کاخ موزه زیبای باغچه جوق در ماکو یکی از رویایی ترین کاخ های ایران که عمری بیش از ۱۲۰ سال دارد این روزها برای بازدید گردشگران آماده شده است و دوستداران تاریخ معاصر و دوره قاجار را به خود می‌ خواند.
کد خبر: ۶۵۸۱۱۱
سفر به یکی از رویایی ترین کاخ های ایران

قصر تاریخی باغچه جوق که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قراردارد، معماری کاخ تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.

خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

روستای باغچه جوق (در زبان ارمنی یعنی ده) در فاصله شش کیلومتری شهر ماکو و حدود دو کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد ، این روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه منتهی می‌شود.

در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکویی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه است.

این قصر به علت ویژگی‌های ممتاز معماری و هنری در سال 1353 توسط دولت خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن به علت علاقه مردم منطقه و جاذبه‌های قوی فرهنگی با موافقت سازمان میراث فرهنگی و تهیه مقدمات لازم، برای بازدید عموم آماده شد و عنوان کاخ موزه باغچه جوق ماکو موردبهره برداری قرار گرفت.

خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

گچبری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام گرفت و آئینه‌کاری و گچبری ساختمان در سطح عالی است در بالای عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است.

پایه ستون‌ها و گلدان‌ها از سنگ خارا است و خوب حجاری شده است. اولین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می‌خورد که طول بوق آن 60 سانتیمتر و ارتفاع پایه‌اش بیش از یک متر است.

پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تخت‌خواب‌های متعدد با تشک‌های پر قو، کاغذ دیواری‌ها و رنگ‌آمیزی سالن‌ها و نقاشی سقف اتاق‌ها، ظروف چینی اعلا و لوسترهای کریستال، فضای حیاط با گلکاری و درختان میوه و اشجار زینتی و حوض‌های وسیع بازدید کنندگان را به یاد کاخ‌های افسانه‌ای می‌اندازد.

بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریبا منظم و محصور است.

این محوطه توسط نرده‌های چدنی زیبایی از سایر بخش‌های باغ جدا شده که تقریبا نقشی همچون اندرونی ایفا می‌کند.

در بخش‌هایی از محوطه، آثاری از کف‌سازی سنگی باقی مانده است و در سمت غربی کاخ نیز نمای اصلی ساختمان حوض بیضی شکل دیده می‌شود.

نمای خارجی بنا با مجسمه‌های گچی که سردرها و نرده‌های گچی لبه بام را زینت داده‌اند، ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگ‌های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی‌های باغچه جوق به حساب می ‌آید.

امروزه متاسفانه این اثر تاریخی به دلیل بی توجهی های مسئولان در خور شان یک اثر تاریخی نگهداری نمی شود هر چند وعده هایی برای مرمت آن امیدها را در دل علاقمندان به صیانت از این اثر تاریخی را قوت بخشیده است.

کاخ موزه باغچه جوق مرمت و استحکام بخشی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: کاخ موزه باغچه جوق ماکو مرمت و استحکام بخشی می شود.

مظفر عباس زاده صبح پنجشنبه در جریان بازدید از آثار تاریخی ماکو و دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد تجاری این شهرستان با تاکید بر احیای این اثر تاریخی، اظهار کرد: مطالعات اولیه در خصوص مقاوم سازی و نحوه اجرای پروژه باغچه جوق، ظرف هفته آینده مشخص می شود.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی به این اثر به عنوان یک پروژه ملی و بزرگ توجه دارد، افزود: در روز های آتی متخصصین و مشاورین سازمان میراث فرهنگی به ماکو اعزام می شود.

عباس زاده با بیان اینکه شهرستان ماکو دروازه ورودی گردشگری کشور است، افزود: آماده هرگونه همکاری با دستگاه های متولی میراث فرهنگی و گردشگری، در خصوص حفاظت و مرمت آثار و ابنیه تاریخی می باشیم.

مدیر عمل منطقه آزاد تجاری ماکو نیز با ابراز خرسندی از همکاری و تعامل با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرد: طرح مرمت و استحکام بخشی کاخ موزه باغچه جوق، با تامین منابع مالی و همکاری میراث فرهنگی، طی فصل جاری آغاز می شود.

حسین فروزان فر افزود: ترتیبی اتخاذ شود تا با هماهنگی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، طرح مرمت پروژه باغچه جوق هر چه سریع تر اجرایی شود.

در این دیدار مقرر شد اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته و جلسات تقویم دار و زمان بندی شده، در اسرع وقت در خصوص اجرای طرح مرمت پروژه باغچه جوق برگزار شود.

فروزان فر در همین راستا اظهار امیدواری کرد: مرمت و احیای سایر بناهای تاریخی شهر ماکو نیز مورد بررسی قرار گرفته و کارهای مشترک دو طرف، نویدی بر تداوم همکاری بین دو سازمان باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها