یک متخصص جراحی عمومی عنوان کرد؛

انتقاد متخصصین خانم از تصمیم وزارت بهداشت

«پزشکان زن به مناطق محروم نمی‌روند.» این عین گفته‌های رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که این انتقاد از سوی بسیاری از کارشناسان نظام درمان نیز مطرح می‌شود.
کد خبر: ۶۵۹۶۳۱
افزایش سهمیه پسران در رشته‌های پزشکی

دلیل این اتفاق هم این است که هم قانون، دست پزشکان متاهل خانم را برای انتخاب محل خدمت باز گذاشته است و هم این‌که برای پزشک ساکن مناطق محروم نیز امکانات و درآمد مناسبی وجود ندارد که پزشک برای خدمت در این مناطق سخت، دلگرم شود.

در نتیجه، شرایط موجود باعث شده است که در مناطق محروم، با کمبود و حتی گاهی در برخی مناطق با نبود پزشک روبه‌رو باشیم.

حالا روز گذشته وزارت بهداشت برای رفع این مشکل، رویکرد جدیدی ارائه کرد و مسئولان این وزارتخانه در‌نظر دارند که برای سال آینده، سهمیه پذیرش مردان را در دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش دهند تا با این شیوه بتوانند پزشکان بیشتری برای ارائه خدمت در مناطق محروم، تربیت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرده است که برای این وزارتخانه، ارائه مناسب خدمات پزشکی مهم‌تر از ترکیب جنسیتی در دانشگاه‌هاست.

امیرمحسن ضیایی تاکید می‌کند، با توجه به تغییرات در نیازهای نظام سلامت و افزایش تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین کمبود دانش‌آموخته پسر، در اعزام نیروی پزشکی به مناطق دوردست مشکلاتی ایجاد شده است و با توجه به این مشکل، ممکن است این نبود تناسب در ارائه خدمت باعث شود پوشش درمانی مناسبی وجود نداشته باشد؛ بنابراین لازم است وزارت بهداشت با ایجاد تغییراتی در پذیرش نیروی انسانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظام ارائه خدمات را تنظیم کند.

یعنی با این حساب باید انتظار داشت که از سال تحصیلی آینده، به ظرفیت پذیرش دانشجویان پسر در دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه شود و بدیهی است که از آن طرف، ظرفیت پذیرش دانشجویان دختر در رشته‌های مرتبط با علوم‌پزشکی کاهش پیدا خواهد کرد.

تغییر 5 درصدی در پذیرش دانشجوی پزشکی

آن‌گونه که از گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت برمی‌آید، طرح افزایش سهمیه مردان در رشته‌های علوم‌پزشکی در سال 93 به طور قطع اجرا می‌شود، اما سوال اینجاست که ظرفیت‌های پذیرش تا چه میزان دستخوش تغییر می‌شود؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم خاطرنشان می‌کند: هم اکنون حدود 55 درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در نظر داریم که در سال آینده، ظرفیت پذیرش دانشجویان پسر را تا حدود پنج درصد افزایش دهیم.

به گفته ضیایی، وزارت بهداشت تضمین می‌دهد که ظرفیت پذیرش برای هر دو جنس، حداقل 45 درصد باقی‌بماند، اما برای آن 10 درصد باقیمانده ـ که هم اکنون شیب این 10 درصد به سمت خانم‌ها متمایل است ـ تعادلی بین خانم‌ها و آقایان ایجاد شود.

ظرفیت پذیرش چه رشته‌هایی تغییر می‌کند؟

نیروی پزشک عمومی، متخصص و پرستار مرد در کشور به‌تعداد مورد نیاز موجود نیست و به همین دلیل، اولویت نخست وزارت بهداشت برای تغییر دادن ظرفیت‌ها، رشته‌های نامبرده خواهد بود.به گفته ضیایی، متعادل‌سازی در رشته‌ها از طریق ایجاد تغییر در ظرفیت پذیرش جنسیتی صورت می‌گیرد تا امکان قبولی نیروی انسانی مورد نیاز در هر رشته مشخص افزایش پیدا کند.اما در مقابل رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی با تغییر ظرفیت کمتری روبه‌رو خواهند شد، زیرا به اعتقاد مسئولان وزارت بهداشت، تعادل جنسیتی بیشتری در پذیرش این رشته‌ها وجود دارد.

در مورد برهم خوردن تعادل جنسیتی پذیرش رشته‌ها، ضیایی به رشته پوست، مو و زیبایی اشاره کرده و گفته است: در این رشته نزدیک به 100 درصد فارغ‌التحصیلان خانم هستند و از این نظر مردان برای انتخاب پزشک معالج حق انتخاب چندانی ندارند که این امر ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود.

آیا این کار عادلانه است؟

وزارت بهداشت اصرار دارد که با توجه به این‌که اولویت وزارت بهداشت تربیت نیروی انسانی برای حفظ و ارتقای سلامت است و از طرف دیگر امکان اعزام فارغ‌التحصیلان دختر به مناطق دوردست وجود ندارد و بسیاری از دانش‌آموختگان پسر نیز برای انجام خدمت سربازی اعزام می‌شوند، وزارت بهداشت در ارائه خدمات پزشکی به مناطق دوردست دچار مشکل شده است.

اما پرسش اینجاست که چرا باید خانم‌های متقاضی پذیرش رشته‌های پزشکی، مجبور به جبران مشکلات درمانی مناطق محروم باشند و در واقع، چرا باید خانم‌ها وارد رقابت ناعادلانه‌ای شوند که از همان آغاز رقابت، ظرفیت بیشتری برای پسران متقاضی کنار گذاشته شده است؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید می‌کند: وزارت بهداشت مجبور به انتخاب این گزینه شده است و ما هم علاقه چندانی به انجام این کار نداریم، اما تا زمانی که تعرفه‌های پزشکی در مناطق محروم افزایش پیدا نکند و شرایط کار برای پزشکان مناطق محروم تسهیل نشود، مجبور هستیم که با پیگیری این راهکارها، مشکلات درمانی مناطق محروم را مرتفع کنیم، زیرا همواره اولویت اصلی ما، ارتقای سطح بهداشت و درمان مردم است و دیگر وظایف مثل آموزش، در اولویت‌های بعدی وزارت بهداشت قرار دارد.

از سوی دیگر، حسن تامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم پیشنهاد می‌دهد که وزارت بهداشت برای رفع این مشکل، ظرفیت پذیرش آقایان را در مناطق محروم افزایش دهد، اما ظرفیت پذیرش خانم‌ها در رشته‌های علوم پزشکی را کاهش ندهد.

اما با توجه به ظرفیت محدود پذیرش رشته‌های علوم پزشکی در کشور، بعید است که وزارت بهداشت بتواند بدون کاهش سهمیه زنان، سهمیه پذیرش مردان را افزایش دهد.

عبدالرحمان رستمیان، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم خاطرنشان می‌کند که وزارت بهداشت باید برای رفع مشکلات درمانی مناطق محروم، به بومی‌گزینی و افزایش حقوق پزشکان مناطق محروم توجه بیشتری کند و فقط به افزایش سهمیه پذیرش مردان اکتفا نکند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۶
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
۱
۱
با هر گونه تبعیضی به هر دلیلی مخالفم .هر چند فرزند دختر ندارم . مردم باید همیشه چوب ضعف برنامه ریزی و عملكرد مسوولان را بخورند
نگار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
۲
۲
من یه پشت كنكوری 93 هستم،پارسال بخاطر سهمیه جنسیتی پزشكی رو نیاوردم.متاسفم كه مسولان ضعف ساختارها رو با همچین تصمیمایی میخوان جبران كنن. این عدالت آموزشی نیست .
اشكان
United States
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
۲
۲
اینم باشه كم خدمت سربازی كه پسر اگر قبول نشد باید بره.. ولی دختر تا هر وقت كه دلش بخواد كنكور میده
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
۱
۱
به جای این كارا برن دانشگاه بین الملل و ظرفیتشو صفر كنن. یك دهم ظرفیت ببن الملل و بدن به بچه هایی كه با كنكور قبول میشن این مشكلات پیش نمیاد

آمار جالب اینه كه سال پیش بیش از 2000 نفر دانشجوی بین الملل با رتبه های بسیار بالا . تا 50000 تا 70000 كه خودم میدونم گرفتن. تقریبا نصف بچه هایی كه با تلاش دانشگاه سراسری قبول شدن.
بزرگتربن نا حقی در حق علوم پزشكی این مملكت پذیرش بالا تو بین الملل هست. دانشگاهی كه بیش از 6 برابر دانشگاه آزاد تو علوم پزشكی شهریشه.بدون هیچ وامی.
مسئول محترم وزارت به یك سری به آموزش این بچه ها بزنه. اینا حتی درسهای دبیرستانشونم بلد نیستن.
چند سال دیگه آسیب جدی هم علوم پزشكی هم مردم ما ازین افراد میبینن....
رشته های علوم پزشكی با جون مردم سرو كار داره.
هیچ نهادی حق بازی كردن با این حق مردم به بهانه گرفتن پول از بچه های بی سوادو نداره

بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
۱
۱
تورو قران دیونه شدیم بی عدالتی تا چه حدی چكار كنیم بچه هامون دخترن هوارررررررررررررررررررررررررررررررر
با نام
-
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
به جای داد و هوار كاری رو بكنید كه پیامبر اسلام می كردند,شاكر بودن به درگاه خدا و حمایت از این رحمت الهی
سامی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
۱
۲
همه جا تبعیضه. اینم روش.....دوباره چند سال دیگه میگن به علت كمبود پزشك زن باس سهمیه رو ببرن بالا. من كه از حقم نمیگذرم.
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
۲
۵
این اصلا درست نیست مگه پسرا خونش قرمز تر از دختراست كه باید اینقدر تبعیض بینشون باشه من موندم پسرا با این درس نخونیشون چه جور این همه سهمیه بهشون میدن حتی توی قرآن هم بین دختر و پسر تفاوتی وجود نداره.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
۱
۲
واقعا ناعادلانه است واقعا برای تصمیم گیرنده ها متاسفم یعنی نمیدونن كه این افرادی كه الان پذیرش میشن حداقل هفت سال دیگه فارغ التحصیل میشن؟من موندم چه طوری تصمیم میگیرن این مشكل رو باید یه جور دیگه حل كرد............
مرضیه -س
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
۲
۳
بنظر میر سد در همه ابعاد باید این تبعیضات جنسیتی در جامعه ما وجود داشته باشد .چرا راه ورود دختران با استعداد به دانشگاه را با این قوانین دست وپا گیر میبندید ؟؟؟؟؟؟؟؟

فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
۲
۴
شایسته سالاری نه مرد سالاری
من به امید پزشكی موندم الان من باید چیكار كنم
a
United States
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
۷
۰
ﺍﺻﻠﺎ ﻧﺒﺎید ﺩﺧﺘﺮﺍ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﻧﻦ چﻪ ﺑﺮﺳﻪ ﺑﺰﺷكی ﻗﺒﻮﻝ ﺷﻦ



ﻭﺍﻟﺎ...
ایراندخت
-
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
توام اصلا نباید حرف بزنی باید یا ساكت شی یا بری...
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
۲
۱
ظرفیت بین الملل و پردیس ها رو افزایش میدن و ظرفیت دولتیها رو كاهش میدن
بعضیا با رتبه نجومی میرن پزشكی این انصافه
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۶
۱
خیلی خوب شد امیدوارم این سهمیه جنسیتی را برای دندان پزشكی و داروسازی نیز در نظر بگیرند اصلا چه معنی داره دختر بره پزشكی و دندان پزشكی بخونه ؟ خانومایی كه این موضوع را بی عدالتی می دونند خبر دارن كه پسره هم تو شرع اسلام و هم تو عرف جامعه وظیفه تامین مالی خانواده اش را در آینده بر عهده دارد نه خانوما؟
سارا
-
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
اونی كه تو اسلام وظیفه تامین مالی بر عهده شه یه مرده كه نون لیقاتشو درمیاره نه یه پسر بچه ننه كه چون حال درس خوندن نداره ولی پسره میره دكتر میشه و با جون ادما بازی میكنه,در ضمن شمایی كه حرف از اسلام میزنی افكارت بیشتر شبیه اعراب جاهلیت تا اسلام كه بین زن و مرد تفاوتی قائل نیست و ملاك برتری رو تقوا یعنی عمل هر فرد میدونه نه مرد یا زن بودن.
زهره
-
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
همینم كه دختره بشینه تو خونه پاشو بندازه رو پاش نون شانسشو بخوره شانس میخواد همه كه شانش ندارن شاید یكی باباش معتاد باشه. خونشون محله بدی باشه اینها تو ازدواج دختر تاثیر میذاره شانسشو صفر میكنه حالا بیاییم نذارین بره دانشگاه تكلیفش چیه ؟
حرف باید مستند باشه نه دری وری كلیشه
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
۱
۰
باید به جای این كه سالی 6000 نفر پزشكی دندان پزشكی و داروسازی بگیرن این ظرفیت رو زیاد كنن به سالی حداقل 20 هزار نفر چه اشكالی داره تو هر خانواده یه پزشك باشه اینطوری هم هزینه ها سلامت میاد پایین هم كسانی كه ارزوشونه پزشك بشن پزشك میشن. بالا بردن ظرفیت هم كاری نداره این كار دانشگاه ازاد میتونه تو یه سال انجام بده. همه رشته ها ظرفیتش زیاد میشه امسال ظرفیت پزشكی رو 30 درصد كم كردن. عدم وجود امكانات برای افزایش ظرفیت یه بهونه هست.به امید اجرای عدالت اموزشی و رسیدن به جایی كه برای پزشكی هم كنكور نباشه هركسی دلش خواست بتونه پزشكی بخونه.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
۲
۱
گیریم شما برای مناطق محروم پسر ها را برداشتید ایا این پسر زن نمی خواهد ابا كسی كه زن دكتر می شه می ره باهاش تو مناطق محروم زندگی كنه معمولا دكترها از خانواده های مرفه زن می گیرند ... اینقدر كلیشه ای فكر نكنید به واقعیات بپردازید
مادر غمگین و نا امید
-
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
۲
۲
واقعا متاسفم مگه پذیرش دختر و پسر داره؟ باید بر اساس بار علمی باشه. واقعا بی عدالتیه دختر من كه كاملا ناامید شدم .هر كی این طرحو گذاشته امیدوارم خدا ازش نگذره كه با زندگی بچه های ما بازی می كنن .یعنی ما از این كه بچه هامون دخترن باید ناراحت باشیم مطمئنم اونایی كه این طرحو تصویب كردن به نفع بچه های خودشون رای دادن
هانیه
-
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
۲
۲
واقعا چه وضعشه???
بعد میگن مغزای مملكت میرن اونور
دیگه بیان یهو به دخترا بگین بشین خونه دیگه درس چیه
عدالت واقعاااااا این كه یكی چون پسره با درصدای كمتر نسبت به یه دختر رتبش بهتر بشه
مهناز
-
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
نمیدونم این پسرا تا حالا چه گلی به سر این مملكت زدن تا به امروز ایران فقط یك مدال جهانی نوبل گرفته فیلدز ریاضی گرفته اونم توسط دختر بوده مریم میرزا خانی
پسرا امدن بهشون سهمیه دادن دوتا رشته همزمان با پول این مملكت وبیت المال تو بهترین دانشگاه كشور خوانده صنعتی شریف خوانده بعدش رفته جاسوس اسراییل شده مثل امید كوكبی
برین روی اینا سرمایه گذاری كنین
سارا
-
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۲
۱
واقعا با خوندن این مطلب خونم به جوش اومد بابا جمع كنین بساطتونو از این همه راه شما رفتین سراغ بدترینش دخترا كم تو زندگیشون در معرض تبعیض های جنسیتی نبودن كه الانم بخوان باشن امسال دفترچه انتخاب رشته حدود نصفش فقط سهمیه ... بود ك اونم فقط مردا رو میخواستن دیگه واقعا این وضع غیر قابل تحمله بخدا اگه راه داشت ازین كشور میرفتم ولی الان كه نمیشه برای خودم حداقل اجازه نمیدم بچم تو همچین وضعیت و با همچین تبعیض هایی بزرگ شه. الكی نیست كه همه دارن فراری میشن ازین كشور عقب مونده بخدا اون دنیا باید جواب پس بدین كه بخاطر مشكلات خودتون حق دخترا رو پایمال كردین
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
۳
۱
پسرا اگه اینده ای نداشته باشن كی میاد دختراروبگیره شما هم خانم خانه باشین بخدا همه خانمهای شاغل از كاركردن پشیمان وبیزارن همین كارارو میكنیم كه اینقدر سن ازدواج رفته بالا ما نباید خودمون رو با فرهنگ غربی مقایسه كنیم اینجا خانواده مقدسه. انشاءالله همه موفق باشیم

نیازمندی ها