گردشی در 70 میلیون سال شکوه زمین

به چال نخجیر بیا!

در جنوب شرقی استان مرکزی، به دو راهی دلیجان و نراق که می رسی کوهی عظیم را چونان غولی پیش چشم می بینی که بر سینه اش دروازه ای نصب شده که ورود به آن، گذر به 70 میلیون سال پیش است و با همه فراز و نشیب هایی که داخل غار دارد ، سرکشی به آن احساس ورود به دوران ماقبل تاریخ را به تو دست می‌دهد و لحظات لذت بخشی را می‌گذرانی.
کد خبر: ۶۵۸۳۱۱
غاری برای سفر به 70 میلیون سال پیش

سخن گفتن از غار نخجیر که در میان دو شهر دلیجان و نراق قرار دارد سخن گفتن از باسابقه ترین غار ایران و حتی جهان است و ارزش آن را دارد در این روزهایی که غار در انتظار گردشگران بر سینه کوه عظیم آرمیده است تنهایش نگذاری.

غار نخجیر، غاری است که بر اساس باورهای عامیانه، به طور اتفاقی و با گم شدن یک گوسفند توسط چوپانی کشف شد و پس از آن ورود کوهنوردان در سالهای دهه 60، به طور قطع و یقین شناسایی و کشف شد و با بررسی میراث فرهنگی استان نشان ثبت گرفت.

غار نخجیر چون پیرمرد زیبارویی است که یکی از شگفتی های عصر حاضر محسوب می شود و بازدیدکنندگانی از اقصی نقاط جهان دارد.

این غار بر فراز کوهی کبود قرار گرفته و داخلش دارای قندیل ها و مرجان های سپید رنگی فرا گرفته و در بخش هایی از غار قندیل ها و مرجان ها به اشکال مختلف و اعجاب آوری چون عروس، لاک پشت ، عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین تبدیل شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

به طور کل بافتهای کلسیتی، قندیل‌های مخروطی، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده ، هر ببینده‌ای را به حیرت وا می‌دارد.

گسل معکوسی عامل اصلی تشکیل غار است

به گفته کارشناسان، غار نخجیر اثری طبیعی مربوط به دوره سوم زمین شناسی است که در قالب پنج کیلومتر دارای مسیر خاکی و با سقف‌ها و دیوارهای آهکی، یکی از زیباترین غارهای جهان به شمار می‌رود.

عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار مرجانی، گسل معکوسی بوده که در منطقه عمل کرده و پس از گذشت میلیون‌ها سال به این شکل در آمده است.

از خصوصیات غار چال نخجیر می‌توان به تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد اشاره کرد.

غار چال نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد ، از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.

تهویه هوای طبیعی در غار یکی از اعجازهای این اثر طبیعی است

تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی از عجایب این غار است که در تابستان خنک و در زمستان گرم است و با وجود تاریک و ناهموار و تنگ بودن غار، انسان احساس کمبود اکسیژن نمی کند و در همه لحظات دارای هوای تازه و پاک است.

کوهنوردان و کاشفان تا عمق دو هزار متری غار را کشف کردند و کف غار را دریاچه ای فرا گرفته که دارای آبی زلال و دست نخورده است.

این غار دارای، یک شاخه اصلی به طول بیش از هزار و200 متر و چندین شاخه فرعی است که اکنون می توان زیبایی های راه اصلی و حواشی آن را دید و از آفریده خداوند باری تعالی لذت برد.

درون غار رسوبات دولومیتی به مقیاس قابل توجهی بصورت لایه های سفید رنگی، کف کریدورها و دالانها و دهلیزهای مسیر اصلی غار را پوشانده که به عنوان رسوبات سفیدبرفی نامگذاری شده است.

عکاسی در غار ممنوع است

تاکنون گروههای مختلفی از دانشجویان و پژوهشگران از داخل و خارج از این غار بازدید کردند و به دلیل بسته بودن غار در برخی فصول، بهاران که دروزاه غار به روی مردم گشوده می شود مردم فرصت را غنیمت می شمرند به بازدید غار می آیند.

به دلیل اهمیت و حساسیت قندیل های طبیعی و زیانی که نور دروبین عکاسی برای آنها دارد هر گونه عکاسی و تصویربرداری از داخل غار ممنوع است و توصیه راهنمایان مراقب از برهورد با قندیل ها و سطوح غار است تا اط شکسته شدن بلورها و مرجان ها جلوگیری شود تا افراد بیشتری بتوانند زیبایی این میراث چند میلیون ساله را ببینند.

دسترسی به غار آسان است

با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید از این محل هستند. تنوع سنگ‌های موجود، سنگهای کریستال با شکل های مختلف مثل آبشار، زیبایی خاصی به غار داده است به طوریکه هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد. غار چال نخچیر در سال۸۱ ‪ در ردیف میراث ملی کشور به ثبت رسیده است

قرار گرفتن غار در کنار ابنیه تاریخی نراق یک محیط کاملا توریستی را بوجود آورده که با این تنوع می‌توان به رونق صنعت گردشگری در منطقه امیدوار بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها