پارک های جنگلی مازندران با تنوع پوشش گیاهی و طبیعت زیبا، همچون الماسی در کرانه دریای خزر می درخشند و تفرجگاهی دیدنی برای مسافران بهاری است.
کد خبر: ۶۵۸۶۹۲
جشن آشتی با طبیعت+عکس

جنگل های مازندران به عنوان مادر جنگل های اروپا و بخشی از جنگل های هیرکانی همه روزه میزبان مسافارن و طبیعت گردانی از مناطق مختلف کشور است.

نوروز گردی در پارک های جنگلی سی سنگان، شهید زارع ساری، تالار قائم شهرف پارک جنگلی نور، کشپل، تفرجگاه جنگلی سی سرا و... مناطق مهم تفریحی مازندران برای نوروزگردی و گذران روز طبیعت است.

آب و هوای مرطوب، تنوع گونه های درختی، نزدیکی به ساحل دریا و جاذبه های فراوان موجود در تفریجگاهها و پارکهای جنگلی مازندران، این مناطق را در نوروز پرگردشگر کرده است.

پارک جنگلی شهید زارع در طول جغرافیایی 45 ، 7 ، 52 و عرض جغرافیایی 2 ، 32 ، 36 در سه کیلومتری شرق رودخانه تجن و شرق شهرستان ساری و در فاصله یک کیلومتری جنوب جاده ساری – بهشهر و جنب بیمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری قرار دارد. ** طبیعت گردان با طبیعت مهربان باشند

عباسعلی نوبخت مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: مساحت پارک 70 هکتار بوده و دارای تیپ درختی بلوط – انجیلی می باشد که در سال 1344 جهت جلوگیری از انهدام جنگل و بازسازی و احیاء آن با گونه های کاج تهران و زربین جنگلکاری شده است.

وی از گردشگران خواست تا به حفظ طبیعت و گونه های درختی توجه داشته باشند و از تخریب و برافروختن آتش خودداری کنند و در روز طبیعت با این مواهب الهی بیشتر آشتی کنیم.

نوبخت پارک جنگلی نور را از دیگر مناطق تفرجگاهی شمال کشور بیان کرد و افزود: در حال حاضر از بزرگترین جنگلهای طبیعی کشور می باشد که بعلت قرار گرفتن در کنار جاده کناره و ساحل دریای خزر دارای موقعیتی بسیار ممتاز است.

وی اظهار کرد: دو آیتم مهم یعنی وجود منابع آبی که همانا وجود دریای خزر که از جاذبه های منحصر به فرد شمال کشور است و همچنین دسترسی مناسب و آسان و قرار گرفتن پارک در کنار جاده آزاد راه شمال، باعث شده تا این پارک دارای موقعیتی بسیار مهم و منحصر به فرد باشد .

مدیرکل منابع طبیعی مازندران افزود: پارک جنگلی نور بین 52.8 تا 53.2 طول جغرافیایی و36.32 تا 36.36 عرض جغرافیایی قرار داشته و در فاصله سه کیلومتری شرق شهرستان نور واقع شده است.

به گفته نوبخت، این پارک دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوعی بوده و وجود گونه ذخیره گاهی و دارای ارزش ژتیکی بالا یعنی سپید پلت در مساحتی بالغ بر 550 هکتار در داخل این پارک ، آن را در مقایسه با سایر پارک ها ممتاز نموده است.

پارک جنگلی سعیدی آشتیانی نور با مساحتی بالغ بر 3600 هکتار همچون نگین انگشتری در جنگلهای جلگه ای کرانه دریای خزر می درخشد. این پارک جنگلی جزو آخرین باقیمانده جنگلهای جلگه ای بوده و در سال 1351 با همت مرحوم سعیدی آشتیانی طراحی و احداث شد.

پارک جنگلی جوارم نیز از دیگر تفرجگاههای مازندران است که مسافران زیادی را به خود جذب کرده است، این پارک در فاصله حدود شش کیلومتری شمال تا شمال غربی شهر زیراب و 11 کیلومتری جنوب شهر شیرگاه و در ضلع شرقی جاده ی آسفالته فیروزکوه که یکی از سه جاده مهم ارتباطی تهران به استان مازندران می باشد قرار دارد.

درختان جنگلی موجود در محدوده طرح پارک شامل ممرز، انجیلی، راش، کلهو، افرا، توسکا، گردو و... است و پارک جنگلی جوارم به لحاظ حفاظت از گونه های جانوری وحشی موجود در عرصه های اطراف پارک و در محدوده پارک نیزحائز اهمیت بوده و شکار حیوانات و پرندگان داخل عرصه ممنوع است.

پارک جنگلی تالار با مساحتی بالغ بر 154 هکتار و بین عرضهای جغرافیایی 21 ، 23 ، 36 الی 30 ، 24 ، 36 و طول جغرافیایی 58، 49 ، 52 الی 11 ، 50 ، 52 واقع شده است، این پارک با فاصله تقریبی 15 کیلومتر از شهرستان قائمشهر و در جاده ای معروف به جاده نظامی واقع شده است.

عباسعلی نوبخت مدیرکل میراث منابع طبیعی مازندران نیز درباره پارگ جنگلی تالار می گوید: در حال حاضر به جزء راه دسترسی مناسب و آسفالته و یک سرویس بهداشتی و تعدادی آلاچیق در حال احداث با اعتبارات سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، امکانات قابل توجهی در پارک موجود نبوده که انشاءالله پس از واگذاری مدیریت حفاظت و بهره وری پارک مطابق با مندرجات کتابچه طرح مصوب ، اقدامات لازم متحول خواهد شد.

وجود 20 تفرجگاهی جنگلی در غرب مازندران

در غرب مازندران نیز بیش از 20 پارک و تفرجگاه جنگلی وجود دارد که با تنوع گیاهی و پوششی میزبانی طبیعت گردانی از مناطق مختلف جهان و کشور است.

اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر درباره تفرجگاههای جنگلی منطقه گفت: پارک جنگلی، بخشی از جنگل است که برای تفرج در نظر گرفته می‌شود ولی در عین حال تلاش می‌گردد گیاهان و جانوران آن نیز در قالب برنامه‌ای مدون حفظ شود. در حدود 65 درصد مساحت پارک جنگلی برای تفرج و 35 درصد برای حفاظت در نظر گرفته و این مناطق به طور چرخشی جابه‌جا می‌شود.

وی افزود: هم اکنون 20 پارک و تفرجگاه جنگلی با مجموع مساحت هشت هزار و 553 هکتار در غرب مازندران وجود دارد.

به گفته وی، پارک جنگلی سی سنگان به مساحت 602 هکتار اولین پارک جنگلی استان و از تفرجگاههای شاخص کشور به شمار می رود و مساحت قابل توجه و قرار گرفتن در کنار دریا، زیبای کم نظیری به آن داده است.

عطایی افزود: پارک جنگلی رویان، ورگاویچ چالوس، پارک جنگلی فین چالوس، چالدره، صادرود رامسر، دالیخانی، چارک جنگلی ایمیلی رامسر و ... از دیگر تفرجگاههای مازندران به شمار می روند.

وی از طبیعت گردان و گردشگران خواست تا در روز طبیعت نسبت به حفظ و پاکسازی طبیعت از زباله اقدام داشته باشند تا این تفرجگاههای زیبا دچار آسیب نشود.

همزمان با نوروز، بسیاری از گردشگران بدون ملاحظه و کنترل با خودرو های خود تا پای درختان جنگل های منحصر به فرد می روند و با خیال راحت از اینکه کنترلی وجود ندارد ضوابط زیست محیطی را نادیده می گیرند.

این درحالیست که مازندران به علت شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب، قطب گیاهان دارویی محسوب می شود و بسیاری از گونه های گیاهی به صورت خودرو در این استان وجود دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها