علی آباد کتول، سرزمین آبشارها و چشمه سارهای رویایی و دیدنی با طبیعتی زیبا و منحصر بفرد در شرق گلستان برای میزبانی از مهمانان نوروزی نیازمند تکمیل زیرساختهاست و به رغم جاذبه های چشم نواز و خیره کننده اش همچنان مهجور باقیمانده است.
کد خبر: ۶۵۸۲۴۹
دیدار از آبشاری منحصربه فرد

هنوز بسیاری از طبیعتگردان و گردشگران از وجود این شهرستان زیبا و تاریخی به رغم داشته های فراوان طبیعی و فرهنگی بی خبر هستند که شناسایی و معرفی بیشتر جاذبه های منطقه از سوی متولیان امر ضروری است.

پیشینه تاریخی علی آبادکتول تا هفت هزار سال شناسایی شد و در پی نخستین فصل بررسی‌های شهرستان علی آباد در سال ۸۶، به شناسایی ۱۳۰ تپه و بنا که مربوط به دوران پیش از تاریخ اسلامی است، انجامید.

قدیمی ترین اثر شناسایی شده دراین شهر، محوطه ای مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی هفت هزار سال پیش و جدیدترین آنها را مربوط به دوره پهلوی اول است.

تاریخ این منطقه به پیش از هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد و باستان شناسان این اداره کل برای تعیین دقیق قدمت این شهر بررسی تاریخی غارهای این شهرستان را در دستور کار خود قرار داده اند.

آبشار کبودوال از مهمترین جاذبه‌های آبی شهرستان علی آبادکتول است که این مجموعه آبشار در دره ای نسبتا عمیق و بسیار زیبا و در جنگل انبوه و دیدنی کبودوال واقع شده است.

کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی آبادکتول قرار دارد. ایجاد امکاناتی چون نمازخانه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و ساختمان اطلاع رسانی از جمله اقدامات انجام شده در این مجموعه است.

احداث سنگفرش مسیر دسترسی به طول ۲۰۰ متر، احداث پل سنگی و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه فلزی مسیر دسترسی به پارک کبودوال و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل سکوها، آلاچیق ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ از دیگر اقدامات است.

پیش از این بررسی ها، باستان شناسان تعداد آثار و محوطه های تاریخی- فرهنگی این شهرستان را تا ۷۰ اثر تخمین زده بودند که با این بررسی ها، باستان شناسان موفق به شناسایی۱۳۰ اثر دارای ارزش ثبتی در فهرست آثار ملی شدند.

آثار شناسایی شده شامل محوطه، تپه و بناهای تاریخی است و بناهای شناسایی شده متعلق به دوران اسلامی است که شامل چهار حمام، یک بنای مسکونی، یک پل و یک آسیاب آبی است که بیشترین آثار شناسایی شدهدر بخش جلگه ای شهرستان کتول قرار دارد.

صنایع دستی رایج این شهرستان قالی، نمد، پارچه های دستباف ابریشمی موسوم به «چوخا» و چادرشب بافی است که اکنون برخی از جاذبه های دستی روبه فراموشی است.

بررسی ها نشان می دهد که «کتول» از دو واژه اوستایی «کته» و «اول» تشکیل شده که کته به معنای جا و مکان و اول به معنای شیب، دره و گودال است و «کتول» هم به مجموعه آبادی هایی گفته می شود که در درون دره کوه قرار دارد.

زبان رایج اهالی این منطقه طبری و فارسی است اما با این حال گویش های سیستانی، شاهرودی و خراسانی در بین مهاجران رواج دارد.

شهرستان علی آبادکتول از شهرستان‌های مرکزی استان گلستان است که به دلیل داشتن موقعیت طبیعی مرتبط با مناطق جنگلی از نظر جاذبه های گردشگری موقعیت مناسبی دارد که از جمله جاذبه های اکوتوریستی این شهرستان می توان به ارتفاعات و قله های آن اشاره کرد.

کوه تکیانو در ۲۲کیلومتری جنوب شرقی علی آباد و در فاصله هفت کیلومتری جنوب روستای افراتخته قرار گرفته و ارتفاع این کوه دو هزار و ۹۰۱ متر است.

این کوه، سرچشمه رودهای افراخته و کردروی است و همچنین ققلند (قره قلند) با ارتفاع این کوه حدود و سه هزار و ۳۹ متر در ۲۷ کیلومتری جنوب علی آباد و در هشت کیلومتری جنوب شرقی روستای اَلِستان قرار گرفته است.

کوه نیمه جنگلی قرقلند سرچشمه رودهای گل یوری، رودبار الستان و آقران است و چشمه های متعددی از این کوه سرچشمه می گیرند و سرازیر می شوند.

کوه نیمه جنگلی گل نیز در ۲۶ کیلومتری جنوب علی آباد و در فاصله شش کیلومتری جنوب شرقی روستای الستان واقع شده و ارتفاع آن سه هزار و ۱۰ متر است. این کوه سرچشمه رودهای الستان و آخران است.

نیله ته هم جزو کوه های این شهرستان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب علی آباد و در هشت کیلومتری جنوب شرقی روستای الستان از توابع کتول واقع شده است. ارتفاع این کوه نیمه جنگلی۲۸۳۰ متر است.

رودهای الستان و رودبار و چشمه های فراوانی از این کوه سرازیر می شوند. جاذبه های آبی شهرستان علی آبادکتول عبارتند از: رودخانه چاه علی از دامنه غربی، کوه رشته خاک در ۱۶ کیلومتری شرق علی آباد سرچشمه می گیرد و پس از عبور از روستای مشیرآباد به دشت گرگان وارد می شود و رو به سوی شمال غربی از کنار روستای کنیزک، گلی جان و ایمر به دریاچه ایمر می ریزد.

شاخه دیگر آن به سوی غرب متوجه می شود و در هشت کیلومتری شرق سیمین شهر به رودخانه گرجوان وارد می ریزد، رودخانه گرجوان نیز از دیگر رودخانه های این شهرستان رودخانه گرجوان است که از به هم پیوستن رودهای «وجادره» و «زرین گل» در هشت کیلومتری جنوب شرقی علی آباد کتول تشکیل می شود و رو به سوی شمال، روستای «املک» و «سنگدوین» از ناحیه کتول را مشروب می کند و پس از عبور از شرق دریاچه قاسم خان، روستای بدراق را پشت سر می گذارد.

پس از انحراف به سوی غرب و مخلوط شدن با رودخانه چاه علی در سه کیلومتری شرق سیمین شهر به گرگانرود می ریزد.

علی آبادکتول سرزمین رویا ها و بهشت طبیعت گردان همزمان با فرارسیدن سال نو برای میزبانی مسافران مهیاست، هر چند کمبود زیرساختهای گردشگری در ایام نورزی بیشتر نمایان خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها