لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی و با جاذبه‌های فراوان گردشگری استان گیلان است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
کد خبر: ۶۵۸۴۲۳
آبشار شیطان کوه زیبایی و عظمت+عکس

منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می شود.

موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه ای قرار دارد و تپه ماهوره ای آن را بوته های چای پوشانده است.

لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا است که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه ای شامل باغ های سرسبز چای، مزارع برنج و چشمه های متعدد در سطح ملی در بخش گردشگری سرآمد است.

شیطان کوه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند

این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد.

این کوه به دلیل واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

آبشار شیطان کوه؛ این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می شود به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است.

در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه و بام سبز می رسند.

معماری بقعه شیخ زاهد گیلانی بی نظیر است

با تمام زیبایی معماری و مسیری پر از جاذبه طبیعت گردی، نشان دیگری از زیبایی های گردشگری گیلان است. این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است.

در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار قرار دارد که گفته می شود به دستور شاه عباس احداث شده است.

استخر دارای جزیره ای زیبا است که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است طول حاشیه این استخر نزدیک به دو کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان است.

بام سبز همچون نگینی در شیطان کوه لاهیجان می درخشد

در سال های اخیر با طراحی شهرداری لاهیجان، فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به دلیل مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته می شود.

این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می شود.

مجموعه بام سبز به دلیل جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است. تماشای روزها و شب های لاهیجان از فراز بام سبز، از دیگر جاذبه های این مجموعه تفریحی است.

تله کابین زیبای لاهیجان نقش موثری در توسعه گردشگری گیلان دارد

تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه های تفریحی است. طول این تله کابین یک هزار و ۵۵۰ متر است که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می کند.

این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل و ۳۵۰ متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا ارتفاع دارد.

احداث پارک مجهز به رستوران، کافی شاپ و انواع غرفه های آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه هایی است که برای احداث در ایستگاه های تله کابین در نظر گرفته شده است.

پارک بعثت (باغ ملی)

این بوستان با وسعتی بیش از یک هزار و ۲۰۰ متر مربع در مرکز شهر لاهیجان قرار دارد.

پارک جنگلی میر صفا

این پارک جنگلی طبیعی در خیابان شقایق قرار دارد و دارای تعدادی آلاچیق است که مورد توجه گردشگران است.

زیبایی تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان مسحور کننده است

این تالاب به وسعت بیش از هزار و دویست هکتار در ۴۰ کیلو متری شمال شهر لاهیجان و در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل نوع خاص اکوسیستم به دور از هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده و دارای جاذبه های تفریحی زیادی است.

سواحل امیر آباد از جذابیت های زیادی برخوردار است

شمالی ترین نقطه شهرستان لاهیجان، به دریای خزر و سواحل امیر آباد منتهی می شود که از جذابیت های زیادی برخوردار است.

شهردار لاهیجان در این باره می گوید: لاهیجان شهرستان نمونه گردشگری طبیعی و تاریخی ایران با جاذبه‌های فراوان تاریخی، مذهبی و گردشگری هر ساله میزبان میلیون‌ها مسافری است که برای بهره بردن از دیدنی‌های لاهیجان از این شهر بازدید می‌ کنند.

رضا کحالی افزود: این شهرداری با تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی از ابتدای اسفند ماه جاری خود را آماده حضور میلیونی مسافرانی کرده که این شهر نمونه گردشگری را برای مسافرت نوروزی انتخاب می‌کنند.

وی همچنین از آماده کردن کمپ اقامت برای مسافران با تمام امکانات شامل نمازخانه، آبخوری، سرویس بهداشتی و حمام، هماهنگی برای اقامت مسافران، رنگ‌آمیزی المان‌ های شهری و خط‌کشی خیابان ‌ها و جداول، نصب بنرها و پیام‌های نوروزی و آموزشی خبر داد.

شهردار لاهیجان تجهیز حاشیه مجموعه گردشگری استخر و بام سبز به سیستم صوتی برای پخش موسیقی و برنامه‌های جذاب برای مسافران، بازسازی و آماده کردن نمازخانه‌های سطح شهر و پخش اذان در اوقات شرعی در مناطق گردشگری، کاشت گل‌های فصلی، جلوگیری از انسداد معابر و انجام برنامه‌ریزی برای کشیک نوروزی در پایانه مسافری را از دیگر اقدام‌ ها برای استقبال از مسافران نوروزی ذکر کرد.

لاهیجان شهرستان نمونه گردشگری طبیعی و تاریخی ایران

وی در ادامه اهدای سوغات به مسافران، نظافت و جمع‌آوری زباله ‌ها به صورت ساعتی در مناطق مختلف شهر، آمادگی نیروهای امداد و آتش‌نشانی، کشیک ویژه نیروهای خدماتی، تأسیسات و فضای سبز، گشت بازرسی سازمان حمل و نقل همگانی، پخش پیام‌ها و فیلم‌ های مستند گردشگری از تلویزیون‌ های شهری، چاپ و انتشار ۱۵ هزار برگ راهنمای گردشگری، تکثیر و پخش پنج هزار سی دی موسیقی محلی گیلان، پاکسازی کلی معابر شهری، اجرای ویژه برنامه و موسیقی زنده فولکلور و برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی و پخت و سرو انواع غذاهای محلی و آش و نان سنتی در موزه روستایی واقع در پارک بعثت، ساخت دکور زیبا و بزرگ سفره هفت‌ سین در سه نقطه شهر را از دیگر اقدام‌ها برشمرد.

کحالی اظهار کرد: مرمت پیاده‌ روها، روکش آسفالت معابر، نصب سطل‌های جدید جمع‌آوری زباله، بازدید مستمر از تمام اماکن گردشگری و آماده‌ باش واحدهای اجرایی شهرداری از جمله اقدام‌ های شهرداری برای رفاه مسافران در نوروز سال ۹۳ است.

وی با بیان اینکه سال گذشته چهار میلیون مسافر در ایام نوروز وارد لاهیجان شده بودند، یادآور شد: لاهیجان به دلیل جاذبه‌ های فراوان گردشگری، مذهبی و تاریخی از جمله شهرهایی است که همواره مورد استقبال گسترده مسافران قرار می‌ گیرد.

شهردار اذعان داشت: لاهیجان دارای جاذبه‌ های فراوان تاریخی، مذهبی و طبیعی مانند استخر، بلوار شهید مطهری، دامنه‌های کوه، آبشار، بام سبز، تله کابین، مقبره شیخ زاهد گیلانی (استاد شیخ صفی‌الدین اردبیلی) و غیره است و هر ساله میلیون‌ ها گردشگر از این اماکن دیدن می‌کنند.

وی گفت: شهرداری لاهیجان به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌ های لازم برای رفاه مسافران و شهروندان در سال گذشته چند پروژه مهم را در این شهر احداث کرده که در گیلان بی‌نظیر است.

کحالی همچنین احداث مجتمع خدماتی‌رفاهی پایانه بزرگ مسافربری شهرداری، بلوار دکتر حکیم زاده و چهاربانده کردن بلوار امام خمینی رحمت الله علیه برای کاهش ترافیک مرکز شهر، ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی، بازسازی فضای گردشگری حاشیه استخر و بام سبز، احداث میادین جدید و نصب فرش موزائیک در پیاده‌روها و غیره را از جمله پروژه‌های مهم شهرداری عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه ها چهره شهر لاهیجان را تغییر داده است.

اجرای ویژه برنامه نوروزی در موزه روستایی شهرداری لاهیجان

وی در ادامه تلفن پیام‌گیر ۱۳۷ روابط عمومی شهرداری لاهیجان را به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت دیدگاه‌های مهمانان و شهروندان ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد: در سایه الطاف الهی، مسافران سال خوبی را در لاهیجان به عنوان عروس شهرهای گیلان سپری کنند.

شهردار لاهیجان یادآورشد: این شهرداری با تجهیز کمپ های اقامتی مسافران با تمام امکانات شامل نمازخانه ،آبخوری، سرویس بهداشتی و حمام، تجهیز حاشیه مجموعه گردشگری استخرو بام سبز به سیستم صوتی برای پخش موسیقی و برنامه های جذاب برای مسافران، بازسازی و آماده کردن نمازخانه های سطح شهر و پخش اذان در اوقات شرعی در مناطق گردشگری، اهدای سوغات به مسافران، پخش پیام ها و فیلم های مستند گردشگری از تلویزیون شهری، چاپ و انتشار ۱۵ هزار برگ راهنمای گردشگری، تکثیر و پخش پنج هزار سی دی موسیقی محلی گیلان، اجرای ویژه برنامه و موسیقی زنده فولکلور و برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی و پخت و سرو انواع غذاهای محلی و آش و نان سنتی در موزه روستایی واقع درپارک بعثت، ساخت دکور زیبا و بزرگ هفت سین در سه نقطه شهر به استقبال بهار و مسافران نوروزی رفته است.

وی در ادامه از اجرای ویژه برنامه نوروزی در موزه روستایی شهرداری لاهیجان خبر داد و افزود: این برنامه ها شامل اجرای موسیقی با هدف حفظ و شناساندن فرهنگ بومی و محلی گیلان به قشر جوان و مسافران با رعایت شئونات ایام فاطمیه و برپایی گالری عکس و نقاشی، لباس محلی گیلان، پخت و سرو نان سنتی و انواع غذاها و آش محلی است.

کحالی تاکید کرد: علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ به پارک بعثت برای بازدید از ساختمان موزه روستایی شهرداری لاهیجان مراجعه کنند در ضمن اجرای موسیقی سنتی گیلان همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ است.

به هر ترتیب در جهان امروز جهانگردی و گردشگری مفهوم و جریانی کاملا متفاوت با گذشته پیدا کرده است و زمینه اقتصادی این صنعت بیش از پیش افزایش یافته است. شهرها فضای تجلی قدرت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بازوی حرکتی دولت ها محسوب می شوند.

مدیریت و برنامه ریزی برای فضاهای شهری امروزه نیاز به دیدگاه های پویا و نظام یافته دارد تا با ابزارها واستراتژی های تدوین شده، محرک های شهری، شناسایی و برای پیشبرد اهداف، تحریک شوند.

شهرستان لاهیجان از طبیعت بسیار زیبا و بکری برخوردار است

استان گیلان و بویژه شهرستان لاهیجان از طبیعت بسیار زیبا و بکری برخوردار است که به یکی از مهمترین پایگاه های توریستی تفریحی کشور ایران، تبدیل شده که دارای توانمندی های گردشگری با کارکردهای توریستی طبیعی و فرهنگی- تاریخی ارزشمند در سطح ملی و بین المللی است.

یافته ها نشان می دهد که گردشگری در این منطقه باعث افزایش درآمد، شغل و بویژه افزایش درآمد شهرداری شده و سهم قابل توجهی در افزایش درآمد دولت در زمینه اخذ مالیات داشته است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری در ایران با تعطیلات نوروز و تابستان گره خورده است، گفت: مسئولان باید برای این ایام از جهات مختلف برنامه‌هایی هم از جهت سرعت اطلاع‌ رسانی، هم از جهت شناخت امکانات و جاذبه‌ ها و هم دسترسی آسان به خدمات تنظیم کنند.

ایرج ندیمی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات باید به گونه ای باشد که مسافران احساس آرامش بیشتری کنند، افزود: مسئولان شهرستان طبق روال معمول اما با آمادگی بیشتر و بهتر به استقبال نوروز و مهمانان نوروزی می روند بنابراین مردم انتظار دارند مباحثی مانند امنیت جاده، عرضه کالا و خدمات، کنترل قیمت ها و عرضه اماکن اقامتی برقرار باشد.

وی اظهار کرد: گیلان به طور عام و لاهیجان و سیاهکل به طور خاص دارای بستر گردشگری فراوانی هستند و به کوه، جنگل و دریا دسترسی دارند و دارای اماکن تاریخی و طبیعی فراوانی هستند.

لاهیجان به عنوان شهرستان نمونه طبیعی، گردشگری و تاریخی کشور و جهان اسلام است

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لاهیجان به عنوان شهرستان نمونه طبیعی، گردشگری و تاریخی کشور و جهان اسلام است، گفت: این شهرستان با داشتن اماکن زیادی از باب مواهب طبیعی همچون آبشار، رود و چشمه و همچنین امکانات تفریحی مدرن نظیر تله کابین می تواند برای مردم جذاب باشد.

ندیمی افزود: دسترسی به کوه، دشت و جنگل در مناطق سیاهکل و دیلمان و تالاب هزار و 300 هکتاری امیرکلایه در مناطق پائین دست لاهیجان در حاشیه دریا از دیگر مواهب خدادادی است که می تواند هر بیننده ای را شگفت زده کند.

وی در خصوص ارتباط توسعه گردشگری و رشد اقتصادی نیز گفت: مسئولان به پدیده گردشگری با نگاه صنعت و خدمات می نگرند و فرقی نیز بین این دو وجود ندارد زیرا نتیجه خدمات و صنعت، اقتصاد است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود: گردشگری یک موضوع فرابخشی است و با بسیاری از مباحث اقتصادی دیگر ارتباط دارد، گردشگری با صنعت ساختمان، اقامت، خدمات و موضوعات اشتغالزایی، تولید و همچنین مباحث مربوط به میراث فرهنگی و صنایع دستی، حمل و نقل، خرید و فروش کالا و همچنین مسائل مربوط به پرکردن اوقات فراغت نیز ارتباط دارد.

مناطق کوهستانی از جمله اماکن طبیعی محسوب می شوند که گردشگران را بسوی خود جلب می کنند، فعالیت های کوهنوردی و کوهپیمایی در دهه های اخیر مورد توجه گروه های زیادی از اقشار قرار گرفته است.

کوهستان ها با تنوع آب و هوایی و داشتن جنگل ها، هوای پاک، مراتع، چشم اندازها و مناظر زیبا و بدیع و غیره از مناطق دارای توان بالقوه ای هستند که می توان با اتخاذ تدابیر خاصی موقعیت ایده عالی برای توریسم بوجود آورند.

به این نکته باید توجه داشت که وجود تنگناهایی چون بروز سیلاب، ریزش بهمن، لغزندگی زمین و غیره. اکوسیستم کوهستان را شکننده کرده به صورتی که توسعه بدون مطالعه باعث ایجاد تخریب های جبران ناپذیر مناظر و حتی تخریب تاسیسات زیربنایی خواهد شد بنابراین در توسعه گردشگری در منطقه کوهستانی، ارزیابی محیط لازم بوده تا با شناخت کامل توان های بالقوه آن برنامه ریزی و نوع فعالیت های مجاز را معین کرد. شهرستان لاهیجان مانند اکثر شهرستان های استان گیلان به دلیل بهر مندی از رشته کوه های البرز از توان بالایی برای گردشگری و پذیرش توریسم برخوردار است.

فرماندار شهرستان لاهیجان در این باره می گوید: صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور و کارآفرین به نحو اثربخشی می تواند توسعه یک منطقه را به همراه داشته باشد.

محمد علیزاده افزود: شهر لاهیجان یکی از مناطق مهم گردشگری استان است که همه ساله در ایام نوروز، میزبان خیل بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر نقاط است.

وی اظهار کرد: با هدف استقبال هرچه بهتر از مسافران نوروزی باید برنامه ریزی های اصولی و دقیق در سطح شهرستان صورت گیرد.

فرماندار لاهیجان افزود: لاهیجان یکی از زیباترین شهرهای گیلان محسوب می‌شود که معماری بسیار زیبا و خانه‌های ویلایی با سقف‌ها و رنگ‌آمیزی متنوع، جلوه زیبایی خاص به این شهر بخشیده است.

توسعه واقعی گردشگری در شهرستان نمونه گردشگری لاهیجان با همه جانبه نگری به ظرفیت های این منطقه محقق می شود، برای توسعه گردشگری این شهرستان باید متناسب با انتظارات گردشگران خدمات ارائه شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها