آخرین شماره سمت راست کد ملی آنها صفر است از ساعت 24 روز نوزدهم فروردین یعنی از اولین دقایق آغاز روز بیستم فروردین تا پایان ساعت 24 همان روز است و بعد از آن از ساعت 24 روز بیستم فروردین ثبت‌نام متقاضیانی که آخرین رقم شماره سمت راست کد ملی آنها یک است، آغاز می‌شود.به این ترتیب تا پایان روز بیست و نهم فروردین ماه ثبت‌نام از افراد به پایان می‌رسد.

بنابراین تنها خانوارهایی که در داخل کشور زندگی کرده و تا اسفند 92 به حساب آنها یارانه واریز شده، می‌توانند برای تقاضای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند و هر کس بخواهد انصراف دهد، لازم نیست ثبت‌نام به عمل آورد.

روستاییان به معرفی‌نامه ماموران پست توجه کنند

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت پست اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از هرگونه سودجویی، ماموران پست ازطریق معرفی‌نامه این شرکت به فرمانداری، بخشداری و شوراها اقدام به ثبت‌نام یارانه خواهند کرد.

حسین مهری در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد هموطنان ساکن در روستاها در زمان ثبت‌نام فرم‌های هدفمندی یارانه‌ها به معرفی نامه ماموران پستی توجه داشته باشند.

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته ماموران پستی واحدهای سیار و ثابت با معرفی نامه‌های تهیه شده مجاز به ارائه خدمت خواهند بود.مدیرعامل شرکت پست اظهار کرد: این شرکت در این خصوص نگاه اقتصادی ندارد، زیرا هزینه برخی مراجعات بالاتر از میزان در نظر گرفته شده برای پست است، اما پست با توجه به جایگاه حاکمیتی قصد ارائه خدمت دارد.

مهری توضیح داد: پست در همه جای دنیا رابط میان مردم و سازمان‌هاست و عملکرد آن موجب سالم‌سازی، کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری و امنیت شهروندان خواهد شد.

یارانه چهلم، جمعه واریز می‌شود

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی فروردین‌ماه سال 93 به‌عنوان آخرین یارانه نقدی همگانی روز جمعه هفته جاری واریز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، چهلمین و آخرین یارانه نقدی که به تمامی اقشار کشور به شکل مساوی تعلق می‌گیرد روز جمعه بیست‌و‌دوم فروردین‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

طبق معمول همیشه یارانه چهلم نیز برای هر ایرانی با مبلغ 45 هزار و 500 تومان محاسبه و واریز خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دولت یازدهم از اردیبهشت سال 93 فقط به کسانی که متقاضی دریافت یارانه باشند و البته از طرف دولت نیز نیازمند تشخیص داده شوند یارانه تعلق می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها