رییس جمهور امروز (شنبه) در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، معاونین و مدیران کل دستگاه های اجرایی ضمن تبریک سال نو و آرزوی توفیق بیشتر برای همه در خدمتگزاری به مردم در سال جدید، گفت: به طور معمول در روزهای منتهی به عید شتابی در افزایش قیمت کالاها را شاهد بودیم که بر اساس گزارش های رسیده امسال این افزایش قیمت کمتر از سالهای قبل بوده است.
کد خبر: ۶۵۸۳۴۱
اگر اندکی مسامحه می کردیم تورم قابل کنترل نبود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود: پیش بینی ها نشان می داد که حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدف گذاری شده در سال ۹۲ محقق شود که بحمدالله حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان حاصل شد که تقریباً برابر با رقمی بود که در اصلاحیه بودجه پیش بینی شده بود.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی حرکت خوب، پرشتاب و مطمئنی آغاز شده و گام های صحیحی برداشته شده است. امروز به هر کجا که می رویم با شرایطی متفاوت از قبل مواجه می شویم و هیات های فراوان اقتصادی و سیاسی به ایران سفر کرده و در سفرهای خارجی مشتاق ملاقات با ما هستند.

ساختمانی که در 8 سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی شود

روحانی اظهار کرد: نمی خواهم بگویم این پایان راه است بلکه تازه آغاز راه است که آغاز خوبی هم هست. در عرصه سیاست خارجی برای بازسازی شرایط نامناسبی که در سالهای گذشته ایجاد شده بود نیاز به زمان، تلاش، هماهنگی و انسجام داریم و باید خیلی کار کنیم. ساختمانی که در هشت سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی شود اما جای امیدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن آوارها هستیم؛ مسئولان جدیدی که بر سر کار آمده اند به کار خود کاملاً وارد هستند و کارها به خوبی در حال انجام است.

رییس جمهور با بیان اینکه بیشترین وقت خود را در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی صرف می کند، افزود: علیرغم اینکه در عرصه فرهنگ بخش اعظم کار خارج از حیطه اختیار دولت است. در عرصه سیاست داخلی و فرهنگ، عزم دولت جدی است و همکاران بنده کارها را با اهتمام جدی انجام می دهند.

رییس قوه مجریه با تشریح مشکلات پیش رو در بحث سیاست خارجی، اظهار کرد: یک دوستی دیرینه و نزدیک را می شود با یک سخنرانی یا بیانیه خراب کرد، اما بازسازی این روابط و اعتماد از دست رفته بسیار زمان بر و سخت است. در عرصه اقتصاد نیز وضع به همین منوال است و مردم و سرمایه گذاران اگر به شرایط و دولت اطمینان نکنند کار درست نخواهد شد. از سویی هم ممکن است دولت ماهها تلاش کند اما یک مرتبه عده ای از جایی سر و صدایی راه انداخته و کار را خراب کنند.

روحانی افزود: ثبات و آرامش چند ماهه برای ایجاد اطمینان نزد سرمایه گذاران و مردم برای فعالیت های اقتصادی کافی نیست چرا که یک فعالیت اقتصادی واقعی بیش از یک سال زمان نیاز دارد تا پایه گذاری شود و به ثمر رسیدن آن ممکن است به اندازه عمر یک دولت وقت بگیرد و تازه با یک تزلزل کوچک هم ممکن است همه تلاش ها بی نتیجه شود.

رییس جمهور تاکید کرد: یکی از دلایل تدوین سیاست های کلی در نظام جمهوری اسلامی همین ایجاد اطمینان در عرصه اقتصادی بود که متاسفانه در سالهای گذشته حتی به این سیاست ها نیز بی اعتنایی شد و دولت برای بازسازی اعتماد در عرصه اقتصادی باید تلاش بیشتری بعمل آورد البته در هفت ماه گذشته به نسبت زمان سپری شده ثبات و آرامش خوبی در اقتصاد ایجاد شد. لازمه ثبات و آرامش در عرصه اقتصاد آن است که مردم اطمینان یابند که در این عرصه تصمیمات ناگهانی گرفته نمی شود و کارهای خلاف منطق و انتظار انجام نمی شود و فکر می کنم تا حدی این اطمینان به وجود آمده که البته تنها حاصل عملکرد رییس جمهور یا وزرا نیست بلکه متاثر از عملکرد جمعی مدیران و کارکنان دولت است که انشاءالله ادامه خواهد یافت.

تورم در سال جاری به ۲۵ درصد خواهد رسید

وی افزود: چنانکه پیش بینی شده انشالله تورم در سال جاری به ۲۵ درصد خواهد رسید که البته برخی دوستان معتقدند این رقم حتی پایین تر هم خواهد آمد که تحقق این پیش بینی در گرو آن است که در عرصه اقتصاد رونق واقعی ایجاد شود و روابط ما با دنیا به سمت تعامل جدی نیل کند که علائم آن نیز ظاهر شده است.

ساختمانی که در هشت سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی شود اما جای امیدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن آوارها هستیم

رییس جمهور گفت: در آغاز کار شرایط بسیار سختی داشتیم، اما در سخت ترین شرایط در حالی که برخی از همکاران حتی از بنده گله مند هم شدند، اجازه ندادم به سوی بانک مرکزی دست دراز شود و در برابر بالا بردن پایه پولی کشور مقاومت کردم.

روحانی افزود: تا آنجا که بنده خبر دارم پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته است که دولتی با مشکل مالی مواجه شود اما از بانک مرکزی استقراض نکند واز خود مسئولان این بانک برای ارتقای پایه پولی کشور دلسوزتر باشد.

رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه اگر اندکی مسامحه می کردیم تورم قابل کنترل نبود، گفت: البته کار اصلی را مردم کردند و آنها بودند که به دولت و همه ارکان و متخصصان دولت کمک کردند و در عرصه های حساس و مهم اگر کمک رهبری نبود نیز اقدامات به نتیجه نمی رسید.

دکتر روحانی افزود: سال ۹۳ فراز و نشیب هایی در خود دارد. اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها را پیش رو داریم که البته با برنامه ریزی های صورت گرفته امیدوارم که کار به درستی آغاز شود و با شیب نرمی که اجرای قانون برای افزایش قیمت ها اعمال خواهد کرد تاثیر ناگهانی و شدیدی در زندگی مردم بروز نخواهد کرد.

رییس جمهور اظهار کرد: مساله مهم این است که مردم باید بدانند راهی جز اجرای مرحله دوم این قانون نداریم و البته اگر چنانکه مجلس تصویب کرده بود اجرای این قانون از سال ۸۹ قدم به قدم انجام گرفته بود حالا شرایط متفاوت بود اما این دولت تصمیم دارد اجرای قانون را گام به گام به پیش برده و به نتیجه برساند و هیچ ملاحظه و رویدادی از قبیل برگزاری انتخابات و غیره در تداوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاثیر نخواهد داشت و بنده شخصاً همه مسئولیت های اجرای این قانون را بر عهده گرفته ام.

روحانی افزود: بنده به قوت و صحت کار همکارانم اطمینان دارم و بر همین اساس امیدوارم که اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی به خوبی صورت گیرد و البته مدعی این نیستیم که کار ما بی نقص است و اگر نقصی هم وجود داشت نسبت به رفع آن اقدام خواهیم کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت در پیگیری مسائل اقتصادی و فرهنگی با رویکرد جهادی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است، افزود: تقریباً همه اعضای دولت با روحیه جهادی آشنا بوده و از خانواده ایثارگران هستند. دولت با همه توان همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت و با روحیه ای جهادی تلاش می کند رضای الهی را به دست بیاورد که رضایت مردم و ولی عصر(عج) نیز در رضای خداوند نهفته است.

اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها را پیش رو داریم که البته با برنامه ریزی های صورت گرفته امیدوارم که کار به درستی آغاز شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امیدوارم سال ۹۳ سالی باشد که سطح رفاه و آسایش مردم ارتقا یافته و با سرعت بیشتر به سمت توسعه حرکت کنیم، افزود: باید کاری کنیم که مردم به آینده بیش از پیش امیدوار شوند و این نیازمند آن است که همه مسئولان اجرایی دست در دست یکدیگر دهند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم در سال ۹۲ اقدامات خوبی انجام داده و گام های بزرگی برداشته اند، اضافه کرد: در سال۹۲، مردم انتخابات بسیار خوبی را سامان دادند. بسیار مهم بود که ملت در شرایط سختی و تحریم این چنین در انتخابات حضور فعال داشته باشند.

رییس جمهور، ۲۴ خرداد ۹۲ را از روزهای کم نظیر تاریخ انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: مردم بی اعتنا به مشکلات اقتصادی و البته با توجه به اینکه از آینده مطمئن نبودند و تبلیغات سوء زیادی نیز صورت می گرفت که انتخابات نمایشی است و نتیجه از پیش مشخص شده است، بی اعتنا به همه این مسائل پرشور و فعال به میدان آمدند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، انتخاباتی رقابتی بود

روحانی تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، انتخاباتی واقعا رقابتی بود که تقریباً همه سلایق در آن حضور داشتند و بسیار پرشور و با حضور بانشاط مردم برگزار شد که این نشانگر آن است که مردم ایران کشور و منافع ملی شان را خیلی خوب می شناسند و حاضرند برای کشورشان به صحنه بیایند چنانکه در انتخابات سال گذشته کار بزرگی به ثمر رساندند.

وی با اشاره به سفر خود به افغانستان برای شرکت در جشن جهانی نوروز، گفت: همه روسای جمهور حاضر در این مراسم در سخنرانی خود اعتدال و دوری از افراط را تنها راهکار عبور از مشکلات و حرکت به سمت توسعه و برپایی وحدت و انسجام عنوان می کردند و برای بنده خیلی مهم بود که می دیدم انتخاب مردم ایران انتخاب همه مردم منطقه است.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم در انتخابات کار بسیار بزرگی انجام دادند، افزود: تلاش ما بر این بود که کارهایی که می خواهیم انجام دهیم به کار بزرگ مردم شباهت داشته باشد لذا برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روز تحلیف اسامی اعضای کابینه پیشنهادی به مجلس ارائه شد و همچنین اصلاحیه قانون بودجه با همکاری مجلس به تصویب رسید و بودجه جدید نیز برای اولین بار سروقت تحویل مجلس شد و با همت مجلس سروقت نیز به دولت بازگردانده شد تا پیش از پایان سال آیین نامه های لازم تصویب و ابلاغ شود و اندک آیین نامه های باقی مانده نیز انشاءالله تا پیش از پایان تعطیلات اول سال آماده خواهد شد.

نوروز مناسبتی اسلامی و ملی است

رییس جمهور با بیان اینکه نوروز مناسبتی اسلامی و ملی است، گفت: مردم در هنگام تحویل سال بر سر سفره هفت سین قرآن قرائت کرده و برای داشتن سالی خوب دست به دعا بر می دارند و پس از تحویل سال نیز اولین کاری که انجام می دهند به جا آوردن صله ارحام است که همه اینها اقداماتی در راستای نزدیک شدن به خدا و نزدیک شدن به یکدیگر است که عین دستورات دین مبین است لذا نوروز ابتدا سنتی اسلامی و سپس ملی است. خداوند نعمات فراوانی به ملت ایران داده که یکی از آنها نوروز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها